Bab 10

6 2 0
                                    

Puteri Adeliana duduk di bangku tepi sungai menunggu Intan jiran sebelah rumah yang berumur 16 tahun. Intan hendak berbincang tentang pelajaran dan meminta tips-tips yang berguna daripada puteri Adeliana.

Puteri Adeliana terpandang dua orang kanak-kanak yang sedang bermain di taman permainan di sebelah jalan. Kadangkala dia sendiri keliru dengan perangainya. Zaman kanak-kanaknya dia selalu dengan Si dia. Ketika itu umur dia 5 tahun. Khairul jiran rumah sebelah mereka. Puteri Adeliana terlalu rapat dengan khairul Ikhwan. Khairul kawan yang paling suka dalam ramai kawan-kawan.

Lamunannya terhenti ketika seorang gadis datang menegurnya dari belakang. Intan mencuit bahu puteri Adeliana.

"Termenung jauh nampak... Kak..?? ". Soal gadis itu dengan pandang yang pelik.

"Ehh.. Tak ade lahh.. Saja duduk aje... Cuaca hari nii... Okey". Balas Adeliana.

"Nii kes... Rindu kat boyfriend leehhh tu... ". Usik gadis itu.

"Haah... Mula laahh tu.. Nak usik orang". Gerutu Puteri Adeliana.

"Betul ape... Tengok muka Akak pun dah tau..". Sambung Intan.

"Okey... Kalau cam tu... Akak nak balik".Bidas Puteri Adeliana. Dia geram dengan Intan.

"Aduh peninglah... Budak nii... Marah Adeliana dalam hati."Dahlah.. Buat orang tunggu... Ni usik lagi". Tambahnya.

"Alahh... Akak ni.. Cam budak kecil pula sikit-sikit, merajuk..". Bebel Intan.

"Intan awak nak akak ajar.ke... atau kak balik dulu".tanya Puteri Adeliana sambil kemaskan barang-barang untuk balik.

"Okey... Okey.. I want.. Akak stay here okey". Pujuk Intan. Intan menarik tangan Puteri Adeliana yang bangun dari tempatnya.

"Ahh.. Tau pun... Nak belajar... Habis tu nak sangat usik orang kenapa??? ". Adeliana duduk  balik di tempat asalnya.

Mereka berdua mengulangkaji sambil gurau senda. Mereka berkemas untuk balik ketika jam menunjukkan pukul 6:30 petang. Puteri Adeliana letih sejak balik dari sekolah. Tugasannya sebagai pelajar begitu
memenatkan lebih-lebih lagi otaknya yang berfungsi sebagai komputer boleh dikatakan lebih dari komputer.

Setiba sahaja di rumah Puteri Adeliana terus masuk bilik dan rebahkan diri atas katil miliknya. Tadi masa dia masuk rumah ibunya di bilik adik-adik mungkin tolong mereka siapkan Kerja sekolah. Dia dia terjaga apabila ibunya mengetuk pintu biliknya.

"Angahh... Bangun cepat nakk... Cepat mandi pastu solat".puan sarimah mengeleng kepala dia sendiri terkejut apabila bilik anak perempuan kunci. Dari itulah di tahu yang anaknya itu lama dah balik.

"Okey mummy... ". Jawap Puteri Adeliana.

"Tidur rupanya... ".Daripada suara Puteri Adeliana baru Puan Sarimah faham kenapa anaknya kunci biliknya. 

Puteri Adeliana bangun terus masuk bilik air untuk bersihkan diri.

                    *********************

Khairul baring atas katil miliknya. Dia mencapai handsetnya lalu membuka aplikasi music. Dia memilih lagu kegemarannya iaitu Lagu Jatuh Bangun daripada Haqiem Rusli dan Aman Ra. Dia menyambung  rangkaian bluetooth ke mini speaker miliknya dan meningkatkan volumenya.

Shafiqah yang ingin mengajak abangnya ke makan malam terhenti langkahnya apabila terdengar suara abangnya menyanyi.

"Sedapnya... Suara abang...!! ". Dia berbisik sendiri. Dia cuba curi dengar sampai abangnya habis menyanyi.

