اقتبااااااااااااس

14.6K 421 7
                                    


للسلسلة اللي هتكون بعد الجارحي باذن الله💖 ..

_فوق بقى أنا عمري ما حبيتك ولا هحبك أيوا دي الحقيقة المكان اللي عايز تكون فيه لواحد غيرك ..
هوت كلماتها على مسماعه كالصاعقة لتكمل ببسمة إنتصار رغم دموعها المنهالة على وجهها كالشلال
_عايز تعرف مين اللي قلبي أختاره ؟ ....
رفع عيناه لها بعدم تصديق فأقتربت منه  بتعمد لتقول بسخرية
_أكيد عندك فضول تعرف مين اللي فضلته على "مراد" بيه "عمران" .....
صمتت لوهلة لتشعل جمرات النيران بقلبه مثلما كانت تحترق كلما حاول التقرب إليها ، لم يحتمل كلماتها فهوى على وجهها بصفعات قوية صرخت لأجلها بألم  ، جذبها من حجابها بغضب لتقابل لهيب عيناه قائلاٍ بصوتٍ كالرعد _هقتلك وهقتله ...
تطلعت له بتحدي فشدد من ضغطها على حجابها لتصرخ بقوة فصاح بصوته القابض للأرواح _مين هو ؟ ..
بقيت صامته لوهلة ولكن أمام قواه التي فتكت بعظامها قررت تحرير تلك الكلمة المكبوتة بآنين فقالت والدموع رفيقتها _ "ريان" .. أخوك ..
تحررت أصابع يديه من عليها واحدة تلو الأخرة بصدمة ،شعر بتجمد قدميه فلم تعد تحمله على الوقوف ، أستند على الحائط بعدم تصديق لما قالته ..كان يود قتل ذلك الشخص منذ دقائق فكيف سيقتل شقيقه الأكبر !! ...
دقات على باب الغرفة تجتازها القوة والخوف حينما أستمع لصوت صراخها ،صح بحدة _"مراد" أفتح الباب دا فوراً ...
أنصاع جسده لأمر أخيه الأكبر فتوجه للباب كأنه جثة تتلقي الأوامر فقط ...
ولج للداخل وعيناه تجوب الغرفة بقلق بادي له _فى أيه ؟ .
رأها تفترش الأرض والدماء تندثر من وجهها كالسيل ،ذبح قلبه فلم يتمكن من التحكم بذاته ليهرول إليها سريعاً بلهفة _"سارة" ! ..
تطلعت له بنظرة قاتلة ما بين العتاب والألم ...العشق والكره ...الحب والأنتقام ...الحيرة والعتاب ...
رفع يديه تلقائياً يزيل دمائها بأطراف أصابعه لم يرى نظرات أخيه ولم يستوعب ما يفعله ، ثواني وأستعاد هيبته الموقرة ليقف بأتزان بعدما عاونها على الوقوف ..
أقترب من أخيه بغضب _فهمني أيه اللي بيحصل هنا ؟ .
رفع "مراد" عيناه ليطوفه بنظرة مطولة وكلمات تملأ نظراته يصعب قولها ..
تراقبت ملامح وجهه بأهتمام ، صاح "ريان" بصوتٍ منفعل _لما أكلمك تجاوبني ...
خشي أن ينسى ما فعله أخيه لأجله فأنسحب على الفور ، هرول للأسفل بعيداً عنهما ليتوجه لمكانه المفضل ليصعد على متن فرسه المفضل ويركض به بعيداً عن القصر لعل الهواء يريحه قليلا لا يعلم بأنه على أول طريق اللقاء بعشقه الخفي!!! ..
أما بالقصر ...
تراقب الطريق الذي غادره بغضب لعدم مبالاته بحديثه فأستدار لها بملامح ثابته _عملتي أيه عشان "مراد" يرفع أيده عليكي ؟
إبتسمت بسخرية تخفى ألم أعظم_هتفرق ؟
ضيق عيناه بغضب _متحاوليش تتذاكى عليا
أزدادت بسمتها وهى تقترب منه _أتذاكى ! ..عرفته الحقيقة ..
تلونت عيناه بلونها القاتم فأسرع بالحديث _حقيقة أيه ؟؟! ..
إبتسمت ببرود _حقيقة حبي ليك ..
شدد على شعره بقوة ليزفر بغضب جامح وعيناه ترمقها بنظرة نارية_أزاي تعملي كداا .. أنتِ أكيد مجنونه ..
هوت دمعاتها بألم _المجنون دا هو أنت لما ضحيت بحبك بسهولة عشان أخوك ..
أستدار سريعاً حتى لا ترى عيناه _أنا محبتكيش وأنتِ عارفة كدا كويس وقولتلك ألف مرة بس أنتِ اللي مصممه ..
بدت كالعصا الهشة لم تعد تحتمل أكثر من ذلك فقالت ببكاء _أنت أعترفتلي بحبك  ! ..
تطلع لها بثبات _أنا كنت بشفق عليكِ بعد موت "خالد" لا أكتر ولا أقل ..
تراجعت للخلف خطوة وقلبها يزداد شرخه فأقترب منها ليكمل بثبات وهدوء بعد محاولات_فوقي يا "سارة" "مراد" بيحبك بجد بلاش تخسريه .
تأملت عيناه الغامضة لثواني ثم إبتسمت والدموع تأبي ذلك _شفقة ! ..
