20

1.2K 183 37
                                    

" biar abah dengan yang lain pergi "

yang lain abah maksudkan is ibu, mak teh, maksu and Haechan. yes pergi rumah Pak Kassim. biasalah, kalau ada kenduri tu (?) memang abah akan pergi sehari awal sebab nak tolong.

aku ingat nak ikut awal tu tapi lepas balik dari air terjun tadi, terbantut pulak niat sebab macam tak larat. Haechan pulak, tahu je abah nak pergi rumah Pak Kassim, terus dia kata nak ikut. aku pun tak nak lah halang. mana nak tahu dia pergi sana nanti, terjumpa kawan-kawan dia ke. selalunya budak-budak kampung memang akan join tolong sekali.

" jangan bergaduh pulak " abah capai kunci kereta. sambil jalan tu, abah tengok aku dengan Ika silih ganti. aku hanya angguk while Ika- mestilah dia buat donno.

" tengok-tengok kan diaorang sekali yee " bahu Johnny ditepuk beberapa kali. dah bagi arahan macam tu, Johnny pun berdiri lepastu tabik spring.

okay abah dah pergi dengan yang lain. now situasi sekarang. Jaehyun yang baru turun buatkan kitaorang toleh tengok dia serentak.

" abah dah pergi ke? " soal Jaehyun pada Ayu.

" dah, baru je "

terus Jaehyun ambil tempat sebelah Lucas. Ika yang awal tu duduk bawah- tahu je yang Jaehyun duduk kat sofa, laju dia bangun lepastu duduk sebelah Jaehyun. aku guling mata sambil geleng kepala. entah apa yang dia gilakan dekat Jaehyun pun aku tak tahu.

" saja nak bagitahu, aku dahaga " Johnny telan liur tengok Ayu dengan aku. sempat jugak dia buat-buat batuk.

" kau nak air apa? " Ayu soal.

" apa-apa je, janji bukan air kosong "

" milo ais, okay? "

" terlebih okay tu " thumb up diangkat dan anggukan diberi pada Ayu. aku pun tunggu Ayu tengok aku sebab aku nak bagitahu pulak yang aku prefer air sirap bandung. dah alang-alang Ayu offer diri nak buat air kan.

elok Ayu pusing tengok aku, tak sempat nak bersuara-

" akak buatkan, boleh? " Ayu kelip mata beberapa kali tengok aku yang dah tayang muka pasrah.

" iyee lah " nak tak nak, terpaksa lah aku buat. nasib baik sayang, kalau tak memang aku tak bangun dah.

" nak aku tolong ke? "

" tak payah nak mengada " aku jeling Johnny sebelum berlalu ke dapur.

tengah berjalan tu, aku perasan ada someone ikut dari belakang. faham kan maksud aku. kita tak toleh pun tapi dapat rasa. aku pun buat donno je sebab maybe Ayu. mana nak tahu dia rasa bersalah ke, tu yang boleh ikut.

sampai je dapur, aku terus capai jug. tin milo dalam almari aku keluarkan.

" aku kesian tengok kau... " pantas aku toleh. dah dia sebut aku tu, aku jadi seram sebab ingatkan Johnny ikut. even dapur je pun, aku tak nak lah duduk berduaan macam ni. toleh je belakang, aku tak tahu nak buat respon apa sebab bukan Johnny yang aku sangka tapi Ika.

dia yang berpeluh tubuh sambil flip hair tengok aku atas bawah. macam yang aku selalu buat, aku ignore je perempuan ni.

" aku kesian dekat abang Jaehyun sebab ada isteri macam kau ni "

haihh, tak payah kesian aku lah. kesian kat diri sendiri tu yang suka kacau suami orang.

maybe nampak macam aku malas nak layan, Ika sambung bercakap lagi.

" and kau nak tahu something tak? "

aku geleng kepala.

" act aku dah bagitahu dekat abang Jaehyun yang aku nak jadi isteri kedua dia "

wow, isteri kedua guys.

" and aku akan pastikan abang Jaehyun ceraikan perempuan sial macam kau "

awal tu aku tak nak lah keruhkan keadaan. even sakit hati mana pun, buat tak tahu je dengan perempuan ni. tapi bila dia panggil aku perempuan sial ni, sumpah aku tak tahan. so, aku baling sudu dalam singki, tengok dia seketika sebelum aku tampar kuat.

" sial! " jerit Ika.

siapa nak jangka kan, Ika pulak tampar pipi aku buatkan aku ke belakang. baru je aku nak angkat tangan, like nak tampar dia balik (?) tiba-tiba dia jatuh. dengan kerusi pun dia tarik sekali bagi jatuh.

" Nurul! "

aku toleh tepi.

ohh baru faham kenapa dia buat-buat jatuh and dia tarik sekali kerusi tu. yupp sebab ada Jaehyun yang aku tak tahu sejak bila tengok keadaan sekarang. Ayu, Lucas dengan Johnny pun ada tengah berdiri kat belakang Jaehyun.

" apa awak buat ni? " Jaehyun jalan hampiri kami. kerusi sebelah Ika, dia angkat sebelum pandang aku dengan kerutan. more to muka marah sebenarnya.

" akak tampar Ika lagi " Ika menunduk menangis.

" awak tampar dia kenapa? "

" tanya dia sendiri " aku tengok Jaehyun sekilas.

" Ika cuma nak tolong akak buat air je "

" kau jangan nak menipu " aku tolak bahu Ika yang still lagi tak bangun.

" tak, benda sekarang ni kalau awak tak nak dia tolong pun, tak payah lah sampai nak tampar " Jaehyun halang aku dari dekat dengan Ika.

" sekejap-sekejap, kau jangan nak main tuduh je. mesti ada sebab Nurul tampar dia " Johnny pula hampiri while Ayu pegang lengan aku and Lucas berdiri kat belakang kitaorang.

" kau tak payah nak masuk campur hal ni! sibuk nak backup isteri aku kenapa!? " bahu Johnny ditolak kasar.

" aku tak backup sesiapa pun. aku nak kau siasat dulu, tanya habis-habis. bukan main menuduh macam ni "

aku tolak perlahan tangan Ayu yang pegang lengan aku lepastu tarik Johnny- tak sentuh pun, just tarik baju dia supaya ketepi sebab aku nak aku je yang hadap benda ni.

" awak percaya saya atau dia? "

" terang-terang semua orang nampak awak yang tampar dia "

ayat yang keluar dari Jaehyun buat aku terdiam sekejap.

" awak percaya saya yang isteri awak ni atau dia yang langsung tak de hubungan dengan awak? "

-

[✔] ʙᴇ ǫᴜɪᴇᴛ ᴅᴏɴᴛ ᴄʀʏ Where stories live. Discover now