First of all, aku naz bukan haz. Jangan tertukar eh, dia pompuan aku lelaki.
Kalini, aku akan berkongsi cerita... Sama seperti Haz. Cerita di mana aku pindah sekolah baru, dan aku patah balik ke sekolah lama.
Okayla...
Basically i have no problem with sekolah baru. Dari segi education memang aku respect cara dia padu. Diorang kata since past year sekolah tu dah berubah sikitla. That's why pt3 no 1 (korang tahu en sekolah mana tu)
And also, fasiliti semua memang selesa gila baby. Memang jauh beza dengan sekolah lama sebab banyak bende baru.
And jadual dia lebih kurang macam sekolah lama je. Rutin harian dia tak pack sangat... Macam still boleh go lah.
Also koko dia memang padu bak hang semua bende nak international. Ahahahah so overall aku memang rate sekolah baru ni padulah dari segi semua bende.
BUT!
Cemni tau. First day aku datang sekolah baru time nak daftar tu kan, mood aku tetibe swing ah. Cerite dia time aku memang baru masuk pagar sekolah baru tu memang takde mood langsung. Takde semangat nak daftar.
Time dalam auditorium dgr taklimat bla bla semua tu memang aku takde mood sampaila kemas barang kat dorm apa semua en.
Cerita dia time tu aku tibe tibe je nak nangis so aku ajak ayah aku keluar sekejap pergi makan. Tanak cau awal sangat sebab nak tenangkan diri dulu sebelum ayah aku lepaskan aku dekat sekolah baru.
It's sounds macam homesick kan but sebenarnye aku friendsick tahap gila babun dah time tu.
Ha astu en, bila time ayah aku nak lepaskan aku tu, aku tanak keluar dari kereta. Memang takde mood gila taktau kenapa. Perasaan tu tetibe je datang.
Aku cakapla en kat ayah aku jap sikit lagi sabar jap. Sampai part ayah aku tenangkan diri aku. Beliau gosok-gosok kepala sambil cakap bagi semangat kat aku. Tu mmg aku dah takleh tahan dah. Nangis dah takle cover depan ayah aku hm.
So aku try la positivekan diri aku and tenangkan diri sebab tak nak la bawak perasaan tu. Lama-lama takut takleh concentrate study dekat sekolah baru.
Then i tried my best la en so after tu cam dah okey sikit.
But everyday kat sekolah baru aku keep praying and do istikharah continuously sebab nak mintak Allah bagi petunjuk. Sebab aku still keliru betulke dengan keputusan yang aku dah buat ni kan.
And semua orang dekat sekolah baru tu tanya soalan sama dekat aku. Even cikgu-cikgu pun banyak kali ulang soalan sama.
"kenapa awak pindah sekolah sini? Awak tak sayang ke awak sekolah agama dah lama dah pastu awak tinggalkan macam tu je"
And that hits me so hard and i keep praying la kan. Ayat tu buat aku sedih sangat-sangat.
And korang tau tak everyday aku dapat mimpi pelik-pelik tau pasal sekolah lama.
Aku taktau la tu petunjuk ke apa. Sampaikan before tidur, memang aku doa kalau betullah rezeki aku memang untuk sekolah lama, ya Allah kau bagilah aku mimpi sekolah lama
and until now aku asyik dpt mimpi sekolah lama sampai satu tahap tu,Aku fikir sorang-sorang aku rasa aku dah buat wrong decision. Macam aku rasa still tak puas nak belajar lagilah ilmu agama kat sana untuk lagi 2 tahun. Even aku tau after SPM nanti memang aku susah nak dapat bende cemni. But at least untuk 2 tahun terakhir ni aku nak spend kat sekolah lama.
Aku nangis tau dalam mimpi tu sampai real life aku tersedar dari tidur tengok-tengok bantal basah like wth.
Lepastu aku serba salah la nak bagitau benda ni dekat parents aku sebab diorang dah susah payah belikan itu ini bayar itu ini untuk aku dekat sekolah baru ni. But takkan la nak bazir centu je.
Pastu petang jumaat tu aku terus call ayah aku slow talk ah memula. Tak cakap direct. Aku nangis la sebab aku memang berat nak cakap pasal bende ni sebab dah susahkan mak ayah.
But aku bersyukur la jugak bila dengar ayat ayah aku beliau kata...
"As long as abang nak belajar takde masalah pun untuk abah,duit tu boleh cari and kalau bab belajar abah boleh buat apa-apa je. Abang takyah risau pasal duit plus abah lagi suka abang belajar dekat sekolah agama."
So time tu aku memang tak tahan la nangis sebb memang serba salah sangat-sangat.
So after cakap itu ini dah discuss pesume time lawat tadi, so inilah keputusan muktamadnye :)
But satulah,
Bila aku dah patah balik ni mmg aku dah aim aku akan cuba sehabis baik untuk diri aku, parents aku sebab dorang dah banya buat banyak bende untuk aku, nak focus belajar betul-betul. Tanak memain cam sebelum ni. Nak ubah diri aku, tanak kecewakan mak ayah aku, nak buktikan kat dorang yang keputusan aku buat ni memang terbaik untuk diri aku.
So aku memang kena struggle dari sekarang untuk tak nak buat dorang kecewa sebab kesianla kat dorang.
Kalau la boleh putar masa, aku memang taknak mohon sbp mrsm. I dont even care anymore pasal ranking top school. Bagai tu rasa cam belajar mana2 sama je, usaha tu yg penting haih.
I was so stupid once upon a time.
Balik sekolah lama ni siyes nak berubah.
p/s: Naz seorang yang cengeng kbai.
YOU ARE READING
EVONIXX
Randombila budak swag + no'ob berada di dalam form kau maka terhasillah book yang penuh dengan NOOWAG ini start : 2017 end : 2021