Siapa CINTA pertama kamu?
TUHAN atau MANUSIA?
Cinta Pertama
bagi aku adalah pastinya
ketika celik mata lahir ke dunia
milik IBUKU
tapi manusia mana yang tak pernah kecewa
Cinta pun bisa...
KABUR------------------------------------------------------------------
CUTI semester datang lagi. Sebulan seperti kebiasaannya. Tiada siapa juga yang jemput aku dari sekolah usai loceng sesi akhir persekolahan berkumandang. Rakan-rakan yang lain sudah ada yang dijemput keluarga, ada pula yang masih berkemas dan bakal pulang esok hari. Aku? Huh! Aku masih berkira-kira sama ada perlukah aku balik atau tinggal sahaja di asrama bersama rakan-rakan dari Sabah dan Sarawak.
Tapi kali ini nampaknya aku tiada pilihan. Selalunya jika cuti semester akhir tahun, pelajar dari Sabah dan Sarawak pun tak mahu tinggal bermukim di asrama ini. Mereka pun akan terbang balik naik belon. Tak kan aku nak tinggal sendiri? Walau aku ini nampak macam 'macho' tapi bila tiba bab paranormal, memang aku tak sanggup.
"Bila kau nak berkemas? Berangan je kerja kau ni."
Aya, kawan sebilik aku menegur bila dia masih tengok aku masih terbaring, goyang kaki atas katil. Aku cuma pandang gadis itu sekilas.
"Oi! Kemas cepatlah," ujar Aya sekali lagi.
"Ala, apa pun aku nak bawa balik. Buku, baju dua tiga helai. Dah settle," jawab aku acuh tak acuh.
Gadis itu menggeleng kepala kemudian menyambung kerja mengemas barang-barangnya. Aku kembali mengelamun. Kalau aku balik pukul tiga petang, aku akan sampai ke daerah sana dalam pukul enam petang. Tolak, campur, darab, bahagi... aku akan sampai ke rumah dalam pukul tujuh malam. Kalau tiada siapa yang nak jemput aku dari simpang jalan besar tu, aku akan sampai ke rumah dalam pukul lapan malam. BERANI KE? Terus soalan itu melompat-lompat dalam kepala.
Tak boleh jadi. Aku kena balik sebelum pukul tiga petang. Aku tengok jam tiruan jenama Seiko yang aku beli dengan harga dua puluh ringgit di pasar malam berdekatan. Sudah pukul satu setengah petang. Tuala di birai katil segera aku capai lalu terus masuk ke bilik mandi. Selang lima belas minit aku sudah keluar semula.
"Oi! Mandi ke lap muka je? Cepat gila settle," tegur Fairus.
"Nak lama-lama buat apa? Mende sama je kau tengok. Bukan berubah pun. Jimatkan air lagi afdhal," jawab aku sambil aku sarung t-shirt dan seluar jeans.
"Ee... malaslah aku cakap dengan kau ni."
Aku terkebil-kebil tengok kawan yang seorang ini. Aku salah cakap ke? Logikkan apa yang aku cakap tadi?
"Kau balik naik apa ni?" tanya Aya tiba-tiba.
"Bas dua ringgit."
"Dengan siapa?"
"Entah. Siapa yang tunggu bas sama-sama nanti, dengan orang tu lah kut."
"Kak Nita tanya kau balik dengan siapa."
Aku cuma diam. Teringat pula pelajar senior tinggi lampai yang suka belanja aku makan walaupun sebenarnya aku tak suka. Dua tiga helai baju aku masukkan ke dalam beg sandang bersama dengan beberapa buku rujukan. Rambut aku yang sentiasa dipotong pendek itu aku keringkan sekali lagi kemudian aku sisir hanya menggunakan jari.
"Sikatlah elok-elok rambut tu, Syafi," tegur Fairus lagi. Aku pandang ke arahnya yang masih tak habis mengemas.
"Aku guna sikat pun rambut aku tetap macam ni. Tak kan berubah jadi rambut perempuan Melayu terakhir," jawab aku sambil aku sapu bedak Cuticura ke muka. Fairus cuma menggeleng kepala.
Cadar di katil aku tanggal dan lipatkan elok-elok bentuk saiz segi empat, kemas dan aku susun ke dalam locker bersama pakaian dan barang-barang yang lain.
YOU ARE READING
JELAGA
Romance1. Cerita ini tentang siapa? ANGGAP SAJA TENTANG KAMU 2. Cerita ini tentang apa? ORANG PATAH HATI YANG MAHU HIDUP 3. Cerita ini untuk siapa? DIA ATAU KAMU Hak memilih hidup ada pada diri kamu. Mahu jadi manusia yang bagaimana? Mahu berhenti mengharu...