البارت الخامس

455 24 0
                                    


_وصلت السياره الي هذا القصر العملاق الذي يبدو وكأنه لملك.
أذهلت روان بشده من أعجابها بالقصر وحديقته التي تتسع لبناء مدن كامله وليس واحده .واعجبت ايضاا بشكل تلك الوردات المختلفه التي لم ترأ مثل ألوانها من قبل كانها ليس لها مكان يليق بها بالعالم اجمع سوء هذا القصر شديد الجمال.
روان ليارا:بسم الله ماشالله بيتكم جميل أووووي.
يارا بابتسامه هادئه :ولسه لما تشوفيه من جوه هيعجبك اكتر.
هبطت يارا وبعدها روان من السياره وتوجهوا الي القصر فتح احدي الخادمات باب القصر لهم .
دخلت يارا لرؤية جدتها بينما ظلت روان بالخارج لا تعرف لما ينتابها شعور غريب عليها ولا تعرف ماهو قاطع تفكيرها صوت ذلك الفتي الواقف خلفهاا.
عز :انتي ي حجة دخليني وانبي مش قادر اقف ع رجلي.
التفتت روان لتجده فتي صغير السن .
روان بهدوء:معلشي مااخدتش بالي اتفضل.
عز بإستغراب اي دا ناس محترمه وبتتكلم بأدب في بيتنا انا عمري ماشوفت حد كده ف البيت دا.
روان باستغراب اشد:امال اللي عايش هنا ناس عامله ازاي .
عز بهمس:غوووول ي قمررر.
روان بغضب بسيط:ماتتلم يااض قال قمر قال.
عز بصدمه:انا قولت قمر دا انا كنت حماار...جتك نيله وانتي شبه دينا مراجيح كده .
روان بغضب:والله اخاف اشبهك بالحمار فالحمار يزعل.
عز بصدمه:يعني انا حمار.وهو مشيرا بسبابته علي نفسه.
روان بسخريه:لا العن منه.
كاد عز ان يرد ولكنه اسمع لصوت يارا.
يارا بابتسامه:اي دا انتوا اتعرفتوا.
عز بتسال:مين البت اللي فرتكت جبهت اللي خلفوني دي.
يارا:دي روان صحبتي ي زيزو اللي حكيتلك عنها؛ثم نظرت لروان اعرفك ي روان دا اصغر واحد ف العيله ع...
قاطعها صوت عز قائلا بغرور مصطنع وهو يهندم من نفسه:معاكي عز بيه السيوفي باشااب.
روان وهي تلوي شفاها العلويه بسخريه :لا ي شيخ طب العب بعيد ي شاطرر.
يارا بضحك:هههههههههههههههه.. خلاص ي جماعه دا انتوا لما تقعدوا سوء هتتصاحبوا أووووي كمان .
روان بغرور مصطنع :هه اشك.
دلفت يارا وروان للداخل .
وجدت روان امامها سيده من يراها يظن انها ف عقدها الرابع فهي جميله جدا وتحافظ ع رونقهاا.
يارا بفرحه:زوزو اعرفك ب روان صحبتي  ...ثم تطلعت لروان لتستكمل حديثها. روان دي زوزو جدتي الجميله.
زوزو بضحك علي مشاكستها الصغيره:ههههه بس ي بكاشه .ازيك ي روان.
روان بابتسامه بسيطه:الله يسلم حضرتك.
يلا اتفضلوا اقعدوا هنا بقي وانا هروح المطبخ.
جلست الفتاتان بينما دلفت الجده الي المطبخ.
روان :بيتكم جميل جداا وجدتك قمر ماشالله عليها.
يارا:ميرسي ي قمر :تعالي شوفي اوضتي وافرجك علي القصر.
روان بسعاده :يلاا.
صعدوا للاعلي وهم يمشون بالممر الخاص بالغرف.
روان بانبهار :وااااو اي الاوض دي كلها.
يارا: بصي ي ستي دي اوضة طاروق اخويا ودي اوضه الغبي اللي عرفتك عليه تحت .ثم اشارت الي احد الغرف ثم قالت بحزن ودي بقي اوضه مراد.
ودي بقي اوضتي.
فتحت الغرفه لتدخل روان بعد يارا .
جلسوا ف احد المقاعد الموجوده بالغرفه :قوليلي بقي ي ستي ليه حسيت بحزن منك واحنا قدام اوضه مراد.
يارا بحزن:لان انا بحبه أووووي ي روان وللاسف هو مبيحبنيش ومبحسش منه غير ببرود بيعاملني كاني اخته وايام كتير مبيتعاملش معايا اصلاامع ان انا كمان عمري ماعملت حاجه تثبتله ان انا حتي معجبه بيه لان انا مش عاوزة اخسره.
روان بتفهم:دا شئ ميزعلكيش اللي يزعلك لو كان رسم عليكي الحب وكسرك بعد كده بس هو موضحلك شعورة وكويس ان انتي بنفسك حساه لان الغلط انك توهمي نفسك بحب مش ليكي.
يارا بحزن شديد:مش بايدي ياروان حبه مش بايدي.
روان بحزن علي صديقتها:طب خلاص متزعليش نفسك علفكره هو ممكن يكون بيحبك علشان كده بيحاول يتجاهلك مع العلم ان انتي قولتي ان انتي مش مبينه خالص حبك يبقي اكيد بيحاول يتجاهلك لسبب معين.
يارا بانتباه:وياتري اي هي الحاجه دي.
روان بتفكير :الله اعلم بس ممكن نعرف.
يارا: ازاي
روان بمكر: هنعمل خطه.
يارا بابتسامه واسعه:بجد يا روان طب استني بقي اجيب باقي العصابه ي بوص.
