Bab 7

5 2 0
                                    

Ketika Adeliana melangkah masuk ke dalam kelas. Saiful dan Aiman jerit dari belakang Puteri Adeliana.mereka sengaja berbuat begitu  untuk menakutkan Adeliana. Terkejut Adeliana ketika itu dia hampir jatuh tadi. Saiful dan Aiman pula berlari masuk tandas lelaki. Itulah cara mereka untuk lepaskan diri dari cubitan Puteri Adeliana.

"Bodoh betullah diapa... Tunggu korang... "Marah Puteri Adeliana.

Dia mengatur langkah ke tandas lelaki yang ada selang sekelas dari kelasnya. Langkahnya terhenti ketika guru waktu tersebut menaik tangga ke kelas mereka.

"Cishh... Cikgu dah datang". Dia beInilah
sendiri.

"Hoi... Keluarlah... Cikgu dah datang... "Laung Puteri Adeliana.

Dia berlari masuk kelas semula. Saiful dan Aiman masuk kelas. Mereka berlari masuk ikut Puteri Adeliana.

Selepas waktu tersebut habis.Adeliana bangun mengatur langkah ke tempat mereka.

"Hoi... Nasib baik aku tak ada sakit jantung!.. Nanti alamat masuk wadlah aku...! Kamu berdua nii.. Marah Puteri Adeliana sambil cuba cubit dua rakan sekelas yang nakal itu.

Adeliana berjaya 'block' saiful. Aiman pula berjaya selamatkan diri dari cubitan pedih milik Puteri Adeliana.

"Anna!.. Please lepaskan aku... Sakitlahh... Ahh.. "Jerit Saiful dalam kesakitan.

"Anna... Kesihankan aku.. Kaukan adik aku... Takkan kau buat abang kau begini... "Rayu Saiful dengan nada sayu, meminta simpati daripada Adeliana.

"Hah.. Tau pun sakit... Habis tu... Suka sangat kacau orang... Sampai nak pengsan.. Inilah balasnya... Wahai abangku.. Lain kali jangan buat macam ni.. "Ujar Puteri Adeliana sambil melepaskan Saiful.

Saiful berlari mendapatkan Aiman yang berdiri dihujung kelas. Saiful  berbisik Sesuatu di telinga Aiman. Adeliana mengeleng kepala. Kemudian mereka memanggil Puteri Adeliana.

"Wahai adikku... "Panggil mereka serentak.

Adeliana pandang belakang.

"Apa!..."Tanya Puteri Adeliana dia mencebik.

"Apasal pula dua ekor ni.. "Dengus Adeliana.

"PUTERI ADELIANA BINTI MOHD SHARIF... mulai sekarang saya takkan... Perli awak.. Lagi". Ujar saiful.Giliran Aiman pula "Tapi saya kan.... Ade.. Saya akan perli awak sampai nangis.." Sambung Aiman dengan getawa berbahak-bahak.

"Kamu berdua ni nak rasakan tumbuhkan aku ke?? "Ujar Adeliana sambil menunjukkan penumbuhnya kearah mereka.

"Tunggulah.. Korang! "Gerutu Puteri Adeliana.

Semua murid senyap semasa guru waktu tersebut masuk. Adeliana sedia dengan buku lukisan dan warna air. Waktu ini merupakan matapelajaran kegemarannya. Sejak dari kecil Puteri Adeliana pandai melukis dan mewarna. Itulah sebabnya dia memilik aliran pendidikan seni sebagai kelasnya pada tingakatan empat.  

Cikgu Alice merupakan guru pendidikan seni visual dan juga guru kelasnya. Dia seorang yang pendiam dan cantik, berbadan langsing, tinggi, kulitnya putih dan gebu. Beliau seorang yang penyanyang dan mengambil berat tentang anak muridnya. Lebih-lebih lagi kelas 5P1.

"Daripada lima soalan ini, pelajar dikehendaki milih satu soalan untuk melukis pada hari peperiksaan nanti."Cikgu Alice memberi penerangan tentang peperiksaan kepada anak muridnya.

Semua murid kelas 5P1 mengangguk kepala sebagai tanda faham.

"Kamu semua perlu menunjukkan bakat anda semua.. Dalam ujian nanti... Cikgu harap kamu semua bersedia."Cikgu Alice memberi semangat kepada anak murid kesayangannya.

"Baik cikgu!! "Laung sekelas 5P1 dengan penuh semangat.

Begitulah mereka selalu bersatu-padu melakukan sesuatu dan bantu -membantu satu sama lain sehingga berjaya Tanpa putus asa. Pada musim peperiksaan inilah mereka menunjukkan bakat masing-masing. Maklumlah mereka 'budak seni'.

               ***************

Adeliana memandang jam di gelanggan tangannya. Jam menunjukkan pukul 1:45 petang ketika habis mewarna. Dia teringat pesanan ibunya yang suruh dia balik awal hari ini kerana ibunya hendak keluar ke kawan baiknya. Dia kena balik awal hari ini untuk menjaga anak kembarnya. Abangnya pula keluar lepak dengan kawannya dialah mangsa hari ini.

  "Akulah mangsa... Abang pun satu... Lepak aje.. Tau.. "Bebel Adeliana sambil kemaskan meja. Kemudian basuh bekas, berus dan alat lain yang telah gunakan olehnya.

Loceng berbunyi tepat pukul 2:00 petang. Adeliana mencapai beg sekolah dan berjalan dengan cepat. Dia ingin tunggu kawannya yang lain tetapi dia kena cepat balik takut nanti ibunya mengamuk.

"Hoi!!! "Satu suara memanggilnya.

Adeliana pandang belakang. Dia kenal pemilik suara tersebut.

"Anna!!.. Tunggu aku... ". Jerit Liza sambil berlari kearah Puteri Adeliana.

"Hishh...Minah nii... Lembap betullah... Berlari pun slow sangat"gutuk Adeliana.

"Eh... Kau tak reti turun awal kahh??? "Soal Puteri Adeliana.

"Err.. Aku cari kau kat atas... Kau tak ade... Sebab itulah lambat.... Kau hilang cam tu aje.. "Balas Liza. Mukanya merah padam disebab terik matahari yang panas begitu juga Puteri Adeliana.

"Aku nak balik awal hari ni.... Sebab tu.. Aku keluar awal.. Sorry tau...  buat kau tercari-cari"Puteri Adeliana rasa bersalah kerana buat BFFnya tercari-cari."Aku pun satu... Tak bagitau kat awak... Sorry tau.. "Sambungnya.

"Alah... Jom.. ". Mereka mengatur langkah ke perhentian bas.

Dia Puteri HatikuWhere stories live. Discover now