كارم : هقولك ليه ... والدك كتب وصيته وخلى كل املاكه للجمعيات الخيرية .. أراضيه .. عربياته .. الفيلا .. الرصيد في البنك .. بمعنى اصح كل شيء .. يعني والدك لو جراله حاجة انت هتبقى في الشارع ما تملكش غير اللي في جيبك ...
شهد وراهم وسمعت اخر جمة وامير الصدمة لجمته تماما وكارم واقف قدامه ....
كارم كمل بدون ما ياخد باله من شهد او ياخد باله من اللي بيعمله في أمير : يعني انت لازم تصلح موقفك معاه وتخليه يغير وصيته والا ....
شهد اتدخلت : أستاذ كارم .
الاتنين بصولها وهيا باصة لامير اللي تايه
كارم بصلها : افندم .
شهد اتحمحمت : عمو عدلي كان عايز حضرتك .
كارم هز دماغه : طالعله .. المهم يا امير ظبط امورك .
سابهم وطلع وهيا المفروض تمشي وراه بس وقفت قصاد امير اللي واقف تايه وحست انها المفروض تقول حاجة بس مش عارفة وقالت اول حاجة خطرت على بالها : ما تزعلش من والدك هو ...
قاطعها بغضب : انا مش محتاج حد يدافع عنه قدامي ..
( الدموع لمعت في عنيه وبيحاول يمعنها وحس بغصة منعاه من الكلام بس كمل ) أصلا ده المتوقع منه .. ده شيء مش مستغربه .. ده المتوقع .. اعتقد ان انتي كبيرة كفاية وبما انك نزلتي لحد هنا فتقدري تاخديلهم فطار انا ماشي .
شهد جريت وراه : استنى اقف رايح فين ؟؟
امير بزهق : وانتي مالك بيا .. انتي مالك
( رجعلها وبصلها بتحدي وغيظ ) اوعي تتخيلي للحظة ان التخاريف اللي ابويا بيقولها هتم فاهمة ؟؟ انا لايمكن اتجوز واحدة زيك ؟؟ انتي وانا سككنا مش واحدة وطرقنا مختلفة فبلاش الاهتمام ده ما منوش فايدة بعد اذنك ؟
شهد اتكلمت فوقف يسمعها : انا مش بهتم بيك ولا بعمل كده علشان التفكير العقيم اللي في دماغك انا بس مش عيزاك تتخلى عن باباك في ظروف زي دي وتبعد عنه دلوقتي .. باباك كان ممكن يروح منك امبارح افتكر حالتك كانت ايه !! خليك جنبه ..الفلوس مش كل حاجة .
امير ضحك بوجع بيحاول يداريه : البركة فيكم انتي وباباكي واخوكي قايمين بالواجب وزيادة .. بعد اذنك .
سابها ومشي وهيا طلعت فوق
كارم دخل عند عدلي
عدلي بلهفة : قابلت امير ؟ شوفت شهد ؟
كارم استغرب وهزر : ايه المقابلة دي ؟ ايوه يا سيدي قابلت امير وايوه شفت شهد .
عدلي اتنهد : الحمد لله انها لحقتك .. كنت خايف تقول لامير حاجة !!
كارم كشر وبتردد : أقوله حاجة ؟؟ انا قولتله زي ما اتفقنا وبلغته انك عملت وصيتك وهتتبرع بكل املاكك زي ما اتفقنا بالظبط .
عدلي اتصدم وبص لمحسن وشهد دخلت والكل بصلها
شهد هزت دماغها بأسف : انا اسفة يا عمو بس لما وصلت كان خلاص قاله .
عدلي بحزن : يا بنتي ده مش غلطك .. المهم امير قال ايه يا كارم ؟
كارم : اتصدم طبعا بس ما اتكلمش .
شهد تدخلت : بس بعد ما انت مشيت يا عمو قال حاجة غريبة .
عدلي بلهفة : قال ايه ؟
شهد بتكشيرة : قال ان ده المتوقع منك وانه مش مستغرب تصرفك ده .
عدلي زعل جدا : الظاهر اني زودتها قوي معاه .
