"Assalamualaikum." Aku memberi salam apabila sampai sahaja di depan pintu rumah.
Selepas sahaja aku masuk ke dalam rumah aku terus mencari kelibat ibuku.
Love story~ aku mendengar lagu yang dibuka oleh ibu dan aku dapat melihat ibuku tengah termenung sambil membancuh air.
terus aku mendapat idea untuk mengenakan ibu ku yang dalam dilema.
satu langkah
dua langkah
tiga langkahdan berhenti
"BAH" tergelak aku bila melihat ibu ku yang tengah melatah sambil menghempuk tangannya seperti menari dangdut.
"Opocot kuali bontot hitam." ayatnya semasa melatah.
ish kamu ni kalau ibu ada sakit jantung macam mana? Mengaduhku bila ibu menghempuk kepalaku dengan senduk.
(mana datang tak tahu senduk tu)
"apa lah ibu ni kalau qilah tahu ibu ada sakit jantung memang tak ler saya terkejut kn ibu" sambil membetulkan kembali tudung yang telah tersenget.
inilah perempuan kalau dah sampai rumah pon stay nak betulkan tudung sedangkan sekejap lagi bukak jugak.
Yang kamu ni kenapa muka masam je? Tanya ibu bila melihat muka ku seperti orang mabuk.
Mengeluh ku perlahan apabila mendengar soalan ibu.
Belum sempat ingin menjawab abang ku terus menyampuk."crush diambil orang.." haishh lah abang aku ni ada jugak mati kutu sekejap lagi.
tanpa menunggu lama aku terus berlalu ke bilik untuk membersihkan diri.
___________________di dapur_________________
"Crush tu apa pulak abang" tanya ibu dengan muka yang blur.
'Percakapan dulu dan sekarang dah berubah' ~kata ibu di dalam hati.
"crush tu ibu orang yang kita minat secara diam diam" jelas ammar kepada ibunya.
tersedak ibu mendengar ayat yang dilontarkan oleh ammar. Dan terus ketawa.
"hahahahaa adik kamu tu ada crush" ketawa dia lagi sambil memukul meja.
"Patutlah muka masam crash diambil orang rupanya"
Tepuk dahiku melihat confident ibu yang sangat tinggi. Nak tergelak sekejap lagi dicop anak derhaka.
"crush ibu buka crash"dan mengerakan jari dari kanan ke kiri.
"hah crush ishh kamu ni malu ibu" dia yang salah cakap kita pulak dimarahnya.
"dah yang awak ni dah mandi ke belum" tanya ibu apabila selesai sahaja menghabiskan airnya
"belum"
"bertuah punya anak pergi mandi sekarang" kata ibu sambil menarik telinga ammar.
"Nak mandi lah ni" dan terus berlalu dari situ.
(pengotor punya anak sempat lagi kau cium ibu) kata ibu ku dengan mengelap kesan ciuman ammar.
KAMU SEDANG MEMBACA
Bahagialah Tanpaku
Romance» ℬℴℴ𝓀 1 ℴ𝒻 𝓂𝒾𝓃ℯ ♡︎« tersakiti, dilukai, diejek, dihina, ✵Itulah aku seorang wanita yang bernama Tengku Aqilah.Yang tiada rupa paras seperti para wanita diluar sana.Yang selalu dipergunakan dan dipermainkan. ✵Disebabkan seorang lelaki aku tidak...