Chapter 13

58 3 0
                                    


Faiha Aleeya yang sedang bersiap diperhatikan Umar Faliq sedari tadi. Cantik, tapi sayang. Perangai dan akhlak tak secantik rupa.

"Awak pergi kelas naik apa? Biar saya hantar."

"No need, boyfriend aku datang pick up sekejap lagi." Balas Faiha Aleeya senada. Serupa tak peduli hukum mahupun perasan Umar Faliq.

Umar Faliq tidak memberi reaksi. Hanya diam.

"Awak, saya nak cakap sikit." Ujar Umar Faliq masih merenung belakang tubuh si isteri yang ralit menghias diri.

"Apa?" Faiha Aleeya buat endah tak endah.

"Kalau boleh lepas ni keluar rumah, saya nak awak pakai tudung."

Berkerut dahi Faiha Aleeya mendengar arahan yang keluar dari mulut Umar Faliq.

"Who are you to boss me around?"

"Saya suami awak. Dayus saya kalau tak tegur cara awak berpakaian." Umar Faliq tidak marah, tapi wajahnya tampil menayang riak tegas.

Faiha Aleeya menjulingkan matanya ke atas. Hish ni yang malas ni. Mula dah. Ini spesies Haifa Alisa juga ni.

"Ustaz..." Faiha Aleeya terdiam seketika pabila dia terlupa akan nama lelaki itu. Ya allah, nama suami sendiri tak ingat. Melampau dah ni.

"Umar Faliq. Nama saya Umar Faliq bin Khalid."

"Apa-apalah." Ujar Faiha Aleeya malas.

"Aku setuju kahwin dengan kau pun untuk lepas dari ayah aku. Sekarang kau pula nak jadi king control macam dia?"

Umar Faliq beristighfar dalam hati. Dia agak terkejut dengan pengakuan Faiha Aleeya. Fikir dirinya ini batu loncatan ke apa. Tapi gadis itu sudah pun sah menjadi isterinya, apa boleh buat selain mengajar dan mendidik.

"Eh, siapa cakap? Lepas kahwinlah awak lagi kena dengar cakap saya."

"No way."

"Yes way."

"Hey! Suka hati akulah. Badan aku, duit aku. Tak menyusahkan kau pun."

"Apa pula tak susah? Badan awak, tanggungjawab saya. Kalau saya meninggal, nanti Allah tanya."

Eeeee menyakitkan hati betul dia ni. Faiha Aleeya yang mula rimas dengan perangai suaminya, mula ingin beredar. Namun belum sempat dia keluar dari bilik, lengannya dicapai Umar Faliq.

"Kalau tak nak pakai tudung pun, pakai baju yang elok sikit. Pergi tukar yang longgar dan besar." Umar Faliq cuba berlembut.

"Hish! Lepaslah. Kau ni pot pet pot pet, rimas tahu tak? Buat hal kau sudahlah, jangan masuk campur urusan aku. Life aku, dosa aku, biar aku sendiri yang tanggung. Kau dah tegur, dah lepas kan tanggungjawab tu? Now, tepi." Faiha Aleeya menyembur geram. Ditolak sedikit tubuh tinggi Umar Faliq yang menghalangi jalannya.

Umar Faliq melepas keluhan kecil. Degil sungguh manusia ini. Sombong tak boleh dibawa berbincang.

Telunjuk TakdirWhere stories live. Discover now