Jag gissar att Diana trodde att jag var en förrädare som skulle mörda henne. Vad hon trodde efter att vi dykt upp i HCLs samlingsplats vet jag inte, men hon såg sig om och verkade ta in allt: träden med mångfärgade löv, vattefallen i en massa andra färger än blått och vitt, den rosa dammen och allt annat jag inte orkar rabbla upp.
"Hemma!" ropade jag.
"Vadå? Bor du här?" undrade Diana.
"Ja."
"Själv?"
"Nej. Jag bor ju med nästan hela släkten. Du förstår, min mamma är Zusa, och hon har en massa barn som har barn..."
"Jag kan chudarnas släktträd."
"Jag har ingenting med släktträdet att göra."
"Va?"
"Vet du ingenting om halvchudar, du som kan så mycket om chudisk mytologi?"
"Vi skulle gå in på det efter provet idag!"
"Du listar nog ut vad det är."
Hon öppnade munnen för att skrika något, men Lilja hade kommit precis i tid för att hindra henne.
"Är det här Diana?" ville hon veta.
"Japp", svarade jag. "Och hon är hundra procent förstfödd av Fedon."
"Vad bra då."
"Vem är du?" frågade Diana. "Känner ni varandra? Rose nämnde någonting om att hon bor här med sin släkt, är ni två släkt? Finns det några fler som bor här? Vilka är ni egentligen? Vad menar ni med förstfödd? Ska jag bo här?"
"Det är bäst att vi går till stugan och pratar om det", föreslog Lilja.
"Nirene!" ropade jag. Ifall ni undrar så är Nirene förstfödd av Amblese, chudarnas budbärare med en massa krafter ingen orkar rabbla upp.
Nirene dök upp med sina jeanskläder och ett par nya solglasögon han dragit upp över det korta, chokladbruna håret. "Vad är det?"
"Vi har en förstfödd av Fedon här", svarade jag. "Ta min packning till Zusas stuga och Dianas packning till Fedons stuga."
"Ska bli", sa han och skyndade iväg med väskorna.
"Kom", sa Lilja. "Du ville ju prata?"
Några minuter senare satt vi vid ett av borden utanför biblioteket i stora stugan som låg ganska nära samlingsplatsen. (Låt mig nämna att det här var det lilla biblioteket.) Det här rummet liknade ett café, med ett antal bord med stolar och en bänk under stor skylt som talade om vad caféet sålde. Folk satt utspridda i caféet.
"Nu får ni faktiskt svara på mina frågor", sa Diana.
"Okej", började jag, "vi är halvchudar från HCL..."
"Jag är Lilja, förstfödd av Alena", avbröt Lilja", vi känner varandra väldigt väl om jag får säga det själv, vi är väl släkt, typ, hade chudarna varit människor hade vi varit kusiner, men chudar har inget DNA..."
"Du ska bo här", sa jag och glodde på Lilja", du ska bo i Fedons stuga, ensam tills det kommer ett till barn till Fedon. Förstfödd betyder ungefär äldsta levande halvchud, det stämmer inte riktigt, för man föds in i till en som halvchud och kan inte bli det om man inte är det från födseln."
"Ska vi visa dig till din stuga?" frågade Lilja.
"Visst", svarade Diana och vi reste oss upp från bordet och började gå mot utgången.
YOU ARE READING
Rose Mariposa - kriget (BOK 2)
FantasyRose har hittat sitt hem, HCL, för bara några veckor sedan och blir nu tvungen att slåss till sista andetaget om så behövs för att rädda den enda plats hon någonsin kallat sitt hem. Samtidigt löser hon ett mysterium som skapats när Johanna och Cissy...