أشاح بنظراته عنها وأستدار ليوليلها ظهره حتى لا ترى عشقها يحطم عيناه ويمزق صدره بلا رحمة ، تراجعت للخلف بألم ومع كل خطوه كأنها تمحى عشقه بقسوة مثلما فعل ، تراجعت وتراجعت حتى خرجت من الغرفة ومنها أسرعت بالركض لتخرج من هذا القصر الذي أصبح كالجحيم ...
أكمل "ريان" حديثه وعيناه تكبتها الدموع _أنا كلمت خالي والفرح خلاص هيتعمل الأسبوع الجاي فاضل بس شوية ترت....
أنقطعت كلماته حينما أستدار ولما يجدها فهرول للخارج قائلاٍ بصراخ _"سارة" ..
أسرع للأسفل وعيناه تطوف القصر بأكمله وصوته يعلو بلهفة _ساررررة ..
بالخارج ...
ركضت وكلماته تترنح على مسماعها .. ذكرياته تطوف بها ...عيناه البندقية تراها ملازها ... همساته القاتلة ..لمساته الحنونه ...عشقه الاهوج حرقها قدمها لاخر ويخبرها بأنها شفقة  !! ..
الموت ....نعم انه بالنسبة لها الخيار الامثل ..
وقفت أمام النهر الهائج بأمواجه الثائره ترمقه بنظرات غامضة ، أستندت بجذعها على الحديد لتصعد على سوره وتنهي حياتها البائسة ...
عبرت الحاجز وبقيت بين مسافة قليلة ستلقي بها لأحضان الموت ..
_ساررره ...
صوته أتى من خلفها أستدارت لتراه أمامها فأبتسمت وهى تتراجع بظهرها للخلف حتى كادت باخر خطوة للسقوط ، صعد فوق الحاجز ليكون على مسافة قريبة منها ، عيناه على اخر مسافة أسفل قدماها ، ابتلع ريقه برعب قائلاٍ بثبات _بلاش جنان  ..
إبتسمت بعشق وهى تتأمل ملامحه للمرة الاخيرة _كنت هزعل لو مشفتكش للمرة الاخيرة ..
وزع نظراته بينها وبين الفاصل الصغير قائلا برعب _تعالي نقعد فى مكان ونتكلم ..
أشارت نافية _مبقاش في كلام خلاص .
ثم قالت بدموع _ كل اللي عايزاك تعرفه أني حبيتك أوي من قلبي وعمري ما شوفت نفسي لحد غيرك ..
لمعت عيناه بالدموع قائلاٍ بألم _اللي بعمله دا عشانك يا "سارة" ..
إبتسمت بسخرية _جوازي من أخوك ؟ ..
ولا عطفك عليا بعد وفاة أخويا ؟ ..
أقترب منها وعيناه تتنقل بين المسافة من خلفها _مش صح  أنتِ أحلى حاجة حصلتلي فى حياتي ...الايام اللي كنت فيهم جانبك يكفوني اكمل عمري ..
تطلعت له بعدم تصديق وسعادة فأستغل أنشغالها به ثم جذبها بقوة بعيداً عن الحاجز لتنقلب نظراته بغضب _جنونك دا هيكون له حد أنا خلاص كلمت خالي وهيرجع بكرا عشان أجراءات الجواز
ثم جذبها بعنف_..أمشي معايا ...
صدمت ببدأ الامر فجذبها بضع خطوات ولكنها أنتشلت ذراعيها بقوة قائلة بصراخ وقد بدت بالانهيار _أنت عايز مني أيييه أنت السبب فى كل اللي أنا فيه ...
ثم هوت أرضاً بأستسلام لتبكي بألم _ليه دايما بتديني أمل وترجع تحطمه ...ليه بتديني الحياة وترجع تسحبها مني  ...أنت عايز تكسرني وأنا خلاص أنكسرت لسه عايز أيه ؟؟!! ..
جلس أرضاً جوارها قائلاٍ بألم والدمع يتلألأ بعيناه  فرفع وجهها إليه_ هكسرك ازاي وأنتِ أغلي من روحي ! ..
تطلعت له بيأس فلم تعد تتمكن من فهمه ، استرسل حديثه بعشق _أنا بعشقك .. بس مينفعش تكوني ليا
أجابته بصراخ _لييه ؟ ..
إبتسم بألم _لأني محكوم عليا بالموت ! ...
كلمة غامضة قالها عاشق حطمه القدر ولكن ربما ستجول الاحداث بين أربع أطراف من داخل قصر "ريان عمران " ..لينضم الآن احد أبطال سلسلة العشق والجنون للجوكر والأسطورة ....
أنتظروا أقوى أعمالي بأذن الله نوع مختلف جداااا عن كل اللي كتبته كل بطل براوية كاملة واحداث كتير ومختلفة ...سلسلة بعتبرها انجاز عظيم ليا لما تخلص بأذن الموالى ..أكتر من بطل واكتر من حكاية واكتر من طائفة ومكان ولكن يجمعهم العشق والذكريات ...قريباً سلسلة ستخلد بتاريخ الراويات بأذن الله وبدعمكم ....
وبكدا تم الكشف عن اؤبع ابطال منها لحد الوقتي#رحيم_زيدان ..(الاسطورة)...
#الجوكر
#ريان_عمران ...
#سيف ....
انتظروا السلسلة الشبه نارية قريبا
#سلسلة_العشق_والجنون
أول سلسلة بعنوان
#نثرات_الروح_والهوى
#بقلمي_ملكة_الابداع
#آية_محمد_رفعت
*******________*****

الجوكر و الأسطورة.. 1/2 .. للكاتبة أية محمد.. ملكة الإبداعحيث تعيش القصص. اكتشف الآن