13. Juhannus

115 10 1
                                    

Loppujen lopuksi Monalla ja Eemilillä on yhteensä kolme muovikassillista ruokaa ja neljä koppaa kaljaa, kun he pääsevät kassoilta. Hetken he yrittävät änkeä kaiken ostamansa syleihinsä, mutta luovuttavat nopeasti.

"Vahdi sä tässä loppuja niin mä kannan ensin osan autoon?" Eemil ehdottaa, mutta Mona ehdi vastata mitään, sillä näkee Heidin kävelevän sisään kauppaan.

Tytöt eivät ole olleet missään tekemisissä sen pusun jälkeen, joten hetken he katselevat toisiaan kiusallisesti. Eemil kuitenkin hoitaa tilanteen ja viittoo Heidin heidän luokseen.

"Mitäs sulle?" Eemil kysyy Heidiltä tytön päästessä heidän luokseen.

"Ei mitään ihmeellistä", Heidi vastaa yrittäen kuulostaa rennolta siinä epäonnistuen.

"Mitä meinaat juhannuksen kunniaksi tehdä?" Mona kysyy varovasti.

"Varmaan meen käymään yhdellä mökillä, jolla Valtteri ja Amanda on, mutta haluan myös antaa niille kahdenkeskistä aikaa."

"Tuu meidän kanssa Aapon perheen mökille, jos et jaksa olla kolmas pyörä?" Eemil ehdottaa, eikä Mona tiedä ajatteleeko idean olevan hyvä vai huono.

"Voisin harkita", Heidi hymyilee hieman ja Mona vastaa hymyyn. Katsekontakti kuitenkin katkeaa, kun Heidi vilkaisee Monan ja Eemilin ostoksia. "Tarvitteko muuten apua noiden kanssa?"

****

"Monalla on kohta tyttöystävä!" Eemil ilmoittaa heti kovaan ääneen heidän saapuessaan vihdoin mökkiin, jossa kaikki muut jo odottavat Danielia lukuunottamatta. Heidän on tarkoitus viettää rentoa viikonloppua pienellä porukalla, joten mukana on Aapon ja hänen veljensä lisäksi Henrik ja Roni, joka vihdoin on päässyt intistä, sekä tietenkin myöhässä oleva Daniel.

"Eikä ole!" Mona toitottaa heti perään.

"Mitäs mitäs?" Roni kiinnostuu heti. "Mä oon selvästi jäänyt paitsi paljosta."

"Monalla ja Heidillä on juttua", Eemil selittää ylpeänä, kuin kyseessä olisi hänen oma saavutuksensa.

"Heidi Harjun kanssa?" Aapolla tippuu leuka suurinpiirtein lattiaan. "Miten te kaikki tuosta noin vaan viette kaikki kuumat muijat?"

"Kieltämättä onhan tää Roni aika kuuma emäntä", Henrik virnistää, mutta saa heti tönäisyn poikaystävältään.

"Edelleenkään meillä ei ole mitään juttua", Monakaan ei voi olla nauramatta jätkien idiotismille.

"Kohta on", Eemil iskee vielä silmäänsä ennen kuin siirtyy tyhjentämään ruokakasseja keittiöön.

Grilli on juuri saatu lämpenemään, kun Daniel saapuu vihdoin mökille. Hän ei kuitenkaan ole yksin, sillä kaikkien yllätykseksi hänen autonsa pelkääjänpaikalta nousee joku vaaleanruskeahiuksinen nainen. Rastapää poika nappaa seuralaisensa käsinkynkkään, kun he astelevat muiden luokse.

"Nyt mä ymmärrän, miksi sä olit myöhässä", Eemil naurahtaa heti Danielin istuttua naisensa kanssa muiden kanssa terassin sohvalle.

"Tässä on Nanna", Daniel esittelee nuoren naisen muille. "Toivottavasti teitä ei haittaa, että sekin tuli mun kanssa? Me nimittäin seurustellaan."

"Mitä helvettiä jätkä?" Henrik kysyy ensimmäisenä. "Meille et ole puhunut mitään!"

"Kerro kaikki!" Eemil vaatii.

Mona ei tunne Danielia kovin hyvin, mutta hän ei ole nähnyt poikaa ikinä niin onnellisen näköisenä, kun hän selittää heidän tavanneen yhteisen kannabiksen myyjän kautta. Harvinaisen romanttinen rakkaustarina, mutta kaikkien ilmeet muuttuivat venähtivät eniten, kun Nanna kertoi olevansa 21.

