البارت الثالث

453 44 1
                                    

*ف غرفة عاصم
عاصم بخبث :اخيرا ي قلب الدنجوان افتكرت ان ليك حد تسال عليه.
......:ههههههه وانا اقدر انساك برضو.
عاصم :ماشي ي يحيي بس يلا بقي كفايه كده ارجع بقي.
يحيي :حاضر ي صحبتي بس اعرض الموضوع ع القيادات العليا الاول عتمان بيه السيوفي الاول احسن اتشعلق ع ديل الطياره وارجع مصر مكنوس بيا سماء الوطن .
عاصم بابتسامه هادئه: ماشي ي يحيي بس انجز.
يحيي:ماشي ي دنجوان بس يلا بقي ي عم عاوز انزل افرح بيك.
عاصم بنفاذ صبر:يحيي غور من وشي.علشان انا قفلت ف وشك السكه خلاص.
يحيي بضحك:ماشي ي صحبي سلام.
عاصم:سلام
ثم دلف للحمام وابدل ملابسه .
****************************
(ياريت ماتبخلوش بتفاعلكم لانه يهمني جداا جدا حتي لو انتقاد💖💖)
****************************
*في منزل محمود الشرقاوي.
كان يجلس كلا من محمود الشرقاوي وابنه يوسف يتناقشون ف امور عملهم.
يوسف:بابا كنت عاوز اتكلم معاك شوية.
محمود:اممم... خير فيه ايه.
يوسف: ايه ي بابا شايفك سكت يعني علي موضوع روان انا مش هفضل مستني لحد ماحد تاني ياخدها مني.
محمود:غبي هتعيش غبي وهتموت غبي.. البت مش لوحدها دي معاها امها واخوها لازم قبل اي خطوة يكونوا ف صفنا.
يوسف بشر:ورحمه امي ماهسمح لحد يضيعها من ايدي.
محمود بخبث:متخافش.
*ع الجانب الاخر من المنزل
كانت تجلس فرح في غرفتها تذاكر دروسها حتي رن هاتفها.
فرح بصرااخ:رواااااااااااااان...
روان وهي تبعد الهاتف عن اذنها اثر الصراخ:ي حماره براس كلبه ي كلب البحر....ودني باظت بسببك.
فرح بضحك:ههههههههههه طمنيني عنك.
روان :احسن منك ي اختي وانتي.
فرح بضحك:هههههههههه انا بخير ي حبيبتي.
روان :مش هشوفك قريب؟
فرح :هقول لبابا واحاول ازوركم.
روان :ماشي ي حبيبتي خلي بالك من نفسك.
فرح :ماشي سلام.
روان: سلام.
*بس استني هنا منك ليها هننزل نتعرف ع الناس دي المطلقه متنزلش معاناا 😂😂،*
محمود الشرقاوي عم روان ف منتصف العقد الرابع رجل جشع لا ينظر سوء للمال يطمع ف ما تركه اخيه المتوفي لااولاده حيث اراد ان يتزوج زوجه اخيه بعد وفاة زوجته .
**يوسف محمود الشرقاوي ٢٨ سنه ابن عم روان يتطلع فقط لامتلاك روان وتكون له وحده حتي ظنت اخته الصغري انه جن بها لا يتطلع الي ما تمتلك من اموال بل يتطلع الي التحكم بها شاب شرير ف افكاره جدا
**فرح الشرقاوي بنت عم روان لديها ١٧ عام جمالها هادئ بيضاء البشره وعيونها سوداء وترتدي حجاب يستر شعرها الاسود الناعم الذي يصل لنصف ظهرها ذات جسم نحيف ولكنه انثوي تحب روان كثيرا لان والده روان ووالده فرح كانوا اصدقاء جدا فرح تتميز بطيبه قلبها وحبها لروان.

