del 1

36 1 0
                                    

Klasserommet er stille, bare lyden av blyant på papir og enkelte linjaler som legges ned på pulten kan høres. Det er kapittelprøve, og for gutten som har fått kallenavnet Tigern, kunne matematikk fint vært utryddet for lengst. Til og med er det mandag. Prøve i første time på en mandag burde vært ulovlig, og lovbruddet burde blitt straffet med døden. Frøken Madsen forstår seg ikke på hva elever foretrekker og er komfortable med. Hun er rett og slett for gammel til å være lærer. Egentlig for gammel til å leve også, synes Tigern.

Neste time er Historie, noe som faktisk er litt spennende. Svartedauden har alltid vært et spennende tema. Vel, det er ihvertfall bedre enn matte. Tigern setter seg ned på pulten sin, som er helt bakerst. Han skulle ønske at han fortsatt kunne ha sittet ved vinduet, men etter at han ble fersket i å spytte ned på andre elever, står den pulten nå tom. Tigern følger med på hva lærern sier med et øre, for i det andre sitter en Airpod og spiller 2010 albummet av Gorillaz.
Plutselig kommer det en gutt han aldri har sett før inn i klasserommet. Det er starten på skoleåret, så det burde ikke være rart at noen kommer litt sent. De fikk en ny elev i klassen i fjor også, som ikke startet før i oktober. Men måten denne eleven ble presentert på fikk Tigern til å diskré ta ut airpodden.
"-skal være hos oss ut videregående. Er et ikke sånn?" Spurte læreren, og gutten nikket.
"Kan ikke du fortelle oss litt om deg selv, og hvorfor du er her?"
"Jo," startet gutten, "Jeg heter da som sagt Aron. Jeg har kommet tilbake Norge, etter at mamma fikk jobb her. Min mamma er norsk, men pappaen min er fra Spania, og derfor har jeg bodd der mesteparten av livet mitt. Jeg gleder meg til å bli kjent med dere."
Aron ble geleidet ned til den tomme pulten ved vinduet ved siden av Tigern, og så fortsatte timen som vanlig.
Hadde Tigern håpet.
Aron begynte nemlig å spørre masse spørsmål, som irriterte Tigern til de grader, at han egentlig bare hadde lyst til å reise seg å gå ut. Aron spurte om hva han het, hvilke valgfag han hadde valgt, om de hadde masse lekser, og hva slags musikk han hørte på. Tigern løftet mobilen sin og viste skjermen til Aron, da læreren hadde snudd ryggen til.
"Gorillaz?" Aron fikk et overrasket blikk i fjeset, da ha så hvem han hørte på. "Det hører jeg også på!"

Gay School Musical Where stories live. Discover now