Chapter 11

43 3 3
                                    

(Cyl Pov)

Sesi pembelajaran berakhir seperti biasa, aku menyusun semua buku diatas mejaku. Tiba tiba, aku dikejutkan dengan kedatangan Nice, ketua kelas 4B.

"Cyl ?"
"Ya, kenapa?"
"Tak. Aku nak jadikan kau sebagai penolong ketua kelas. Itu pun kalau kau nak." Ujar Nice.

Aku tersenyum sebelum berkata.

"Aku tak nak tapi kalau boleh kau lantik je si Shasa tu jadi penolong kelas."
"Kenapa dia pulak ?"
"Boleh ke tak ? Atau kau rasa ada lagi yang layak pegang jawatan tu ?"
"Err ..."

Nice kehilangan kata kata buat seketika sebelum setuju dengan cadanganku.

"Okeylah !"
"Tak ada masalah kan, tak terpaksa kan ?"
"Aku cuma tak yakin Shasa boleh jadi tegas ke tidak. Kau pun tahu kan, dia tu macam mana ? Aku tak nak dia kena buli lagi."
"Yes, I know. That's why I choose Shasa !"
"Tapi Cyl, Shasa tu kurang tegas."
"Dia boleh.Aku akan tolong dia."
"Why not just you ?"
"I can't."
"But why ?"
"Kau tahu kan,orang dalam kelas ni tak semuanya suka aku. Kalau kau tetap pilih aku jadi penolong kelas, kelas ni takkan aman lagi macam sekarang tahu ? Kau tak boleh fikir pilihan kau je, kau kena juga ambil tahu apa yang dorang suka atau tidak ? Dorang setuju atau tidak ? Contoh : 20% setuju suka, 80% lagi tak setuju tak suka. Kau boleh handle ke kalau dorang memberontak ? So, sekarang baik kau buat undian."

Setelah berbicara panjang lebar, aku segera bangun lalu berkata ...

"Kalian semua tolong beri perhatian ! Ketua kelas mahu buat undian. Thank you !"

Suara nyaring tak nyaring ku mampu menarik perhatian semua orang dalam kelas 4B. Nice tersenyum melihatku dan aku membalas lalu mempersilakan dia melanjutkan.

"Okey semua, seperti yang kalian tahu penolong kelas dah pindah hari sebelumnya, disini saya sebagai ketua kelas atas arahan dari guru kelas ingin melantik penolong kelas baru untuk kelas ini. Nama perempuan akan saya tulis di sebelah kanan papan hitam dan nama lelaki akan saya tulis di sebelah kiri papan tulis. Mulai dari Shasa ...
Bagi yang lelaki mulai dari Nikky ... "

Tiba tiba, suara Nikky kedengaran. Dia bertanya yang tak seorang pun mahu bertanya soalan itu.

"Nice, kenapa kau tak pilih je si Cyl tu ? Aku suka dia jadi penolong kelas."
"Tanya tuan punya badan." Kata Nice tersenyum.
"Cyl,boleh kan.Kau nak kan ?" Jerit Nikky.

Aku tersenyum tipis mendengarnya lalu dengan tegas aku berkata kepada Nikky.

"I can't. Why not you ? Class, do you guys agree Nikky is a new class assistant ?"

Mendengar jawapan dari semuanya membuat ku tergelak sedikit.

"Tak setuju.Nikky sesuai jadi pak cik kantin."
"Hye ! Korang kan sehari tak buli aku memang tak sah.Nanti aku pindah, sunyi korang." Amaran Nikky membuat semuanya ketawa dan Nikky juga turut ketawa.

Aku menepuk tangan bagi menghentikan ketawa mereka. Mereka melihat ke arah aku seperti menanti butir bicara dariku. Aku tersenyum.

"Okey. Kalau macam tu, korang setuju tak Shasa jadi penolong kelas ?"

"SETUJU !"

