05

1.4K 198 37
                                    

suasana dalam kereta amatlah sunyi. aku tak bersuara langsung daripada tadi. aku perasan yang Ayu perhati aku sekejap tapi aku buat tak tahu. bukan marah Ayu but aku sakit hati dekat Ika. ni kalau ikutkan nak je aku tendang seat dari belakang.

sekarang ni kereta siapa?

siapa isteri Jaehyun?

aku atau Ika?

yang Jaehyun pun satu, bagitahu lah budak ni suruh duduk belakang. takkan benda macam ni pun aku nak suruh. tadi sebelum bertolak, Ayu ada jugak suruh si Ika ni duduk belakang tapi Ika langsung tak berganjak. dia siap tolak Ayu and terus tutup pintu kereta. nasib baik aku sempat sambut Ayu dari jatuh.

baru je beberapa minit lepas, Ayu bisik perlahan. katanya dia akan cakap dengan Jaehyun masa sampai nanti untuk bagitahu suruh Ika duduk belakang. awal tu aku setuju. laju je aku angguk. cuma terlintas dalam fikiran, Jaehyun ni bukan macam yang diaorang jangka. setengah orang lepas dah bagitahu macam tu, mesti dia akan terus suruh Ika duduk belakang kan.

Jaehyun tak macam tu. macam yang aku kenal, dia akan diam like berfikir sekejap. atau dia akan buat donno. bagi dia, Ika cuma duduk depan. tak de salah pun pada mata dia. lain lah Ika ni cuba nak raba or buat something luar jangkaan. yee memang ada betul jugak fikiran Jaehyun, tapi aku tak boleh nak terima benda ni kalau relate dengan Ika.

entah lah sama ada Jaehyun bawa laju atau aku terlalu layan perasaan, sekejap je kitaorang dah sampai. lepas je Jaehyun parkir, terus aku keluar berdiri depan kereta. Ayu pun follow dari belakang.

" awak masuk dulu dengan yang lain. saya nak pergi ambik k- "

" biar Ika ikut abang. akak dengan Ayu boleh masuk dulu "

aku tengok Ika lepastu aku tengok Jaehyun. tolong Jaehyun, tolong jangan setuju dengan kata-kata Ika atau aku akan-

" hmm, awak dengan Ayu masuk dulu " terus Jaehyun dan Ika jalan lepasi aku dengan Ayu. seriously aku tak percaya benda yang tengah jadi depan aku sekarang. aku tengok Ayu disebelah dengan wajah yang cuba kawal marah.

" akak nak mencarut sebenarnya "

" jangan kata akak, Ayu yang tengok ni pun rasa nak patahkan leher dia "

" jom lah kita pergi beli barang. takut pulak ibu tengah tunggu " cuba tepis berbagai perasaan, cepat-cepat aku tukar topik sebelum tarik Ayu masuk pasaraya. troli yang tersusun elok aku tarik.

" Ayu syak dia ada plan something lah. bukan Ayu nak serabutkan fikiran akak ehh, tapi cuba akak fikir (?) Ika mana pernah sembang dengan akak. last dia sembang pun masa akak darjah 4. nak dekat 15 tahun dah. ni tiba-tiba nak berbaik pulak? "

" hmm... maybe dia nak mati kut? tu yang dia cuba berbaik dengan semua orang "

sambil tolak troli and sembang dengan Ayu tu, aku keluarkan kertas list barang tadi.

" ke dia suka abang Jaehyun tak? "

terus aku stop tolak troli. kalau ada orang kat belakang ni, confirm dah langgar aku sebab aku stop tiba-tiba.

Ika suka Jaehyun?

haish tak kan dia suka kut. tapi fikir balik kata-kata Ayu ni, macam ada betul jugak. entah-entah memang dia su-

kk stop. jangan cakap sebab takut benda ni jadi.

" tak kut. kalau dia suka, memang dia tempah maut awal "

" haa lagi senang kalau macam tu. Ayu dengan Haechan pulak boleh sediakan keranda " buat seketika kitaorang gelak ketawa. hilang lah sekejap hal tadi. tapi tipu lah kalau aku tak susah hati kan.

" akak, meh jap kertas tu "

" nahh "

Ayu koyak kertas list yang dipegang jadi dua. means separuh barang dia pergi cari, separuh lagi aku cari. so tak de lah ambik masa yang lama nak beli barang ni.

" kau ikut aku. jangan nak menggedik dekat sini " ditarik Ika yang aku langsung tak perasan dekat belakang kitaorang. masa aku toleh belakang tu, baru nampak Jaehyun tengah berdiri tengok aku. Ika ada lah jugak meronta sekejap masa kena tarik tu. sampai lah diaorang hilang dari penglihatan, baru aku sambung tolak troli.

" tak pernah pulak awak baik hati macam ni "

nak buat donno tak baik, so aku pun soal lah Jaehyun balik.

" baik hati maksud awak? "

" bagi Ika duduk depan tadi. saya ingatkan awak na- "

" kenapa awak tak suruh Ika duduk belakang? " aku potong ayat Jaehyun.

" bukan awak yang suruh dia duduk depan ke? "

dah soalan dibalas dengan soalan pulak.

" kalau saya suruh, tak de nya saya nak tanya sekarang "

" saya ingat awak yang suruh dia duduk depan "

hesh, sumpah menyesal sebab soal Jaehyun. kalau tahu dia nak jawab macam ni, baik aku cari barang je dari tadi.

-

[✔] ʙᴇ ǫᴜɪᴇᴛ ᴅᴏɴᴛ ᴄʀʏ Where stories live. Discover now