"Siis kyllä mä olen tiennyt, että se olet meistä aikuismaisin ja vanhin, mutta että kunnon puuman otit kiinni", Henrik vislaa ystävälleen.

Daniel vilkaisee naistaan hieman huolestuneena, mutta Nanna vain nauraa pojille.

"Miksi mä olen täällä ainut yksinäinen?" Aapo kysyy hämmentyneenä.

"En tiedä satutko muistamaan, mutta mun nainen vähän niinkuin jätti mut tuossa hetki sitten", Eemil naurahtaa hieman kylmästi.

"Ja mäkin oon yksinäinen, vaikka Eemil väittää muuta", Mona ilmoittaa.

"Teillä on sentään toisenne!" Aapo inttää. "Jos kaipaatte seksiä, niin voitte vain olla friends with benefits."

"Onhan Eemil aika hottis, mutta sillä on vähän turhan paljon tavaraa housuissa mun makuuni", Mona virnistää ja saa Eemilin nauramaan vihdoin aidosti.

Kun kaikkien suhdekuviot oli käyty läpi, Roni ja Henrik suuntaavaat lämmittämään saunaa, sillä aikaa kuin muut alkavat grillamaan. Daniel tosin epäilee, että pariskunta lämmittelee ainoastaan toisiaan ja unohtavat koko saunan. Onneksi sillä ei ole kuitenkaan väliä, sillä päivä on lämmin ja kaunis, eikä mikään voi pialata hyvää fiilistä. Kun kaikki ovat ahtaneet itsensä täyteen ruokaa, juoksevat he vuorotellen uimaan vaatteet päällä ja viina alkaa virrata. Monasta tuntuu, että mikään ei voi mennä pieleen.


Kello näyttää jo reilusti yli kahtatoista, kun kaikki änkevät itsensä mökin kodikkaaseen olohuoneeseen. Monan hiuksista tippuu kylmiä vesipisaroita hänen niskaansa, mutta alkoholi lämmittää hänen suoniaan, joten hän ei jaksa hakea vaatteitaan. Pelkässä pyyhkeessä ja bikineissä hän istuu Eemilin viereen ja kietoo kätensä parhaan ystävänsä ympärille.

"No aaw", Henrik hymähtää, johon Mona vastaa kypsästi näyttämällä kieltä.

"Voidaanko pelata jotain juomapeliä?" Aapo kysyy kaikkien löydettyä sopivat paikat huoneesta. Daniel istuu naisystävänsä kanssa yhdessä nojatuolissa ja Eemil ja Mona ovat vallanneet yhden, joten Aapo joutui kolmanneksi pyöräksi sohvalle Ronin ja Henrikin kanssa.

"Joo pelataan vaan, mutta odottakaan sen aikaa ku käyn kusella", Henrik ilmoittaa ja nousee. Roni läpsäisee poikaystäväänsä perseelle, eikä Mona voi olla nauramatta. Pitkään aikaan hän ei ole ollut niin kännissä, mutta tyttöä ei kiinnosta, sillä hän on onnellinen juuri siinä hetkessä.

Heti Henrikin poistuttua hänen puhelimensa pärähtää viestin merkiksi, joka saa Aapon melkein kusemaan housuun säikähdyksestä. Kiukkuisena hän nostaa ystävänsä puhelimen sohvalta ja katsoo kuka kehtasi aiheuttaa hänelle sydänkohtauksen. Heti, kun hän saa Henrikin puhelimen auki, blondin ilme valahtaa.

"No kuka se on?", Eemil kysyy kulmiaan kurtistaen. Aapo vain tuijottaa näyttöä hämmentyneenä, joten Eemil kurottaa ottamaan puhelimen pojalta. Heti saatuaan sen käsiinsä hänen ilmeensä muuttuu myös ensin hämmentyneeksi ja siitä epäuskoiseksi ja viimeisenä vihaiseksi. "Mitä helvettiä Henrik Haapala?"

"Mitä siinä on?" Mona yrittää kysyä, mutta Eemil pysyy hiljaa tuijottaen puhelinta vihasta täristen.

Varovasti Mona nousee myös nojatuolista ja kurottaa lukemaan viestin, joka on järkyttänyt jo kahta ihmistä siinä huoneessa.

Me toisistamme kasvoimme korkeuksiinOnde histórias criam vida. Descubra agora