Jag vaknade tidigt för att vara jag. Troligtvis för att jag inte sov i en flygande säng, för då hade jag vaknat efter att skolan hade börjat. Utan en flygande säng vaknade jag, låt oss säga en och en halv timma innan.
Jag gick upp ur sängen och klädde på mig. Jag tog fram min hårborste och borstade igenom håret innan jag gick ner till frukosten (som konstigt nog redan öppnat).
Jag plockade på mig minst tre mackor (vet inte exakt hur många, men mellan tre och sju). Jag bredde mackorna och hade på olika pålägg, som ost på en, salami på en annan och melon på en tredje (ni behöver inte påminna mig, men det fanns melon, så då tog jag det, melon är faktiskt gott på macka), ja, ni fattar.
Jag satte mig vid "coola bordet". Ingen annan förutom Linn och Lina var där. De var tydligen ganska morgonpigga.
"Vad gör du här?" frågade Lina ilsket. Min enda chans att skilja på deras utseende var Linas lila hårtoppar.
"Vi sa väl igår att du inte fick vara här?" avslutade Linn, de var ju tvillingar, så självklart att de kunde avsluta varandras meningar.
"Men idag är inte igår", sa jag.
"Då säger jag att du inte får vara här", sa Diana som dykt upp bakom mig.
"Men jag säger att jag får vara här", sa jag glatt och tog en tugga av en macka. "Du är väl inte typ rektor här?"
"Eh, jo."
"Vadå? Har du redan glömt bort vad som hände igår?"
"Nej, men jag tror att det bara var fejk. Eller, jag vet att det var fejk."
Jag log. "Kom."
Jag drog med Diana ut på gården.
"Vad gör du?" frågade hon.
"Jag hade tänkt bevisa för dig vem du är", sa jag och kallade på blixtarna. "Nu ska vi till HCL!"
"Vadå för ställe?" Hon slet sig loss från mitt grepp. "Jag vill inte härifrån!"
Hon sprang mot dörrarna. Jag orkade inte följa efter utan vred upp min arm för att ta en titt på klockan. Tio i åtta. Skolan skulle börja om tio minuter.Jag gick mot klassrummet. Om det handlade om forntida mytologier kanske jag skulle tycka att det var okej, men om det var något annat, nej.
Det visade sig att det faktiskt skulle handla om forntida mytologier. Tydligen skulle det handla om chudisk mytologi. Skumt.
"Idag har vi en ny elev här", sa läraren, en kvinna i tjugoårsåldern med brunt hår och gyllene ögon. "Vill du presentera dig?"
"Nej."
"Men du måste!"
"Om jag inte vill?"
"Du var mig allt en envis..."
"Jag heter Rose Mariposa!" skrek jag ut i klassrummet. "Jag är onormal och älskar att bråka med lärare!" Jag ställde mig upp och fortsatte skrika. "Jag har dyslexi och ADHD och något skumt syndrom som heter zusudasyndrom!"
Det där sista hittade jag bara på genom att kombinera orden Zusa, chudar och syndrom.
"Kan du förklara vad syndromet innebär?"
"Nej."
"Jo!"
"Det bestämmer väl inte du?"
"Nu bestämmer jag över dig."
"Hur rättvist blir det att inte jag får bestämma över mig själv?"
Hon tystnade. Tydligen orkade hon inte tjafsa om mina rättigheter mer. Istället sa hon:
"Nu sätter vi igång! Fortsätt på era texter om ett chudiskt monster! Rose jobbar med Diana."
Jag gick och satte mig med Diana innan jag såg två saker. Den första var att läraren hade satt mig med Diana. Alla andra jobbade enskilt. Den andra var att alla skrev på dator. Eftersom halvchudar lockar till sig monster om de använder skärmar efter att de fyllt tretton...
"Hur gammal är du?" skyndade jag mig att fråga.
"Fyller sexton idag, hurså?"
"Vi måste dra. NU."
"Va?"
"Ta min hand."
Hon tvekade, tills jag sa: "NU."
Då tog hon min hand. Jag sprang mot fönstret och... jag glömde nämna att SO-klassrummet låg på tredje våningen. Eh, nu tillbaka till historien.
Jag sprang rakt ut genom fönstret med Diana bakom mig. Jag stannade mitt ute i luften och lagade fönstret:
"Aceros: Soh!"
Sen flög jag upp mot mitt sovrumsfönster. Jag packade min väska med hjälp av magi. Jag tog tag i väskan innan jag frågade:
"Var ligger ditt sovrum?"
"Mittemot. Varför frågar du?"
"Förklarar sen."
Jag flög in hos henne och packade hennes saker med magi. Jag flög tillbaka med hennes packning och bad henne ta den.
"Upp på min rygg!"
Hon lyssnade. Hon tog tag i sin väska och jag lyfte från marken. Jag flög ut och lagade fönstret innan jag fick en blixt att slå ner i mig.
YOU ARE READING
Rose Mariposa - kriget (BOK 2)
FantasyRose har hittat sitt hem, HCL, för bara några veckor sedan och blir nu tvungen att slåss till sista andetaget om så behövs för att rädda den enda plats hon någonsin kallat sitt hem. Samtidigt löser hon ett mysterium som skapats när Johanna och Cissy...