"Umi! Oh, umi!"
"Siti Nur Sumayyah, berapa kali abi pesan? Jangan terpekik-pekik. Kamu tu perempuan. Tak sopan, tau?"Haji Badrul menasihati anak perempuan yang merupakan anak tunggalnya itu.
"Baik, abi. Sumayyah minta maaf"aku menggaru kepala yang tidak gatal dan tersengih seperti kerang busuk. Abiku hanya menggelengkan kepalanya.
"Hah, kenapanya ni, Sumayyah? Tadi umi solat sekejap"umiku, Hajah Mariyah berjalan ke arah aku dan abiku.
"Sorry, umi. Sumayyah taktau. Urm, jom sarapan? Nanti lambat pulak Sumayyah pergi rumah Aisyah. Membebel pulak minah tu nanti"
"Rumah dia bukannya jauh pun, selang 3 rumah je pun"kata Puan Mariyah.
"Umi tau jelah, Aisyah tu macam mana"Sumayyah ketawa kecil.
——
"Hah, awal pun. Kalau tidak, ada je alasan kau"Aisyah memerli Sumayyah. Sabar ajelah dapat kawan macam ni, tak bergurau kasar macam mana nak seronok kan?
"Kau ni, cepatlah sikit. Aku tak sabar nak pergi sekolah ni"Sumayyah menggesa Aisyah agar mengikat tali kasutnya tu cepat sikit.
"Eh, kau kena rasuk ke Sumayyah?"Aisyah berdiri lalu mendekati Sumayyah. Anak mata sahabatnya yang berwarna coklat terang dipandang dalam.
"Kau ni kenapa? Rasuk apa benda?"tubuh Aisyah ditolak agar jauh darinya. Rasuk-rasuk apa benda pula ni?
"Yelah, Sumayyah yang aku kenal selalu lambat. Sebab tu sampai sekolah pun lambat. Tapi, tak ada pulak dia merungut kalau terlambat"
Sumayyah memandang Aisyah tajam. Perempuan ni kalau sehari tak perli orang, tak sah! Ada juga yang kena luku dengan aku ni karang!
"Hehe, jangan marah kak. Seram kita"Aisyah tersengih. Gurau sikit je, tu pun nak marah.
——
"Hish! Mana dia ni?!"lelaki yang berambut hitam tu merengus. Mamat ni tak pernah nak tepati masa lah!
"Sorry, dude! Traffic jammed"kata lelaki yang berambut coklat gelap termengah-mengah.
"Dahlah, anak Will ni memang orang yang tak punctual. Dah, jom beratur"Shahmeer berjalan ke arah barisan kelasnya. Mujur loceng masih belum berbunyi, kalau tak masak mereka berdua.
"Weh, apahal aku tengok kau berlenggang je? Beg pun tak berat?"Max membelek-belek beg sekolah Shahmeer.
"Kau ingat aku nak bawak batu ke pergi sekolah?"Shahmeer memandang Max yang berada di belakangnya. Buang tabiat apa?
"Harini kan cikgu suruh bawak barang yang kau dah tak guna pergi sekolah? Nak jual masa karnival nanti"jelas Max. Amnesia apa mamat ni? Haritu dia yang ingatkan aku, tapi sekarang dia yang lupa?
"Oh, pasal tu. Well, I love my things. So, no need to bring it"kata Shahmeer dan terus memberi perhatian kepada Cikgu Maimon yang sedang memberi pengumuman di tapak perhimpunan.
——
"Weh, aku ngantuklah dengar Cikgu Maimon membebel. Cover aku jap, Mayyah"Aisyah menarik bahu Sumayyah supaya dirinya diselindungi oleh badan Sumayyah.
"Bertuah punya budak"omel Sumayyah.
"Baiklah, dengan ini saya ingin menjemput pengetua kita, Puan Hajah Zainap binti Haji Deraman untuk memberikan sepatah dua kata"Cikgu Maimon menyerahkan microphone kepada Puan Zainap.
Dan, kedengaran keluhan pelajar-pelajar. Memang semua pelajar tahu apabila pengetua mereka bercakap, tiada titik noktahnya.
"Aduh, lama lagi ke? Aku dah lenguh duduk ni"Aisyah mengeluh. Kakinya mula terasa kebas.
YOU ARE READING
[H] Cinta Novel™
Teen Fiction"Bak balik novel akulah"-Max Darwish "Eh, saya dah belikan? Apahal saya nak kasi awak balik?"-Sumayyah - "Weh, aku minta maaf"-Max Darwish "Minta maaf pasal apa?"-Sumayyah ...