del 16

7 0 0
                                    

Hele dagen hadde han følt at han var i transe, og hadde såvidt klart å følge med på hva læreren hadde sagt om Sebastian Welhaven. Han spilte for Z igår. Han hadde spilt piano for noen andre enn moren sin, og han hadde følt seg trygg. Det var noe med Z som gjorde at Tigern var komfortabel rundt ham. Og nå var han på vei til å møte ham. De hadde avtalt å møtes biblioteket i byen, hvor de kunne ha et lite rom for seg selv. De to, alene på et rom.
Var det som gikk av ham? Denne gutten hadde makt over ham. Z kunne si omtrent hva han ville nå, og Tigern ville ikke løfte en finger.
Og det var helt greit.
Moren hans hadde reagert på oppførselen hans. Hun så han var så stille for tiden. Glad, liksom. Det var det han følte seg. Glad.

Han skjekket meldingen han fikk på telefonen. "Sitter på rom F," sto det på meldingen fra Z. Han var punktlig som vanlig. Tigern kjente hjerteslagene litt tydeligere da han gikk inn på biblioteket og lette etter rom F.

"Ok, regnestykket er '2 lg x = lg (4x+5)'. Først setter vi 2-tallet over x, slik at vi får lg x opphøyd i andre. Deretter opphøyer vi begge sider av likhetstegnet med 10, slik at vi får vekk logaritmen. Og da står vi igjen med?"
"Da har vi... 'x² = 4x + 5'"
"Riktig! Og hvis vi flytter 4x og 5 over til x², og setter 0 der i stedet, kan du se at vi får en...?"
"Andregradsfunskjon!"
"Bra! Og i stedet for å bruke abc-formelen, kan vi gjøre noe mye lettere. Vi må finne to tall, som, hvis vi plusser, får -4 og hvis vi ganger får -5."
Tigern tenkte hardt. "Det forsto jeg ikke."
"Ok, hvilke to tall kan vi plusser sammen for å få minus 4, men om vi ganger sammen får minus 5? Hvis vi plusser -5 og 1, får vi -4"
"Og -5 ganger 1 blir -5! Så da blir det '(x+1)(x-5)', altså x=-1 og x=5!"
"Men," sa Z, "du kan ikke bytte x med -1, fordi logaritmen fungerer ikke med negative tall."
"Skjønner!"

Z hadde kjøpt med to Red Bull og snacks, så det ble det naturlig at intens jobbing etterhvert ble erstattet med prokrastinering og konkuransser. Z klarte å fange flest popcorn med munnen, og Tigern var mester på å styrte Red Bull.
Tigern satt og snakket om en ny serie han hadde funnet på Netflix, og la ut om hvordan historien og karakterene var så bra skrevet. Men etter at Z ikke hadde sagt noe på en stund, ble han flau. "Unnskyld," sa Tigern, "Du har sikkert null interesse for dette."
Z så bekymret opp. "Jo selvfølgelig! Dessuten liker jeg å høre deg snakke," la han til med lavere stemme. Tigern
Tigern rødmet.

Gay School Musical Where stories live. Discover now