part 5

100 3 0
                                    

ها قد مر شهرين علي مجئ صهيب وفردوس ولحق بهم جهاد بينما ساجية لا تزال في تركيا وفي صباح يوم جديد كانت فردوس تهاتف ابنتها:ها يا حبيتي عملتي ايه في الامتحان. فقالت لها ساجية:كان حلو يا ماما هروح احضر الشنط وهنام عشان الطيارة معادها في الفجر وهلا هتسافر معايا فقالت والدتها:توصلوا بالسلامة يا خبيتي وسلميلي علي لولو حبيتي فقالت هلا لها:الله يسلمك يا فوفا وارسلت لخا قبله في الهواء فضحكت فردوس واغلقت الهاتف بعد ان وصتهم بالوصايا العشر المعتادة وبعد فترة قالت ساجية:لولو انا خلصت تحضير الشنط حضرتي الاكل عشان كيته من الجوع فقالت هلا من المطبخ:ايوة تعالي يلا وجلسا يأكلان في جو من المزاح والضحك وقاموا بعدها للنوم ومضي الوقت وجاء معاد وصول كلا منهما للوصول لوجهتها وفي تلك الاثناء كان مسلم يستعد ليقل ساجية العمري من المطار فوصل المطار وظل منتظرها حتي وصلت رحلتها فقام لملاقتها فوحد فتاة اقل ما يقال عنها انها فاتنه رغم احتشامها فذهبت اليه ساجيه وقالت:حضرتك استاذ مسلم الشريف صح وظلت منتظرة اجاببته حيث انه كان يحدق بها فطرقت بيدها تماه فإنتبه لهاوقال:انتي ساجية العمري فقالت لهو:ايوة انا وخضرتك مسلم الشريف صح فأوما لها واششار اليها لتتقدمه فركبوا سيارته فقال لها:حمدلله علي سلامتك فقالت له:الله يسلمك فسألها:عملتي ايه في امتحاناتك فردت عليه :الحمدلله يعني اهو ربنا يستر النتيجه هتظهر بعد فترة فقال لها:ان شاء الله خير فوصلوا الي البيت بعد فترة وبالطبع كانت العائلة في انتظارهم فأقبلت فردوس تقبل ساجيه وتحصنها قائلة:وحشتيني يا خبيبه ماما وقال صهيب:قلب بابا عامله ايه بينما قال جهاد:بت يا سوسو اخبارك يا زومل عامل ايه فضحكوا عليهم فقالت ساحبة:اهدوا يا جماعه انا كويسه وعال العال فنظرت لها ميرال قائلة:ازيك يا حبيتي عامله ايه انا طنط نيرال تقربيا مش هتفتكريني عشان كنتي لسه بيبي لما مشيتوا فذهبت اليها ساجية:ازيك يا طنط عامله ايه لا خالص كاما كانت دايما تحكي عنك ونظرت الي نوح وقالت:ازيك يا عمو عامل ايه فرد عليها قائلا:الحمدلله يا حبيتي المهم انتي عملتي ايه في امتحاناتك فقاطعته وجد قائلة:ازيك يا سساجية عامله ايه اتمني نبقي اصحاب زي ماانتي شايفه البيت مافيهوش بنات كتير فقالت ساجية:الحمدلله يا عمو وانت ووجد وكمان اميد هنبقي اصحاب فجلسوا يتحدثون في امور عديدة وبعدها ذهبوا الي النوم حيث طلبت ميرال من مسلم ان يدل ساجية علي مكان غرفتها فأوصلها مسلم لغرفتهها وقال لها:ادخلي ارتاحي اكيد تعبانه من السفر فقالت له:ايوه فعلا شكرا خالص تصبح علي خير فقال لخا:وانتي من اهل الجنه فإبتسمت له وذهب كلا منهم للنوم ليقرر القدر علي اخذ فرصته في اظهار ما يخبئه لهم. 
يتبع.....
رايكم؟وماتنسوش الفوت والكومنت
#بقلم امنه محمد 💙

-تمرد العشق-حيث تعيش القصص. اكتشف الآن