aku hembus nafas. satu sebab lega dan satu lagi sebab kenyang. aku ingat lepas dari balik dari makan dengan Johnny tu, aku nak lepak sorang-sorang kat sini (?) dekat bangku bawah pokok.
sekali aku turun kereta, semua lari duduk sini. Johnny yang mula tadi patutnya balik pun lepak sini juga. Haechan yang ajak dia datang.
" tunang Johnny cantik kan? " Ayu duduk sebelah aku.
aku senyum dan angguk.
dia cantik. cantik sangat. macam aku cakap, dia sesuai dengan Johnny. dan kalau kau tengok pun kau akan cakap dia baik. perwatakan dia tak macam yang aku sangka.
aku ingat dia macam pendiam. tapi sekali kau dah kenal, ffuh bukan main dia sembang macam dah kenal lama.
cuma satu je aku pelik.
kenapa dia boleh tanya kat aku soalan macam tu tadi.
sebelum makanan kitaorang sampai tadi, aku ada kata kat Ayu yang aku nak pergi tandas. agak dalam beberapa minit, lepas dah buang apa yang patut, aku pun basuh lah tangan. dan masa tu lah, aku nampak tunang Johnny.
ohh lupa nak bagitahu, Sofia nama dia. tadi aku ingat dia nak masuk toilet. so aku pun senyum dan jalan lepasi dia sebab nak keluar.
masa aku nak keluar tu, dia pegang lengan aku. aku angkat kepala dan angkat kening. like macam aku tanya dia lah kenapa?
soalan pertama dia tanya kat aku...
" awak kawan Johnny ke? "
dalam sesaat juga aku diam tapi dalam beberapa saat macam tu, aku angguk.
dia tanya lagi sama ada aku berkawan dari sekolah menengah ke, aku pun angguk lagi. and soalan ketiga dia buat aku rasa pelik. aku jadi macam dia ni dah kenapa tho? tiba-tiba tanya soalan macam ni.
" selama awak berkawan dengan Johnny, awak tak pernah ada rasa suka dekat dia ke? " terus dahi aku berkerut.
suka?
soalan apa ni?
banyak persoalan bermain dalam fikiran aku time tu. kenapa dia soal macam ni? Johnny ada bagitahu dia apa-apa ke?
ke ketara sangat aku rapat dengan Johnny?
ehh tapi kan, bilanya aku rapat dengan Johnny depan dia, kan? nak kata time tunang haritu, Johnny tak datang pun.
hmm betul juga. aku geleng kepala laju dan tanya dia kenapa. dia tengok mata aku lama. macam nak bagitahu sesuatu. aku start lah nak kekok sikit sebab dia tengok aku kan. lama pula tu.
tak lama lepas tu, dia lepas lengan aku slow-slow dan berlalu pergi. aku pun buat donno je lah. pretend macam tak de apa benda yang jadi dan terus jalan pergi dekat diaorang semula.
" tangan akak sakit lagi ke? " soal Ayu sebelum dia pegang tangan aku. nak tarik pun tak sempat dah sebab Ayu pegang tangan aku kuat.
" okay sikit " jawab aku.
" tangan kau asal? "
aku pandang Johnny sekilas. lupa pula dia ada kat sini.
YOU ARE READING
[✔] ʙᴇ ǫᴜɪᴇᴛ ᴅᴏɴᴛ ᴄʀʏ
Short Story" ᴅᴇɴɢᴀɴ sᴇᴘᴜᴘᴜ sᴇɴᴅɪʀɪ ᴘᴏɴ ᴊᴇᴀʟᴏᴜs? " " ᴀʟᴀʜ ᴀᴋᴀᴋ, ᴛᴀᴋ sᴀʟᴀʜᴋᴀɴ ᴋᴀʟᴀᴜ ᴀʙᴀɴɢ ᴊᴀᴇʜʏᴜɴ ɴᴀᴋ ᴋᴀʜᴡɪɴ ᴅᴜᴀ " " ᴀᴋᴜ sʏᴀᴋ ᴘᴏᴍᴘᴜᴀɴ ɴɪ ʙᴀʙᴜɴ ᴅᴏᴏ " sᴛᴀʀᴛ : 𝟶20520 ᴇɴᴅ : 290820 ⓒʏᴇᴏʀᴇᴏʙᴜɴ-