Bab 12

6.2K 423 69
                                    

3.00 a.m

Haidar yang masih tidak boleh tidur terus bangun dari pembaringan lalu mencapai telefon.

Firash call?

Nak apa tengah malam buta ni.

"Bro i just wanna ask you something. Apa maksud arcane?" Soal Firash. Dia masih tidak tidur. Harinya dipenuhi dengan siasatan tentang arcane code. Entah kenapa dia terlalu berminat untuk ambik tahu.

"Arcane meant understood by few; mysterious or secret." Balas Haidar. Dia meniarap di atas katil.

"Okay thanks. Kau dengan Lasyira dah okay?"

"Kalau ikutkan dah okay. Tapi entahlah. Hati aku still berbelah bagi lepas tengok cctv."

"Kita kena cari bukti yang Lasyira takda dekat rumah before arwah Aunty Zahira dibunuh."

"Betul jugak." Haidar berlari masuk ke dalam lif. Butang tingkat 4 ditekan.

Pintu bilik Lasyira dibuka lalu melompat naik ke atas katil. Tubuh Lasyira ditarik supaya bangun.

"Kau dah kenapa Mika? Aku penat lah." Balas Lasyira perlahan. Mata masih tertutup.

"Aku nak tolong kau la gila." Haidar menggongcang bahu Lasyira.

"Haidar tanya dia pergi mana lepas habis sekolah dan apa bukti yang dia tak ada di rumah." Kata Firash dari dalam panggilan yang belum dimatikan.

"Bukak laci tu ada surat dokter dan resit yang membuktikan aku ada dekat klinik." Lasyira menunjukkan dimana terletaknya surat itu.

Haidar terus menarik laci. Surat dan resit ubat di dalam plastik dikeluarkan."Good!"

"Ada?" Soal Firash

"Ha ada. So Lasyira--" Senyuman Haidar pudar. Dia baru mahu mengatakan bahawa Lasyira tidak bersalah namun bayangan video itu mematikan senyumannya. Wajah Lasyira dalam video itu terlalu jelas.

"Haidar?" Panggil Firash.

"Lasyira aku keluar dulu." Haidar menuju ke biliknya.

Apabila sampai dia terus melabuhkan badan di atas katil. "Aku ada ni."

"Why bro?" Soal Firash.

"Kau nak tahu tak ada benda pelik happen?"

"What?"

"Dalam cctv muka pembunuh tu sama dengan Lasyira. 100 peratus sama." Jelas Haidar. Dia mengeluh perlahan. Mata dipejam.

Firash terdiam. Dia tidak tahu mahu membalas apa.

Akhirnya mereka berdua terlelap tanpa meletakkan telefon.

Lasyira masuk ke dalam bilik Haidar secara perlahan. Telefon di ambik. Gay ke Haidar ni? On call sambil tidur dengan Firash. What the heck?!

***

Adam Iskandar memproses data daripada video tersebut. Sejak peristiwa semalam, dia terus membawa laptop ke dalam makmalnya.

Hampir 3 jam dia cuba mencari sesuatu yang pelik dalam video tersebut.

Mata 'Lasyira'.

Apabila didekatkan seperti terdapat sesuatu di dalam anak mata.

Dia cuba memfokuskan pada anggota badan pula.

Pada minit ke 3.27 rambut 'Lasyira' ditiup angin.

Mustahil

***

"I will find you."

DEVIL ADVOCATEWhere stories live. Discover now