Akaun 2

64 2 0
                                    

Tepat pukul 2.00 petang, Aisya sudah tiba di tempat biasa dia di kafe kolej. Dia memang tak ada kawan nak lepak lepas kelas kalau bukan dengan Zaim dan Arif terrmasuk juga, geng - geng mereka berdua tu.

Almaklumlah, dia banyak berkawan dengan berlainan jantina saja. Kebanyakan pelajar perempuan yang dia kenal hanya rapat di bangunan asrama. Kalau terserempak di luar bangunan asrama, sikit sangat lah yang bertegur dengan dia.

Cuma kelainan meja yang mereka sering duduk hari ni, menjadi tumpuan orang ramai. Sedangkan, kedudukan meja mereka paling terperosok di kafe itu.

"Kenapa? " Aisya separa berbisik  kepada salah satu budak engineering yang selalu bersama Zaim.

"Break up. " Tag nama di leher tertera Farhan.

Aisya terperanjat, sepanjang mengenali mereka semua ni. Dia tidak pernah perasan mana - mana pelajar perempuan yang rapat dengan mereka.

'Tak akan, dia orang minat sejenis. '

Farhan seakan akan boleh membaca minda Aisya. "Zaim putus dengan girlfriend sekolah menengah dia. "

Mata Aisya terbeliak. Patutlah, semua orang berpakat cover meja mereka. Ada gosip rupanya!

"Nak dekat 2 jam, Zaim sorok muka. Menangis teruk tadi dia, bila Gf dia call minta putus. " Farhan menyambung cerita, dia tak sangka sepupunya akan sedih seteruk ni.

"Dah tu, tak habis - habis lah dari tadi? Asyik menangis? " Farhan menggeleng. Bahu kirinya masih menggalas beg yang masih tidak ditanggalkan dari tadi.

Arif siap call tadi, katanya Zaim tak masuk kelas dari pagi tadi. Setahu dia, sejahat - jahat sepupunya itu. Tak ada sampai ponteng kelas. Kecuali, kalau ada benda tak kena. "Aku nak masuk kelas ni, nanti Miss Emma fikir kita orang ponteng sama - sama pula."

"Kau tak ada kelas? " Aisya terdiam. Kalau dia masuk kelas, dia tak ada kawan. Arif masih lagi setia bersama Zaim.

'Amira join kelas hari ni, mungkin '

"Ada, kelas Matematik. "

"Sebelah kelas aku, Sains. Jom lah sekali, nak tunggu Zaim reda. Esok pun tak akan habis. " Farhan menepuk lembut belakang Zaim sebelum berjalan ke susur gajah.

               22 Mei 2020.

-lama pula tak update :-P

Cerita PendekWhere stories live. Discover now