siap cedok nasi, aku hulur jug pada Lucas. Lucas pun sambut huluran aku sebelum dia berjalan ke arah Ayu dengan umi yang tengah masak. sambil betulkan shawl, aku perhati mereka bertiga yang gelak ketawa.
terdetik jugak dekat hati, bila last aku gelak macam tu dengan Jaehyun. aku mengeluh perlahan. jealous sebenarnya tengok diaorang.
happy je, tak de masalah.
tak macam aku dengan Jaehyun. sejak balik sini, aku rasa kitaorang macam bergaduh je. dengan Jaehyun tak nak mengalah langsung. si Ika pula tiba-tiba muncul keruhkan keadaan lagi.
haihh...
makanan dah siap, so aku suruh Haechan panggil yang lain turun makan. dalam beberapa minit, semua dah berkumpul dekat meja makan. aku ambil tempat kat tengah-tengah antara Ayu dan Haechan. saja elak nak duduk sebelah Jaehyun. yeahh, aku macam tak de mood sangat lepas balik dari jogging tadi.
" abang Jaehyun duduk sini lah. biar Haechan duduk situ " rasa nak tumbuk pun ada bila Haechan bangun and duduk depan aku. and of course lah Jaehyun terus angguk lepastu duduk sebelah aku.
" tadi pergi jogging dekat mana? " mak long tiba-tiba soal. kitaorang pun serentak angkat kepala sebab tak tahu mak long soal siapa. ohh mak long tengok aku, jadi mak long tanya aku lah kan. terbantut sekejap aku yang baru nak ambik lauk.
" biar Haechan letak lauk dekat akak "
aku balas senyuman Haechan.
" pergi jogging "
sambil tunggu Haechan letak lauk tu, aku tengok je mak long sebab gaya mak long macam nak tanya lagi.
" jogging kat mana? "
" dekat taman yang diaorang baru siapkan tu "
mak long angguk beberapa kali sebelum makan. aku pun terus senyum. rasanya aku pun dah boleh makan. elok Haechan pun dah letak lauk, aku baru je nak buka mulut, mak su pulak soal.
" Johnny ikut? "
" ikut "
" dia naik dengan siapa? " lagi mak su soal.
pelik jugak dengan soalan mak su bila tiba-tiba tanya pasal Johnny.
" naik dengan Ayu, kenapa? " bukan aku tapi Ayu yang jawab.
" Ika naik dengan siapa? " soalan Ayu tadi mak su buat endah. Ika pulak yang ditanya.
" naik dengan abang Jaehyun "
dah benda tak relate dengan aku, aku pun terus start makan. kang tak pasal-pasal tunggu orang soal, sampai ke esok aku kelaparan.
" seronok tau tadi kitaorang jogging. Ika joggjng dengan abang Jaehyun "
" eeeiii menipu. bukan kau merajuk sebab tak dapat air ke? "
haa sudah. Haechan nak mula dah.
" mana ada. aku jogging okay " Ika tengok Jaehyun dengan senyuman. lepastu dia panggil mak su disebelah.
" tadi Ika dengan abang Jaehyun jogging berdua je sebab diaorang tak bagi Ika join sekali "
serentak aku, Ayu, Haechan dengan Lucas pandang Jaehyun. so, betul lah sangkaan aku yang Jaehyun bukan pergi tandas. ingatkan dengan kitaorang tengok serentak ni, Jaehyun akan nafikan benda ni. kut je lah, mana nak tahu kan. tapi elok je dia buat donno. fokus je dia makan nasi.
suasana jadi sepi sekejap sebelum abah pulak yang bersuara.
" esok abah dengan yang lain pergi rumah mak Tam. siapa nak ikut, kena bangun awal "
" mak Tam ada buat apa-apa ke? " aku tanya.
" pergi tengok hantaran Johnny tu "
dengar je umi sebut hantaran, terus aku excited. senyuman terukir masa aku toleh tengok Ayu.
" Haechan nak ikut! " Haechan angkat tangan lagak budak kecil.
" Ayu pun! "
baru je aku nak bersuara kata nak ikut, dari bawah Jaehyun dah pegang lengan aku.
" biar abah dengan yang lain je lah yang pergi "
aku jeling Jaehyun kat sebelah. dia sedar tak dia tengah spoilkan keadaan sekarang. Haechan dah muncungkan mulut. sesekali dia bagi isyarat kat aku. aku tak sure isyarat yang dia bagi ni sama ada dia nak suruh aku pujuk Jaehyun ke apa.
" Ika pun nak ikut jugak! " yang ni pun sorang lain yang suka buat mood orang spoil.
" kau tak payah sibuk nak ikut. duduk rumah je " aku angguk, sokong dengan kata-kata Ayu.
" biar lah. aku still nak ikut jugak "
" sudah-sudah. esok semua ikut " abah sekadar geleng tengok Ika dan Ayu sebelum bangun dan meluru ke singki.
" yeayy boleh ikut " sengihan Haechan buat aku tersenyum lagi.
tapi tak lama, elok aku pusing (?) terus senyuman aku mati bila mata bertembung dengan Jaehyun. dia ketap gigi means yang dia tengah tahan marah. maybe sebab abah bagi kebenaran semua boleh pergi esok kut.
saja nak bagi dia marah lagi, aku pun senyum— more tu senyum kemenangan sebelum makan semula.
—
YOU ARE READING
[✔] ʙᴇ ǫᴜɪᴇᴛ ᴅᴏɴᴛ ᴄʀʏ
Short Story" ᴅᴇɴɢᴀɴ sᴇᴘᴜᴘᴜ sᴇɴᴅɪʀɪ ᴘᴏɴ ᴊᴇᴀʟᴏᴜs? " " ᴀʟᴀʜ ᴀᴋᴀᴋ, ᴛᴀᴋ sᴀʟᴀʜᴋᴀɴ ᴋᴀʟᴀᴜ ᴀʙᴀɴɢ ᴊᴀᴇʜʏᴜɴ ɴᴀᴋ ᴋᴀʜᴡɪɴ ᴅᴜᴀ " " ᴀᴋᴜ sʏᴀᴋ ᴘᴏᴍᴘᴜᴀɴ ɴɪ ʙᴀʙᴜɴ ᴅᴏᴏ " sᴛᴀʀᴛ : 𝟶20520 ᴇɴᴅ : 290820 ⓒʏᴇᴏʀᴇᴏʙᴜɴ-