BWY 5

285 20 1
                                    

Ha!?

Hanan memukul kepala sahabat baiknya itu dengan penuh kasih sayang. Sayang ke? Hmm...i don't think so.

"kau ni, punyalah banyak soalan kau boleh soal yang ada dalam alam semesta ni. Soalan itu juga kau tanya." kata Hanan.

"dah tu nak tanya soalan apa. Takkan aku nak tanya Izz tu sebenarnya lelaki ke perempuan? "

Hanan menepuk dahinya yang luas itu. Bengap pula rakannya hari ini.

"haih.. kau ni Dhia, tak tahu ke? sudah terang lagikan bersuluh yang Izz tu seorang pondan. Lagi kau tanya soalan macam itu. " kata Ukasya.

Amboi si Ukasya ni. Sebelum ni depan Izz bukan main baik lagi, pijak semut pun tak mati. Bila belakang member bukan main mengutuk dia. Silap hari bulan kalau dia dengar mahu tercabut lidah Ukasya di cabut oleh Izz.

"kau kalau bab mengutuk belakang kawan sendiri memang nombor satu." kata Dhia.

"alah...relax lah. Dia bukannya ada dekat sini pun. But, Starting from next week aku takkan cakap macam ni dah." balas lelaki itu.

"kenapa?" kata aku pelik.

"sebab next week Izz akan pindah masuk sekolah ni."

Ha!

Serentak aku dan Hanan ternganga. Hanan memandang Dhia bagi melihat apa reaction yang di beri olehnya. Hmm... Aku rasa korang dah tahu apa reaksi muka dia.

Dhia membuat muka tak percaya.

"IZZ... IZZ NAK PINDAH SINI. Are you serious Ukasya." jerit Dhia.

"wowo... Slow kan volume suara kau tu. Kau tengok, habis retak pasu bunga tu." Ukasya menunjukkan pasu bunga di sebelah pondok itu.

"hei itu memang dah retaklah." back up Hanan. Aku membalas dengan thumps up kepadanya.

Bagus ada member support dari belakang.

"betul ke Izz nak pindah sini?"

"haah"

"arghh... Mesti dia rindu muka aku yang cantik seperti emma watson sampaikan dia nak pindah sini. Aduh.. Aku tak bersedia lagi nak berhadapan dengan jejaka hati idaman saya ni. OMG. I want to faint. Hanan sambut aku."

"Ah... Malas aku nak berK-drama dengan kau."

"alah kau ni."

Ukasya mengelengkan kepalanya melihat mereka berdua. Terlebih over pula si Dhia ni.

"taklah... Dia pindah sini atas sebab mak dia membebel sebab sekolah dia jauh sangat dari rumah. Mak dia malas nak hantar anak dia jauh-jauh." jelas Ukasya.

"kenapa tak duduk asrama?" soal Hanan.

"sebab dia takut duduk asrama. Jantan tu memang penakut sikit. Kau Dhia jangan nak beranganlah kalau dia datang selamatkan kau dalam hutan. Aku dapat teka yang dia akan pengsan dulu sebelum berjumpa dengan kau. So, be careful. Tak silap dia yang kena baham dengan hantu tu dulu."

" Ukasya! Tak baik tau cakap macam itu dekat laki i."

Ukasya mengulingkan matanya.

" tapi dia kata ada alasan lain juga dia pindah sini. "kata Ukasya.

" alasan? Alasan apa? " soal Hanan.

"entah dia tak cakap pula. Katanya tunggu dia dah masuk sekolah baru dia bagi tahu aku." balas lelaki itu.

" haih... Kau ni Hanan mestilah alasan dia nak menarik perhatian aku supaya aku mula jatuh cinta dengan dia. Atau pun dia nak meminang aku, tak. Lepas tu dia akan cakap, 'oh Dhia, will you marry me. Uwah.. I want to faint again." mengilai Dhia apabila berkata begitu.

" kau jangan mengilai boleh tak. Meremang bulu badan aku." kata Ukasya sambil menggosok-gosok lengannya yang tak berapa nak sasa.

"Dhia is dangerous now. Aku dapat rasakan dia akan buat perkara yang gila bila Izz dah pindah sini."kata Hanan.

"i agree with you."

Kringgg...kringgg

"ha kau dengar tu. Alarm kebakaran dah berbunyi" kata Hanan sambil membersihkan sisa makanannya yang bersepah atas lantai pondok.

"alarm kebakaran apa kau. Itu bunyi loceng habis rehatlah." kata Ukaysa pelik.

"alarm kebakaranlah. Kita kena cepat masuk ke kelas sebab lepas ni cikgu top 3 tergarang kat sekolah ni akan masuk. Aku tak nak cari pasal sebab masuk class lambat."

"btw, apa subjek selepas ini Hanan?"

"matematik, sir."

Ukasya membuat suara sengaunya. Mukanya sudah pucat dan tiba-tiba riak wajahnya bertukar mahu menangis plus pucat.

"O.M.G. Hanan. We gonna die. Aku tak siapkan homework cikgu singa africa tu bagi."

Cikgu singa africa? Di sekolah ini pelajar memberikan gelaran yang sesuai bagi menggambarkan cikgu itu yang berkulit sedikit gelap.

"sorry not us who gonna die. Only you gonna die."

"please, Hanan bagi aku tiru kau punya buku."

"Heh! masalah sendiri tanggunglah sendiri wahai jejaka melayu pemalas."

"Kau memang jahat Hanan. I hate you"

"Kau benci aku heh aku lagi benci kau.  Bye, see you in class. Aku tak sabar nak tengok kau kena marah dengan cikgu singa africa itu." gelak Hanan dengan jahat.

Aku dan Hanan pergi meninggalkan Ukasya menangis keseorangan di situ.  Lantak dia lah nak menangis air mata darah sekalipun kami tetap tak akan layan.

To Be Continued
#kakinovel
#BLOOMwItHyOu
❤️

BLOOM WITH YOU Where stories live. Discover now