اقتبااااااااااااس

11.5K 486 39
                                    

إقترب منها بعدما أزاح هذا الستار الذي أصبح العدو اللدود إليه فكلما خشيت غضبه تخبأت خلفه كالطفلة الصغيرة وحينما يرفع الستار عنها يجدها تبتسم كأنه يلهو معها_أنتِ عملتي فيا أيه؟!...
تطلعت له ببسمتها الساحرة=مليت عيونك بالبهجة والسعادة اللي بحسها لما بشوفك...نقلت لقلبك إحساس ومشاعر خاصة بيا انا...
إبتسم رغماً عنه ليشير لها بسخرية _كل دا؟!..
ربعت يدها امام صدرها بتحدي _وأكتر كمان أعتقد أن شخصية قوية زيي قدرت تهزك من جواك ودا اللي عملت الفروق الجامدة دي
جلس "مراد" علي المقعد المقابل لها بثبات قاتل _دا علي أساس الستار اللي بتستخبي وراه من الخوف ولا حساباتي أنا اللي غلط؟..
جذبت المقعد المجاور له لتجلس مثلما يجلس هو قائلة بغرور _هو انت بتأكل بني أدمين عشان أخاف لامؤاخذة..
كبت ضحكاته بصعوبة فقرب وجهه إليها بمكر _صدقيني لازم تخافي وخصوصاً من اللي جاي...
ولمعت بسمة مخيفه علي وجهه جعلتها تستقيم بجلستها فرمقها بنظرة تسلية ليرفع يديه مشكلاً حركة الطائرة ليهبط بذراعيه للأسفل بحركة تعني هزيمتها المؤكدة امام الجوكر المزعوم!... ،خرج من الغرفة لتبتسم الأخرى وضعة قدماً فوق الأخري بوعيد_هنشوف مين فينا اللي كلامه هيكون الصح...
وأعادت خصلات شعرها للخلف لتجذب مشروبه الخاص لتتناوله ببسمة سخرية _مشروب مميز زي شخصية الجوكر المثيرة للأهتمام واللي أكيد هستكشف سرهم في يوم من الأيام..
ورفعت الكأس لصورته العميقة التي تحتل حائط كامل من جناحه المصون _دا وعدي ليك...
وإرتشفته ببسمة رقيقة إخترقت قلب من يتأملها خلسة ببسمة عشق تربعت بين جفون الكبرياء!!....
#نثرات_الروح_والهوى... (#الجوكر_والأسطورة...)...
#بقلمي_ملكة_الأبداع...
#آية_محمد_رفعت....
#قريباً...

#قريباً

اوووه! هذه الصورة لا تتبع إرشادات المحتوى الخاصة بنا. لمتابعة النشر، يرجى إزالتها أو تحميل صورة أخرى.
الجوكر و الأسطورة.. 1/2 .. للكاتبة أية محمد.. ملكة الإبداعحيث تعيش القصص. اكتشف الآن