Perjalananku sungguh jauh
Ada jatuh ada bangun
Dan ku tempuhi semuanya
Dan terus berlari

Cause all I want is time
To know your mind
And I want you to know that I'm fine

Cause all I want is time..... time..... time
To know you're mine.... mine.... mine
And I want you to know that I'm fine

Di saat ku senang datang
Kau menumpang tenang
Dulu ku susah engkau menghilang.

Di saat ku senang datang
Kau menumpang tenang
Dulu ku susah kau menghilang
Engkau menghilang....

Shafiqah masuk bilik abangnya terasa lama sudah curi dengar inilah masa yang sesuai untuk terkejutkan abangnya lebih lagi kakinya pula terasa sakit. Khairul ikhwan pula rancak menyanyi sampai tak sedar adiknya duduk sebelahnya. Khairul tutup matanya untuk menghayati lagu . Shafiqah pula mengangguk kepala mengikut rentak lagu.Khairul pula lagi rancak menyanyi.

Dulu tak dipandang
Tinggal bayang
Kesedihan ku seorang

Kau tinggalkan aku
Tanpa ragu
Ku sunyi tanpamu

Cause all I want is time
To know your mind
And I want you to know that I'm fine

Cause all I Want is time... time... time
To know you're mine... mine.... mine
And l want you to know that I'm fine....

Kali ini Shafiqah pula ikut nyanyi bersama abang.pada mula khairul tidak perasan suara adiknya.

"Hah... Lagu ni mana ade suara perempuan...??? ". Soalnya Sendiri. Dia memusingkan badanya Dia segaja duduk membelakang pintu biliknya selalunya di menikmat mentari petang  terbenam dari tingkap biliknya yang luas terasa tenang semacam dengan menyanyi lagu kegemarannya.

Pada mula  Khairul  terkejut tetapi dia tidak berhenti malah dia lebih rancak menyanyi.

Di saat ku senang datang
Kau menumpang tenang
Dulu ku susah engkau menghilang
Engkau menghilang

"Amboi.... Suara abang boleh kalahkan Haqiem Rusli tau..!! "Puji shafiqah.

"Haah.. Habis tu... Kau ingat suara kau boleh kalahkan Aman Ra ke.... ???!! "Perli Khairul. Shafiqah pula muncung.

"Orang puji ikhlas... Ni perli balik orang tu..!!! "Satu cubitan hinggap ke lengan Khairul ikhwan.

"Aduhh!!.. Sakit lah dikk..!!! "Khairul mengadu sakit.

"Boleh tahan jugak cubitan adik Aku ni!!! "Ujar khairul dalam hati.

"Padan muka..!! "Ujar shafiqah.

"Haah.. Awat masuk bilik orang cam.. Pencuri.. Silap hari bulan kena sepak dekat aku... Baru tau.. Tak reti bagi salam..main masuk aje...  "Tanya khairul dekat adiknya.

"Tak ingin nak curi barang abang pun..... Orang nak ajak dinner sekali... Ni tengok orang sana pula duk nyanyi... Join sekalilah tu". Jawap shafiqah.

"Ohh..!!! Okey jap abang mai.. "Khairul bangun masuk bilik air.

"Eii...!!! Abang tak mandi ke tadi "soal shafiqah dengan muka bergerut. Khairul mengeleng kepalanya.

"Tulah... Ingat awek nyanyi sampai mandi pun lupa..!! "Usik shafiqah.

Dari dalam bilik khairul baling botol syampoo kearah shafiqah tetapi sempat mengelak oleh shafiqah.shafiqah yang tidak puas hati bangun menapak kearah bilik air satu  tendangan hinggap ke pintu bilik air. Khairul pula melatah dalam bilik air. Shafiqah yang takut berlari turun ke bawah.

"Budak ni..!!! Hishhh.... Wait sis I'm on the way... ". ujar Khairul sambil menyarung baju -T berwarna grey dengan seluar trek berwarna hitam.

Khairul menapak turun ke bawah untuk dinner bersama adik nakalnya.

Dia Puteri HatikuWhere stories live. Discover now