"Jauh lagi ke?"
"1jam lebih macam tu lagilah.."
Hael Nazmi kagum melihat pemandangan Gunung Kinabalu yang cantik itu.
"Kalau nak pegi Kundasang, dekat ke?"
"Dekat saja bah.. Nantilah uncle bawa jalan-jalan.. Banyak tempat cantik di sini ni.. Kalau seminggu tu inda cukup.."
Hael Nazmi tersenyum.
"Boss, boss sudah kahwin?"
"Uncle janganlah panggil boss.. Panggil Nazmi je.."
"Haaa.. Ni yang boss mesti tau pasal Sabah ni.. Di sini, semua pun 'boss'"
"What?? Seriuslah uncle?" Hael Nazmi terkedu.
"Iya bah.. Memang macam tula tu.."
"Okaylaa uncle.. Tapi panggil saya Nazmi je tau.. Segan.. Oh ya.. Saya belum kahwin lagi.."
"Hahhaaa..okay Nazmi.. Nah ngamlaaa.. Manatau Nazmi mau cari calon isteri, bulih tingu-tingu sumandak Sabah.."
"Apa uncle? Sumandak Sabah? Apa tu?"
"Hahaaa.. Gadis Sabahan.."
"Ooooo.. Kawan-kawan saya pun ramai kata kalau gadis-gadis kat Sabah ni 99% cantik.. Asli.."
"Betul laaa.. Ehh.. Kita cerita-cerita ni.. Sekarang kita sudah sampai di Pekan Ranau.. Nazmi mau singgahka beli barang-barang keperluan?"
"Wow.. Cantik.. Tak sangka tempat ni memang cantik.."
Salah satu Replika di Pekan Ranau
"Kreatif juga orang-orang Sabah ni kan..?"
"Ehhhh mestilah.. Haha.. Mau singgah?"
"Boleh jugak.. Lama lagi ke uncle nak masuk kampung uncle tu..?"
"Lebih kurang setengah jam lagi.. Nazmi pigilah beli barang.. Uncle tunggu sini aaa dalam kereta.."
Hael Nazmi keluar dari kereta itu dan menggeliatkan badannya. Sengal rasa badannya berjam-jam di dalam kereta. Dia mengeluarkan rokok dari beg kecilnya. Dia menyalakan rokok. Matanya melilau keadaan sekeliling.
"Well.. Not bad.. Pekan tak berapa nak besar.. Tapi okaylaaa.."
"Uncle.. Kejap.. Saya beli barang dulu.."
"Okay.."
******
"Sedapnya bau Siti.. Boleh tak aku minta sekarang..?"
Siti Aminah tergelak.
"Kenapa bah mau tanya-tanya lagi.. Aku tampar lah ni.. Ambil sajalaaa bah.."
Mereka bergelak sakan.
"Fatin, tolong bah promosi jualan aku di Facebook kau.. Kau taulah.. Sudah tahun 2018 macam ni mau masuk 2020 sudah, aku manada tu semua.. Handphone pun tiada.. Kesiankan.."
"Anduu baaa.. Kau ni pun bah.. Padahal kau bulih dapat tu semua.. Tapi tulaa macam yang arwah Maci Saleha cakap, kau ni jenis inda kisah.."
Siti Aminah tersenyum. Dia teringat cerita lalu.
'Sebab Siti sudah tolong mama 2hari ni.. Mama ada dapat rezeki lebih sikit.. Siti mau apa? Cakap saja.. Insyaallah mama kasih beli..'
'Siti inda payah cakap.. Bapa tau.. Siti mau handphone kan? Macam kawan-kawan yang lain..?'
Siti Aminah gembira apabila orang tuanya memanjakan dirinya.
'Bapa.. Mama.. Janganlah.. Nanti kalau Siti ada tu semua, nanti Siti lalai.. Siti lupa diri nanti.. Inda tolong mama, inda tolong bapa.. Lagi satu, sudahlah Siti ni selalu gagal dalam peperiksaan, tambah lagi nanti kalau ada handphone, Siti tambah bodoh..'
"Siti.."
"Ooooo Siti Aminah.."
Siti Aminah tersentak dari lamunannya.
"Uii.. Kau kenapa? Siapa kau ingat ni?" Tanya Fatin.
"Aku ingat arwah bapa sama mama.."
"Hmmm.. Sedekahkan Al-Fatihah.. Macam biasa.. Aku faham kau masih sedih lagi.. Sabar aaa Siti.."
"Terima kasih Fatin.. Eh.. Minta tolong aaaa.."
"Okay bah kalau kau Siti.."
Siti Aminah tersenytengok-tengok
Maci=makcik
Bulih=boleh
Tingu-tingu=tengok-tengok
Sumandak=gadis
YOU ARE READING
Dia Bidadariku
RomanceHanya kerana permintaan terakhir seorang insan yang bergelar ayah, Nazmi diminta menikahi seorang gadis kampung yang tidak berpelajaran dan agak ketinggalan zaman. Siti Aminah, gadis yang sangat lemah lembut dan berwajah manis merupakan anak seoran...