*******************************
قصر السيوفي.
انتها عاصم من تبديل ملابسه ثم هبط لتناول الطعام مع عائلته.
زينب بأبتسامه هادئه: جدكم هيرجع مصر بعد يومين.
الجميع بصدمه ماعدا عاصم:اااايه......
استكمل الجميع طعامه حتي انتهوا.
يارا بفرح :ي زوزو ي قمر ممكن اطلب طلب.
زينب:اطلبي ي قلب زوزو.
يارا برجاء:ممكن اعزم روان صحبتي ع الغداء بعد الجامعه وبرضو تتعرف عليكوا.
زينب بترحاب:طبعا ي حبيبتي ينفع ونص هنستناكوا بكره سوء بعد الجامعة
يارا بفرحه وهي تقبل وجنتها:ربنا يخليكي ليا ي زوزو ي قمر ي زوزو ي قمرررررر.
زينب بابتسامه هادئه :طب يلا بقي علشان تنامي علشان الجامعه.
يارا :تصبحي ع خير ي زوزو .
زينب:وانتي من اهله ي حبيبتي.
*علي الجانب الاخر من القصر
وخصوصا ف غرفة عاصم كان يجلس ف التراس ومعه رفيقاه دربه واخاه طارق ومراد.
طارق:تفتكروا ممكن عتمان بيه يوافق ان يحيي يرجع معاه.
مراد:اشك لان يحيي لو نزل مين هيتابع الشغل.
ظلوا يتحدثون بينما هناك من يجلس وسطهم ولكنه شارد بملكوت اخر .كان يحدث نفسه قائلا
*عقله:وبعدين ي عاصم هتفضل قافل قلبك كده وانتا عارف ومتاكده جدك قرر يرجع مصر لي ؟
*قلبه :صح انا فعلا محتاج احس باللي اتحرمت منه طول عمري؟
عقله:غبي هتسمح لحد يدخل حياتك وتتعلق بيه ويسيبك وينسحب بكل سهولة زي ماعملت فريال هانم؟
قلبه:لا مش كل البنات هتكون زيهاا.
عقله: معاك حق بس مستعد للتجرب
قلبه: ايوه طبعا بس متكونش من اللي حوليا لو لاقيت اللي انا محتاجه هعترف.
عقله:صح كده لو ظهرت الوحيدهاللي هتفهمني هتكون هي دي حرم عاصم السيوفي.
ظل هذا الحوار بين الطرفين مستمر حتي قطع حبل افكاره صوت طارق
طارق :عاصم انتا كويس.
عاصم :ايوه ي طارق بس عاوز انام.
طارق :ماشي يلا تصبح ع خير.
عاصم:وانتوا من اهله.
ذهب كل منهم لغرفته واتجه عاصم لغرفه الملابس خاصته وفتح احد الخزن واخرج منها صندوق صغير وقام بفتحه اخرج منه خاتم امه التي كانت ترتديه.
*فلاش باك*
محمد :يعني اي يافريال الكلام دا.
فريال:يعني خلاص انا زهقت من العيشه والمسئوليه انا لسه صغيره ي محمد وعاوزة اعيش حياتي.
محمد :بس انتي متجوزة ي هانم وعندك طفل.
فريال بعصبيه :وايه يعني برضو دا مش سبب مقنع ان انا انهي مستقبلي علشانه.
محمد بغضب:ومستقبلك دا بقي اللي هو اي النادي وسيدات الاعمال والندوات والحفلات ي هانم.
فريال بعصبيه اشد :لو سمحت ي محمد متستهزاش بشغلي ...و مستقبلي اهم من اي حاجه.
محمد :حتي اهم من ابننا وحبا ي فريال.
فريال:ايوه اهم ي محمد اهم من كل حاجه ايا كانت علشان كده مش هحرمك من ابنك لاني عارفه ان هو متعلق بيك قد اي علشان كده هسيبهولك بس تطلقني.
كانوا يتحدثون ولا يدركون ان هناك عيون صغيره تتابعهم.
بااك*
اغرورقت عينيه بالدموع ولكنه ابي سقوطها لفقد الحنان منذ صغره كان يريد ان يكون مثل ابناء عمه يكون له اب وام و زوجه ولكنه يرفض الزواج كي لا يحدث له مثل ابيه فمعروف عن رجال عائله السيوفي الغيره القاتله فوالده كان غيورا ان يري احد زوجته ف العمل ويعجب بها فرفض الزواج حتي لا يحدث له ذلك ويعيش ما عاشه والده.
ترك ما بيده وذهب للفراش وتمدد عليه ظل يفكر ككل ليله حتي ذهب ف ثبات عميق.

الحلقه القادمه ستكون بداية اللقاء الاول الذي سيفتك بقلب ذالك الرافض للحب.💖
#تتبع
..........................................

عشق الدنجوانحيث تعيش القصص. اكتشف الآن