روان بإستغراب:ومين دي بقي.
يارا : الواد عز واد حلو اوي ف المقالب والخطط ويعجبك.
روان :طب يلا روحي هاتيه بسرعه.
ما ان انهت جملته حتي استمعوا لصوته.
مين بيجيب ف سيرت عز وسنين عز الطين ف ام البيت دا.
********
بشركه السيوفي وخصوصا بمكتب عاصم.
مراد لعاصم:طب انتا ازاي بس تنسي حاجه زي كده دا الاجتماع خلاص هيبدء والملف دا مهم جدا النهارده.
طارق:خلاص انا هروح اجيبه بسرعه وهرجع.
عاصم :لا لا خليكوا انتوا هنا وانا هروح القصر اجيب الملف وارجع بسرعه اصل الملف ف الخزنه اللي ف اوضتي مش ف المكتب بس انتوا احضروا الاجتماع وبلاش اخطاء لحد مرجع.
طارق ومراد بنفس واحد:انتا تأمر .
عاصم :ربنا يستر ...يلا اشوفكم ف الاجتماع.
ذهب طارق ومراد الي قاعه الاجتماعات ليترأسوا الاجتماع حتي عودة عاصم .
حيث ذهب عاصم الي السياره لتتوجه به الي القصر...او بالاصح لتتوجع به لطريق سيغير كل موازين حيااتة.
*************
بغرفة يارا
عز :خلاص ي ستي متزوقيش بس فهمت انكم عاوزين تعملوا خطه علشان توقعوا الواد مراد.
بس اشطا انا معاكم.
يارا بسعاده: ي حبيبي ي عز هتساعدني.....طب انا هنزل المطبخ ورجعه بسرعه.
عز: ماشي وانا هروح اشوف زنوبه القمر مشوفتهاش النهارده وهرجعلكم.
خرج الاثنين من الغرفه كانت قد وصلت سيارة عاصم للقصر .
نزل عاصم من السيارة متجها للداخل ف التقي بيارا وعز بالداخل.
ولم يتحدث مع احد منهم بل توجه مسرعا الي الاعلي لغرفته.
ذهب لغرفته مرورا بغرفة يارا .
دخل لغرفته متوجها الي الخزنه الخاصه به لياخد الملف الخاص بالصفقه.
*بغرفة يارا .
كانت تجلس علي المقعد حتي تذكرت انها لم تؤدي فرض الظهر ف توجهت لسجاده الصلاه حامله ايها علي يدها اعتلتها الحيره ترى في اي اتجاه يصلون.
اتتها فكره الخروج من الغرفه للذهاب ليارا لكي تسالها.
خرجت من الغرفه في نفس خروج عاصم من غرفته ليجد أمامه فتاه غريبه عليه معطيه ظهرها له كاانها تبحث عن احد ولكنها كانت تقطع طريقه للهبوط لاسفل حيث انها كانت تقف علي اعلي الدرج.
عاصم :اااحممم.
التفتت روان له  بفزع حيث انها كادت ان تسقط من الدرج ولكن يده كانت الاقرب لها من السقوط.
روان وهي ترفع عيناها له :شكرا ...فتفاجات بشخص  يقف امامها بجسد عريض وذو طاله جذابه يحمل وسامه خاصه به ... رفعت نظرها لعسليتها ليغرف هو بعيناها وكان قلبه سيتمرد ويخرج من مكانه كانت هي تأهه ف عسليتاه ولاول مره تشعر بشئ يتحرك بداخلها.
ليخرج صوت عاصم اخيراا: انتي ميين.
روان بحرج:انا روان صاحبة يارا.
عاصم وكان مازال بعاصفته الخاصه كان سيتحدث ولكن قاطعه صوت هاتفه لافاقته ليجده مراد.
عاصم:ايوا ي مراد.
......
_ايوا خلاص جبت الملف.
.......
_خلاص طالع اهوه .
نظر لروان مره اخرى قائلا:خلي بالك علشان متوقعيش.
خرج صوت روان بارتباك:ح..حاضر... ممكن اعرف من حضرتك قبلة الصلاة ازاي.
عاصم باعجاب:كدا مشتيرا بيديه الي الامام.
روان بارتباك:شكرا لحضرتك.
تركته وذهبت بينما هو ظل واقفا مستغربا علي دقات  قلبه المسرعه... تلاشي كل ذلك وذهب مسرعا للشركه حيث الاجتماع..
اما روان فكانت بموقف لا تحسد عليه دلفت للغرفه وادت فرضها  بخشوع.
حتي اتت يارا وعز لها وجلسوا سويا حتي معاد الغداء .
الخادمه ليارا:الغداء جاهز ي هانم.
يارا ماشي روحي انتي ... يلا ي روان يلا ي عز.
ودلفوا لداخل ولم يخلوا الغداء من مشاكسه عز وروان لبعضهم حتي انهم بقوا ثلاثتهم اصدقاء.
***********
بشركه السيوفي.
انتهي الاجتماع وتم توقيع العقود وتم الاتفاق وخرج الوفد الي الخارج.
بينما وقف ثلاثتهما (عاصم؛مراد؛طارق)
حتي فتح الباب فجأه ودلف للداخل من لم يتوقعوا روايته.
الثلاثه بصدمه :انتاا.......

***********************
عز لما روان قالتله اخاف اشبهك بالحمار فالحمار يزعل😂😂😂👇

***********************عز لما روان قالتله اخاف اشبهك بالحمار فالحمار يزعل😂😂😂👇

اوووه! هذه الصورة لا تتبع إرشادات المحتوى الخاصة بنا. لمتابعة النشر، يرجى إزالتها أو تحميل صورة أخرى.
عشق الدنجوانحيث تعيش القصص. اكتشف الآن