aku tak de lah nak jalan hentak kaki sebab marah sangat pasal tadi. tapi rasa nak bunuh orang tu ada lah sikit. nak-nak time aku jalan ni ada je budak langgar sebab diaorang berlari.
berapa kali dah aku cuba tahan marah. ingat nak pergi kat Ayu tapi dia tengah sibuk cedok lauk. aku nak tolong pun, aku rasa dah cukup orang nak cedok tu. nak tolong angkat pinggan, Haechan tak bagi. tapi bila fikir balik, betul jugak apa Haechan cakap. biar lelaki je yang buat kerja tu.
so aku nak buat apa sekarang?
takkan nak stay dalam rumah sedangkan semua kat luar. nak pergi balik berdiri dekat depan, memang tak lah sebab ada si Ika. lama jugak aku berdiri kat pintu belakang sebelum mata aku mendarat dekat abang Zahim yang tengah dukung Akif. nampak macam Akif tengah menangis. nak bagi jelas penglihatan, aku pun kecilkan mata.
hmm...
okay baru nampak jelas yang abang Zahim tengah cuba nak pujuk Akif. dah alang-alang tak buat apa ni, baik aku volunteer diri jaga Akif. yeah at least ada lah jugak benda yang aku boleh buat selain dari berdiri macam ni kat sini kan.
" abang Zahim! " panggil aku sebelum abang Zahim toleh.
" abang dah makan? "
" belum lagi " abang Zahim geleng.
" abang pergi lah makan. biar Nurul jaga Akif "
" ehh tak pe, Akif pun tengah- "
" abang jangan risau, Nurul pro jaga budak-budak " aku angkat thumb up dan senyum sekilas.
" okay abang pergi makan sekejap, nanti abang datang balik " Akif yang merenyek diberi pada aku sebelum abang Zahim lari anak (?) kira tak nak bagi Akif tahu yang aku dukung dia sekarang.
aku awal tu, takut takut lah juga nak jaga. mana nak tahu Akif tiba-tiba menangis kuat ke. bukan aku tipu abang Zahim eh, aku okay je jaga budak-budak tapi nak kata pro tu tak de lah sangat. nak diamkan budak dari menangis tu je lemah aku sikit.
aku tepuk belakang Akif slow-slow sambil gerakkan badan ke kanan dan ke kiri. nasib baik lah tak ramai orang kat sini. kalau tak memang tak stop lah Akif menangis. ambik masa dalam 10 minit macam tu, aku tak dengar suara Akif. maybe dia dah tidur kut. aku pun angkat baju kurung sebelum labuhkan punggung. semua benda aku buat slow-slow.
aku betulkan kedudukan sebelum Akif aku baringkan atas peha. okayy guys, Akif memang dah tidur. tersenyum aku sorang-sorang. dengan angin sepoi-sepoi macam ni, mood aku yang tadi pun dah berubah ke mood okay sikit.
" akak! "
aku toleh sebelum cepat-cepat aku buat isyarat dekat Haechan yang lari hampiri. rasanya Haechan tak nampak yang Akif tengah tidur.
" akak dah makan? " bisik Haechan.
aku geleng.
" Haechan nak pergi ambik makanan. Haechan ambik untuk akak sekali, nak? "
aku diam sekejap. fikir sama ada nak makan sekarang atau nanti.
" Haechan nak makan sekarang ke? "
" bila-bila pun boleh "
" kita tunggu abang Zahim sekejap, nak? lepastu kita makan sama-sama "
" boleh boleh " Haechan duduk sebelah aku sambil lipat tuala kecil yang dipegang. sekejap dia main dengan kaki Akif, sekejap dia sandarkan kepala atas bahu aku. ada dalam beberapa minit macam tu, abang Zahim pun datang.
" sorry tau lambat "
" ehh tak pe lah. Nurul pun tak buat apa tadi " lantas aku bangun sebelum abang Zahim pula yang dukung Akif.
macam diberitahu tadi, aku dengan Haechan pun jalan pergi bawah khemah. dua pinggan diambil dan aku beri pada Haechan lepas dah cedok nasi.
" abang Jaehyun dah makan ke? " tengah aku cedok lauk tu, aku pusing tengok Haechan sekilas sebelum tengok pula arah yang dia tengah tengok (?) Jaehyun yang duduk sorang-sorang dekat hujung khemah.
" tak tahu pulak. maybe dah kut "
" Haechan rasa abang belum makan. akak ambikkan lah sekali untuk abang "
aku tak jawab apa sebab tengah sibuk sambung cedok lauk balik.
" akak pegang ni " pinggan yang dihulur Haechan aku pegang. entah bila budak ni ambik lauk pun aku tak perasan. pinggan yang penuh dengan nasi, gulai ayam, ulam dengan sambal belacan buat aku ketawa kecil. Jaehyun mana makan gulai wahai Haechan. tak sempat nak cakap apa, aku dah ditolak sampai ke hujung khemah dimana Jaehyun tengah duduk sorang-sorang tu.
" abang! " Haechan terlebih dahulu panggil buatkan Jaehyun dan- yeah Ika pun menoleh tengok kitaorang. tak perasan pulak budak ni ada kat sini.
" abang dah makan? "
" belum " bukan Jaehyun tapi Ika yang jawab.
" orang tanya abang Jaehyun, bukan kau "
aku perhati je scene diaorang ni while tengah fikir sama ada nak bagi nasi ni kat Jaehyun atau tak.
" akak ada bawakan nasi untuk abang "
" tak payah susah-susah, aku dah bawakan untuk abang Jaehyun dah pun " Ika jeling aku dengan Haechan. lagi Haechan tolak aku ke depan tu, lagi lah si Ika duduk rapat dengan Jaehyun.
aku letak dua pinggan atas meja. means dia jadi ada tiga sebab aku rasa satu lagi tu nasi yang Ika bawa lah kut untuk Jaehyun. dah letak tu, kitaorang semua serentak diam. macam tengah tunggu respon dari Jaehyun.
Jaehyun tengok Ika sekilas lepastu tengok aku sebelum dia tengok nasi yang aku bawa. ada dalam beberapa saat macam tu, baru Jaehyun bersuara.
" awak teman saya makan " pinggan Ika ditolak ketepi dan lengan aku ditarik buatkan aku terus duduk disebelah Jaehyun.
-
YOU ARE READING
[✔] ʙᴇ ǫᴜɪᴇᴛ ᴅᴏɴᴛ ᴄʀʏ
Short Story" ᴅᴇɴɢᴀɴ sᴇᴘᴜᴘᴜ sᴇɴᴅɪʀɪ ᴘᴏɴ ᴊᴇᴀʟᴏᴜs? " " ᴀʟᴀʜ ᴀᴋᴀᴋ, ᴛᴀᴋ sᴀʟᴀʜᴋᴀɴ ᴋᴀʟᴀᴜ ᴀʙᴀɴɢ ᴊᴀᴇʜʏᴜɴ ɴᴀᴋ ᴋᴀʜᴡɪɴ ᴅᴜᴀ " " ᴀᴋᴜ sʏᴀᴋ ᴘᴏᴍᴘᴜᴀɴ ɴɪ ʙᴀʙᴜɴ ᴅᴏᴏ " sᴛᴀʀᴛ : 𝟶20520 ᴇɴᴅ : 290820 ⓒʏᴇᴏʀᴇᴏʙᴜɴ-