part 6

93 4 0
                                    

يوم حديد يظهره زقزقة العصافير المحببة للقلوب والنفوس كما انها تدل علي استدعاء امل الحياة لينهض نجددا ومن هنا نري ساجية تفترش مضجعها حيث تنام بأريحيه كبيرة نطرا لمجهودها في الليله الماضيه فتستيقظ علي صوت الدادة كوثر تقول بصووت حاني:ساجية هانم اصحي الساعه 10 الصبح فظلت تتخرك دليلا علي استيقاظها وبعد دقائق رمشت وفتحت اعينها وقالت:صباح الخير يا دادة فقالتل ها كوثر:صباح النور يا ست هانم فنظرت ساحية لها بحزن:ست هانم ايه بس ده انا قد بنتك يا دادة قوليلي سوسو او ساحية ماشي يا سكره انتي قالت ذلك وهي تتحرك من سريرها وتتوجهه الي المرحاض فقالت كوثر:ماشي يا بنتي يلا خدي شاور وانزلي عشان تفطري عشان كلهمم فطروا انتي صخيتي متأخر فأومات لها ساجيه ودخلت المرحاض ومر الوقت وكانت ساجية تقف امام المرآة وتصفف شعرها ولملمته علي شكل كعكه غير مرتبه وارتدت حجابها ونزلت الدرج متوجه للمطبخ فدخلته فوجدت الدادة كوثر فقالت لها:دادك انا نزلت انا جعانه مووت قالت ذلك وهي تجلس علي طاوله صغيرة في المطبخ فنظرت لها كوثر:اتفضلي يا هانم اوضه السفرة مش هينفع هنا فنظرت لها ساجيه بحنق قائلة:بردو هلنم احنا قولناهتننااديني سوسو او ساجية او زبان ازرق بس هانم لا وانا يا ستي هقولك كوكو ماشي يا كوكويلا جعانه وانهت جملتها بنظره براءة تدل علي نقاء روحها وتواضعها فتبسمت كوثر لها ووضعت لها الطعام هلي الطاوله وكانت ستذهب ولكن قاطع ذهايها سؤال ساجية:هو انتي فطرتي يا. كوكر فقالت لها:لا يا حبيتي بس هخلص الي ورايا وهفطر فنظرت لها بغضب وسحبت يدها لتجلسها بجانبها قائلة:بعد كده نفطر بدري عشان صحتك هزعل منك لو جيتي علي صحتك ويلا هتفطرس معايا يلا مدي ايدك وبعدين انا مش بحب اكل لوحدي وشجعتها علي تناول الطعام معها فقالت كوثر بحنو:ربنا يجازيك خير يا حبيتي فأمنت ورائها وبعد دقائق انضمت لهم وجد حيث انها استيقظت متأهرة فثالت لهم:يا خونه بتاكلوا من غيري ماشي يا كوكو فنظرت لهم كوثر ضاحكة:تعالي يا بكاشه عشان تاملي معانا فنظرت ساحية لوجد بغضب طفولس:مش تقولي كوكو انا بس الي اقول فردت لها وجد نفس النظره الطفوليه:بس انا اول وخدة طلعته يبقي بتااعي انا فنظرا في عيون بعض لوقت قصير وبعدها دخلوا في نوبه من الضحك الهستيري شاركتهم فيها كوثر ومن كان يقف يعنل فقالت كوثر:خلاص انتوا الاتنين قولولي كوككو عادي مش فييها حاجه يا هبل فضحكت وبعد ان انتهول من فطورهم قالت وجد لساجية:تعالي يا سوسو اوريمي الجنينه بتاعتنا فيها ورد يجنن فقالت سسااحية وهما متوجهون للخارج :انا بعشق حاجه اسمها ورد بالذات الورد الجوري واللافندر فقالت وجد:انا بخب الجوري بس بحب ورد عباد الشمس اكتر هو صحيح يعني ايه ساحيه اسمك غريب خالص فردت عليها:اسمي يا ستي معناه البنت الي بتتميز بالهدوء وقله الكلان مع اني رغايه بس سيبك فضحكت عليها وحد فقالت ساجبه:انما يعني ايه وجد فقالت وحد:اسمي معناه الحب الشديد والغضب والحزن ومعاني كتيره مش فامره منها اي حاجه اصل بعيد عنك اني امتلك ذاكرة السمك ايتها الفتاة فضحكت ساحية. وايدتهاا قائلة:نفس افذامرة ايتها الاخت الفاضلة وظلت الفتيات تضحك ولكن لم يلاحظوا تلك العيون الي تحدق بهم وبالاهص وجد نعم انه جهاد حيث انن شخصيتها اعحبته هنزل لينضم اليهم نظرا لعدم وجود احد بالمنزل غيرهم حيث ان نوح وصهيب ذهبوا لاعمالهم وفردوس وميرال ذعبوا الي النادي ربالطبع مسلم بالشررككة فثال جهاد وهو يتوجه نحوهم: اخس عليكم بقا انتوا قاعدين هنا مع بعضكم وسايبني قاهد لوخدي زي السست المطلقه بندب حظي فضحكوت هلي تعبيره وقال وعو يجلس بجاني اخته:صباح الخير يا انسه وجد وانتي مش هصبح عليكي فنظرت له ساحية بحقد طفوليبينما ضحكت وجد قائلة:انسه ايه انا هقولك ابيه انت قد مسلم فقال لها:ابيه ايه انا لسه صغير قولي جهاد بس فثالت:حاضر ولا تزعل وبينما هم ممنسسجمون في الحديث قاطعهم صوت عاتف ساجية فننطرت له قائلة:ايه ده دي هلا فقال جهاد:لولو رددي عليها. الندله مس بتكلمني خالص فنظرت له وجد بغضب وهي لا تعرف لماذا هي غاضبه مت كلامه عم تلك المجهولة فردت سا يه قائللةو:لولو ازيك يا بت عامله ايه فصمتت تسمع هلا وبعد ان اكملت هلا حملتها شهقت ساجية قائلة:ايه انتي بتقرلي ايه!! فنظرا لها وجد وجهاد وتظهر علي ملامحهم الدهشه والقلق.
يتبع..........
رايكم؟!
#بقلم امنه محمد 💙

-تمرد العشق-حيث تعيش القصص. اكتشف الآن