20 ; Study group I

4 0 0
                                    

"Aisyah, nak tahu tak?"Aisyah yang sedang menyelesaikan soalan matematik itu disiku perlahan bagi mendapatkan perhatiannya.

"Apa benda, Mayyah? Aku tengah fikir ni macam mana nak jawab math ni. Dahlah susah"Aisyah mula membebel apabila jalan kerja yang dicoretnya hanya menambahkan kekusutan dikotak fikirannya.

"Alah, nanti aku ajar kau. Kacang je. Ni, aku nak cakap ni"Sumayyah menarik-narik lengan Aisyah. Aisyah yang sudah putus asa dengan soalan matematik, terus menutup buku latihan. Kini, fokusnya 100% terhadap Sumayyah.

"Apa dia yang kau nak cakap tu?"

"Hah, semalam kan. Max message aku dekat Instagram.."Sumayyah berjeda.

"Lepas tu?"

"Erm.. dia kan.. ajak kau—"belum habis kata-kata Sumayyah, Aisyah terlebih dahulu memotong.

"Eh?! Aku?! Eh, habis tu kau? Dia ajak tak? Eh kejap! Ajak pergi mana ni? Eh, Shahmeer aku ada tak?"terus Sumayyah disoal bertubi-tubi.

"Ish, tulah kau! Lain kali bila orang tengah cakap, janganlah potong. Aku nak bagitahulah ni"Sumayyah mengerutkan dahi. Nasib baik member, kalau tidak... dah lama kena jelingan maut aku ni

"Hehe, sorry sorry. Hah, sambunglah"

"Dekat mana tadi?"

"Dekat ajak aku"

"Hah, dia ajak kau dengan aku study dengan dia dengan Shahmeer"

"Ish, apa banyak sangat dengan? Peninglah"

"Hahaha, saja je. Hah, tulah yang aku nak cakap tu. Dia ajak kita study sama-sama. Nak—"

"Eee, gila kau taknak? Mestilah nak! Ada Shahmeer kot. Bolehlah aku tengok dia tengah study. Weh, bila ni? Aku tak sabar, Mayyah"Aisyah teruja seperti berkahwin dengan anak raja. Yalah, mana tak suka? Ada crush kesayangan dia tu.

"Kau ni.. seriuslah? Tak janggal ke? Dahlah lelaki..."

"Apa pulak janggal. Tak ada, tak ada. Aku setuju dengan ajakan Max"Sumayyah ternganga. Begitu pantas sekali Aisyah membuat keputusan.

"Aku seganlah. Nanti orang kata apa pulak?"Sumayyah masih was-was untuk bersetuju dengan ajakan Max. Keputusan ini membabitkan hidup dan mati! Harus difikir masak-masak.

"Berani orang nak cakap? Aku tampar dia dulu sebelum sempat dia cakap apa-apa"Aisyah menayangkan muka poyo.

"Hmm.. tengoklah macam mana.."

——

"What? Kau dah gila ke, Max?"terkejut jejaka bermata hijau itu apabila Shahmeer menghentak meja. Meja yang tidak bersalah itu dipandang sedih.

Kesian kau. Tak tahu apa-apa, tiba-tiba mamat toya ni hentak kau. Bersabarlah, ya? Aku tahu kau kuat.

"Woi, aku tanya kau kan?"Shahmeer menolak bahu Max. Boleh pula tenung meja aku ni.

"Eh, kau tanya apa tadi?"Max terpinga-pinga. Shahmeer menepuk dahi, pekak dah kawan aku seorang ni.

"Kau ni dah gila ke?"

"Eh, apasal kau kata gitu pulak?"

"Yalah! Kau pergi ajak dua orang perempuan tu study dengan kita kenapa? Tak ke pelik?"Shahmeer memandang Max yang masih dengan riak tenang.

Dia ni tak fikir ke? Main ajak je. Lepas tu, kalau apa-apa terjadi macam mana? Aduhai kawan aku ni.

"Mana ada gila. Tu first move akulah"

[H] Cinta Novel™Where stories live. Discover now