Bab 9

6 2 0
                                    

Adeliana membuang pandang ke luar tingkap memerhati ke kenderaan yang lalu-lalang.

"Aku tak puas hatilah... Dengan budak tu... Dahlah.. Duduk tempat orang... Buat-buat tak faham bahasa...macam tempat tu bapak dia punya "Gutuknya. "Dua ekor tu pula... Gossip aku ni... Girl friend dia... Meluat aku... Ehhh... Kalau budak bongkah tu dapat.!!!!... Puas Aku kerjakan dia..!!!!.  "Bisik  Puteri Adeliana sempat dengar oleh Liza yang duduk bersebelahan dengannya.

"Apa.. Kau duk merepek nii... ". Tanya Liza. Dia hairan dengan kelakuan kawannya yang seorang ini. Dia terdengar ngomelan Adeliana. Tetapi dia tiada pasti dia marah siapa.

Terkebil mata Adeliana ketika itu. Dia baru sedar bahawa Liza bersamanya. Dia hanya senyum kilat.

"Ehh... Kau tak apa-apa kan.. ". Soalnya sambil meletakkan tapak tangannya di atas dahi Puteri Adeliana.

"Eerr.... Aku okey laa.. ". Dia senyum.

Adeliana termenung jauh sampai lupa perhentian bas hendak diturun.

"Hoi.. Tekanlah loceng.. Tak nak turun... Nak ikut aku ke.. "Tanya Liza apabila perhentian bas kawasan Adeliana sampai.

Dia tersedar dari lamunannya. Pantas tangannya menekan loceng bas tersebut. .
"Okey... Bye beb.. Jumpa esok kat sekolah.. ". Sebelum sempat Liza bersuara dia telah  menurun dari bas itu. Adeliana melambai tangan kearah Liza. Liza membalas lambaian itu.

"Hishh.. Budak nii.. ". Liza mengeleng kepala.

                       ****************

Khairul ikhwan menunggu rakan-rakannya di padang yang hampiran kawasan perumahan mereka. Selalu mereka berjumpa selepas waktu Asar. Tetapi hari ini khairul sampai awal.

Motor kesayangannya diparkir di pondok yang bersebelahan padang itu. Dia duduk dibawah bayangan pokok terasa sejuk dan nyaman ketika menghirup udara segar itu.

Dia mengeluh .Dia teringat orang tuanya yang menetap di London. Umminya selalu  mendesak khairul dan adiknya ikut mereka menetap di London. Tetapi dua beradik ini enggan mengikut mereka ke London. Rindu rasanya berjauhan dengan orang tua.

Selalu dia cemburu apabila bertemu dengan rakan-rakannya yang keluar dengan orang tua masing-masing.Rasanya dia pun nak  bersama ummi abahnya.Masa yang sama dia tidak sampai hati hendak tinggalkan Malaysia. Tanah tumpah darahnya.

"Dah sampai pun... Diaorang!! ". Khairul bangun menepuk-nepuk punggungnya supaya tiada ada pasir atau kotoran melekat.

Dia terdengar bunyi deruman motorsikal. Dia pasti member-member datang. Dia bagun berlari anak ke pondok tempat mereka selalu berkumpul itulah tempat mereka bermasyuarat.

Khairul dan gengnya seronok berborak sambil gurau senda. Selepas itu pula mereka main bola sepak di padang. Hilang pula rasa rindu dan sedih apabila jumpa kawan.

Masing-masing balik rumah pukul 6:30 petang. Khairul pula sengaja meronda kawasan tersebut.

Dia Puteri HatikuWhere stories live. Discover now