Semuanya menjerit girang apabila aku mahu Shasa menjadi penolong kelas. Tidak pula bagi Bella dan Cilina, keduanya memasang muka masam dan dahi berkerut sepertinya mereka tak menyetujui cadanganku.

"Do you both have problems with this ?" Tanyaku sopan.
"Yes, I do not like her being a new class assistant." Cilina marah kerna tak berpuas hati.
"Why ? Or you who want to be a class assistant ?"
"Of course I want to."
"Oh, okey I see.Class, do you guys agree Cilina is a class assistant ?"

Seluruh dari mereka yang ada di dalam kelas menutup mulut mereka sendiri lalu menggeleng kepala perlahan. Aku hairan.

"Why ?" Soalku.

Mereka tidak menjawab membuat Cilina bertambah marah lalu duduk kembali ke tempatnya.

"Jadi siapa ?" Dugaku lagi.
"Shasa !!!" Jerit semuanya.

Bella yang sedari tadi diam akhirnya bersuara lantang.

"Kau ketua atau Nice ketua ? Kau buat undian seolah olah kau ketua kelas."
"Aku dah bincang dah setuju dengan Cyl yang mahu tolong aku dalam soal macam ni. Yang kau naik angin dah kenapa ?"
"Aku naik angin sebab aku tak suka dia ! Aku benci tengok dia bercakap di depan seolah olah dia lebih tinggi, lebih berhak dari aku dan kau sebagai ketua kelas sedangkan dia di bawah. Budak baru."
"Don't you forget I'm the queen in this class. So what else?"

Bicaraku sebentar tadi membuat Bella kehilangan kata kata. Namun dalam larut wajahnya, masih tersisa perasaan tak puas hati. Aku senyum sinis lalu kembali duduk di tempatku.

Shasa mulai merapatkan diri denganku. Bisikannya membuat aku tersenyum.

"Betul ke aku jadi penolong kelas ?"
"Yea, kenapa? Happy ke tak suka?"
"Err.. Nice !" Panggilku.
"Ya ?"
"Urus secepat mungkin ya.Berhati hati!"
"Okey, siap Queen terima perintah!"
"Dahlah tak payah panggil macam tu."
"Yela Cyl si kecil."

Aku tersenyum mendengar usikan Nice.

"Kau rasa cikgu setuju ke ?" Shasa bersuara.
"Kenapa pulak tak ?" Soalku tersenyum.
"Erm .. Kenapa kau pilih aku ?"
"Dah semua orang tak nak ? Kau jelah."
"Tu, si Giovany tu ada, kenapa tak pilih ?"
"Dia ? Kau nak kelas selamat ke kelas hancur lebur ?"
"Mestilah kelas yang aman, selamat."
"Jadi, biarkan si Giovany tu jadi pelawak dalam kelas ni. Kau penolong kelas dan aku ... Bukan siapa siapa."

Mendengar kata kataku begitu, Shasa terdiam. Dan hari itu juga Shasa sah menjadi penolong kelas yang baru. Dia tersenyum lalu memelukku.

"Aku takut !"
"Aku yakin kau boleh !"

Beberapa hari kemudian, Shasa kelihatan senang dengan perlantikannya. Tiada gangguan untuk dua minggu ini.

Namun pada minggu ketiga, Shasa dibuli lagi. Ya, seperti biasa pembuli itu ialah Bella dan Cilina tetapi kali ini Cyl tidak tinggal diam.

"Bulilah lagi. Buli sampai orang mati !" Kataku selamba di hadapan pintu.
"Apa kena mengena dengan kau kalau dia mati sekali pun ?" Jawab Bella.
"Oh, tak ada apa tapi Sha nanti kalau kau pergi, kau datang sini lagi kemudian ganggu dorang sampai mampus !"

Setelah mendengar kataku, muka Bella dan Cilina berubah. Antara takut atau malu. Kemudian keduanya berlalu pergi.

Akhirnya, kedua dari mereka tidak mahu lagi membuli atau mengganggu Shasa.
















TO BE CONTINUE....

Gadis Gengster Pilihan HatiWhere stories live. Discover now