محسن اتدخل يخفف الوضع والتوتر : خلاص قوله انك غيرتها وقوله انك بتحبه وخده في حضنك هو بيحبك .
شهد بتشجيع : فعلا يا عمي هو بيحبك انت ما تتخيلش كان خايف عليك قد ايه ؟
عدلي بصلهم بأمل : هو راح فين ؟
شهد بأسف : مشي .
عدلي فضل النهار كله يستنى ابنه بس ما رجعش تاني وامير راح لاصحابه وفضل معاهم كانوا سهرانين بيشربوا
طارق فجأة : الا ابوك اخباره ايه ؟
امير باقتضاب : كويس ..
طارق بصله باستغراب : ومالك بتقولها من غير نفس كده ؟
امير بتريقة : مش ابويا كتب وصيته ؟؟
طارق بهدوء : طيب كويس .. كتب ايه بقي ؟
امير وهو بشاور بايديه وبيفتحهم على وسعهم : هيتبرع بكل حاجة .. مش هيخلي حاجة خالص .. ايه رأيك في ابويا بقى ؟؟ فلة !!
طارق اتعدل : طيب وانت هتعمل ايه ؟
امير بتنهيدة : المفروض اعمل ايه ؟؟
طارق : قدامك حلين .. يا اما تجر ناعم مع ابوك وتقنعه يغير وصيته !! او تحجر عليه .
امير باستغراب وغضب : احجر عليه ؟؟؟ انا مش عايز منه حاجة انا هسافر أصلا بره ومش هرجع هنا تاني .. انا ممكن اشتغل في الجامعة بره .. انت عارف انهم كانوا عايزني اشتغل هناك وانا بغبائي رفضت .. هرجع واشتغل .
طارق مستغرب : انت تشتغل ؟؟
امير انتبهله : وليه لأ !!
طارق اقترح : طيب ما تمسك شغل ابوك هنا !!
امير بغضب ورفض تام : هنا لأ .. ومع ابويا الف لأ .. مش عايز اشتغل في أي شيء يخصه ..
كام يوم عدى وعدلي خرج من المستشفى وأخيرا اتواجه هو وامير
عدلي بأمر : اقعد عايزك في موضوع مهم .
امير بزهق واستفزاز : افندم .. ارغي .
عدلي وهو مصدوم : ايه ارغي دي ؟؟ أتكلم عدل .
امير باستفزاز اكتر : قصر وانجز علشان مش فاضي .
عدلي بحاول يهدي نفسه : حاضر يا امير هقصر وانجز .. عايز احدد معاد مع عمك محسن علشان تتجوز بنته شهد هاه قولت ايه ؟؟
امير ضحك جامد : اتجوز بنته ؟؟ انت مش طبيعي حقيقي مش طبيعي .
عدلي بهدوء : لا طبيعي وبتكلم بجد كمان .. انا عايزك تتجوز شهد وساعتها كل حاجة هتبقى بتاعتك وانا مش هتدخل في حياتك .
اميربتريقة وسخرية من افكار ابوه اللي مستغرب ازاي متخيل انه ممكن ينجح ينفذها : امممم اتجوزها ... طيب ما انا ممكن اتجوزها وتاني يوم اطلقها ؟؟
عدلي بابتسامة لمجرد تفكيره ان ابنه فكر بالموضوع : لا ناصح ... شرط أساسي في الوصية انك لازم تعيش معاها في بيت واحد لمدة خمس سنين علشان تتنفذ الوصية .
امير بتريقة : طيب ما اعطلكش انا .. سلام انا ورايا سهره مع اصحابي ..
قام مشي وهو ماشي .": خمس سنين قال .. لا قليلين خليها عشرين سنه !!!
عدلي بغيظ وزعيق علشان امير يسمعه : قليلين فعلا انا هخليها العمر كله وهمنعك تطلقها من اصله .
امير وصل للباب وخرج ورزعه وراه
أنت تقرأ
سأغيرك رغماا عنك💖
Gizem / Gerilimحكاية شاب كان يقضي وقته مع اصدقائه حتي لا يري والده لانه عندما كان صغيرا كان يهمله لعتقاده انه السبب في موت والدته وستدخل عليها فتاه ستفير مجري حياته وستغيرها للأفضل💑💖