Bab 8

5 2 0
                                    

Setibanya di perhentian bas mereka menunggu  bas yang hendak naik.Liza dan Puteri Adeliana  tinggal di kawasan yang sama tiada masalah bagi mereka menaiki bas bersama-sama. Puteri terdengar bualan dua orang murid perempuan.Puteri Adeliana kenal dua gadis.

"Ayu.. Abang khairul itu handsome sangatlah.. Aku nak try pikat dia... "Ujar budak perempuan itu sambil melambai tangan kearah khairul yang sedang menunggang motornya ke rumah.

Khairul pula tiada hiraukan lambaian Suraya. Dia selalu rimas dengan perangai Suraya yang gedik.Dia geram dekat junior perempuannya yang semua gedik-gedik cuba mengambil kesempatan.

"Apalah budak ni... Baru form 3... Pandai lambai  tangan dekat senior... Lelaki pula.. Tu". Marah Puteri Adeliana

"Hish... Kau ni Su... Abang khai tu dah ade... Aweklah... Kau jangan nak mengatal pula... ". Ujar Ayu. "Awek dia tu... Sekolah kita pula tu... Nanti kau kena belasah tau.. Kalau awek  dia dengar.. ". Ayu memberi amaran kepada kawannya.Dia bosan dengan temannya yang seorang ini yang pantang tengok lelaki.

" ade... Aku kisah.. Aku suka dia... Aku cubalah...mana tau dapat... Jangan kau cemburu". Ujar Suraya dengan sombong.

"Ahh.. Tadi kau cakap kan.. Dia ade awek.. Ape nama dia..". Tanya Suraya.

"Tak silap aku... Abang aku cakap PUTERI ADELIANA ". Terlopong mulut Adeliana ketika namanya disebut oleh Ayu.

Memang Puteri Adeliana kenal mereka dari dulu.

"Melebihlah... Dua ekor nii..!!! "Gerit Puteri Adeliana dalam hati.

"Oh... Kak tu.. Yang dulu naik bas dengan kita tu...". Ujar Suraya. "Aku tengok dia orang gaduh aje.. Tak cam pasang bercinta... "Tambahnya.

"Aku tak tau... Semua... Abang aku cakap.. Aku bagitau aje.. ". Balas Ayu.

"Gossip ape pula niii!!! "Gerutu Puteri Adeliana sambil mengaru kepalanya. Adeliana yang dari sekarang tadi memdengar perbualan mereka menyampuk.

"Sedapnya mulut korang... Memfitnah orang....  Bukan main lagi..  buat Gossip niii.."Soal Puteri Adeliana sambil bercekak pinggang.

"Ehh... Tak ade apalah kak... Kami saja... Duk borak-borak... ". Jawap Ayu dengan suara bergetar sambil menarik tangan Suraya supaya   tutup mulutnya yang ternganga. Ternganga mulut Suraya apabila muncul Adeliana. Dia dan Ayu tiada sedar kemunculan Puteri Adeliana di perhentian bas.

"Hoi... Anna... Apa yang duk cakap... Sampai lupa dunia nii.. "Soal Liza.

"Tak ade apa pun... Saja... Tanya khabar... Lama. Tak borak dengan diapa... "Ujar Puteri Adeliana.

"Tadi bukan main nak cepat balik... Nii duk tanya khabar.. Pula.. Karang tak lambat ke... Adik hoi.. "Perli Liza.

"Tunggulah bas belum sampai lagi kan... Apa salahnya... Boleh tanya khabar apa.. ". Ujarnya sambil senyum memandang muka Suraya dan Ayu.

"Jaga mulut yee.. Adik... "Adeliana memberi amaran sambil menepuk bahu Ayu.

"Hoi.. Mak cik.. Bas dah sampai... Cepat... "Panggil Liza.

"Okey... Jom... "Balas Adeliana sambil berjalan Kearah kawannya.

Dia Puteri HatikuWhere stories live. Discover now