𝗕𝗮𝗯 10

351 16 5
                                    

3 bulan kemudian

Aku sedar semakin hari hubungan aku dengan afiq menjadi renggang dan tidak mesra dari sebelum ini.

Walaupun aku penah terfikir sama ada hubungan ini betul betul seperti pasangan yang lain atau sekadar ingin berfoya foya untuk mempermainkan hati.
.
.
.

"sayang" panggil afiq dengan memandang mataku dengan pandangan kosong

Hmm kenapa? Jawab Aqilah dengan melihat ke taman yang berada dihadapannya.

"takde apa apa lah jom biy hantar balik,dah pukul berapa dah ni" terus berlalu meninggalkan aku seorang diri di pondok.

Jeling aqilah melihat perangai pakwenyer itu.
.
.

(Dihadapan rumah)

sampai sahaja di depan rumah aku terdengar ringtone talifon afiq berbunyi.

Apabila aku ingin melihat nama yang tentera di talifon nyer itu.Afiq terus menutup dan berkata:

"Cepatlah aku nak jumpa kawan lagi lepasni" kata Afiq dengan dingin tanpa memandang aku.

Jujur aku kata aku terasa dengan layanan dia terhadap aku. Panggilan yang tadi manis bertukar menjadi kasar.

aku terus keluar dari kereta itu,belum sempat aku ingin berkata sesuatu kepada dia. Dia terus membawa kereta itu dengan agak laju.

Mengeluh aku apabila dilakukan sebegitu dan terus masuk ke dalam rumah.

"Baru balik ke adik? Kata ammar melihat aku dari atas hingga ke bawah.

" haah baru balik " senyuman kecil diberi apabila menjawab soalan abang aku itu dan terus ke atas untuk merehatkan diri.

melihat perubahan aku secara mendadak ammar terus mengikut aku hingga ke bilik.

kau okey tak ni adik ? tanya ammar dengan suara gelisah.

"okey jelah cuma adik penat sikit" kata aku dengan menuntup mata ku menggunakan lengan.

" Adik cakap macam abang baru kenal adik tadi, cakaplah kenapa" betul betul terdesak abang aku ni.

"takde apa lah abang, dah tepi" kata aku dengan menolak badan abang ku dari terus duduk di atas tilam kesayangan aku.

"Adik kalau adik ada masalah bagithu jelah abang,mana tahu abang boleh tolong? Apa gunanya adik ada abang tapi adik masih nak pendam masalah tu seorang diri.Abang taknak adik stres abang takut adik buat perkara yang bukan-bukan."

Dengar sahaja ayat yang dituturkan oleh abang aku terus duduk dan memeluk abang dengan sangat erat.

"ab..ang" tersendu aku ingin berkata apabila air mata telah menurun dengan agak deras.

"kenapa adik rasa macam afiq nak permainkan hati adik? kenapa perangai dia berubah sejak dua menjak ni? abang tahu tak adik terasa dengan layanan dia"

Ammar melihat muka ku dengan muka kesal
dalam hati ammar 'menyesal pulak aku suruh dia bagitahu masalah dia'

"Susah soalan kau bagi kat aku" kata ammar lepas sahaja selesai mengelap air mata ku.

"soalan kau tadi kenapa dia macam mempermainkan adik dengan perubahan diri dia ? Adik.. abang cuma nak kata dalam setiap hubungan mesti kena saling mempercayai,mencintai,dan kena selalu positif.

Cuba adik fikir perkara positif mungkin dia ada sebab dia sendiri,kenapa dia berubah sehingga macam tu.Mungkin dia ada masalah kerja,family,kawan kita tak tahu semua tu.

Kalau betul dia tak sayang adik kenapa adik dengan dia masih kekal? Sedangkan dia boleh je mintak putus.

Kalau betul dia mempermainkan hati adik abang ni,abang sendiri pergi pecah kan muka mamat tu jadi bumbung flat"

"dah pi rehat" kata abang dan terus menyelimutkan aku hingga paras dada

Bahagialah TanpakuTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang