10.cevap; 9.köy

186 20 19
                                    

"Selam Ahmer. Sence insanlar neden doğru söyleyeni dokuz köyden kovarlar?"

"Onuncu köyü de kursun diye."

"..."

"Bu konuda ciddiyim."

"O zaman biraz daha açıklar mısın?"

"İnsanlar doğru söyleyenden çok farklı söyleyeni ya da davrananı yanlarında istemezler. Bu kişi onlar için ya büyülüdür, ya delidir, ya hastadır, ya günahkârdır ya da kendini beğenmiş bir bilmiştir. Çünkü sistemden farklı hareket eden bir kişi, sisteme karşı geliyormuş gibi algılanır ve insanlar o kişi ne kadar hak üzerinde olsa da düşmancıl yaklaşırlar. Peygamberler ya da filozoflar bu konuda en net örnektir."

"Alışkanlıklarından vazgeçemiyorlar mı?"

"Sadece istemiyorlar. Seviyeyi yükselten birini görmek onlar için çok yorucu olur ve hatta buna engel olmaya çalışırlar. Gerçekte o kişinin doğru söylediğini bilseler de engellerler ve bunu itiraf etmezler. Çünkü insanlar için en önemli şey kendi benlikleridir ve onu da pek fazla rahatsız etmek istemezler."

"Başka bir nedeni de var mıdır?"

"Belki de kendilerinin ispatlayamadığı yeni bir olgunun, bir başkası tarafından keşfedilmesini hazmedememek olabilir."

"Yani kıskanırlar?"

"Çoğunlukla."

"Peki, sen doğru söyleyeni örnek alır mıydın Ahmer? Bu hayatını tehlikeye atsa bile?"

"Kesinlikle. Çünkü hayatımı tehlikeye atıyor gibi gözükse de doğru yolun sonu hep iyiliğe açılır."

"Peki, kişinin doğru söylediğini ya da doğruyu bildiğini nasıl anlarsın?"

"Çoğu zaman belirsizdir ve kişiden kişiye göre değişir. Ancak sıklıkla şahit oluyorum ki insan bir durumu ispatlarken velev ki menfaat gütmüyorsa doğru söylüyordur. Yani bir söylemin içinde propaganda varsa şüpheyle yaklaşmak gerekir. Menfaat gütmeyen insanı ise gözü kara olmasından ve alnındaki terinden tanıyabilirsiniz."

"Peki, sen hiç doğru söyleyen oldun mu Ahmer?"

"Bunu ispatlayamam ancak çabalayabilirim."

"..."

Felsefe TaşıHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin