Bevallom. Ötletem sem volt, hogy mégis milyen csodálatos karácsonyi dologról írjak a mai napon. Az egyetlen gondom az volt, hogy a mikulás témaköre, és az arról szóló legendák sokak számára ismerősek. Így, úgy gondoltam, hogy egy kicsit máshonnan tekintem meg azt az egészet, és valami egészen egyedivel (saját véleményem szerint) rukkolok elő nektek a mai jeles nap alkalmával.
A bevezető után boldogságos mikulást szeretnék kívánni mindenkinek!
Emelt történelmes és magyarosként illene rengeteg mindent tudnom, így úgy gondoltam, hogy egy kicsit hű maradok ezekhez, és ezek alapján készítem el nektek a mai részt, amelyhez valószínűleg pár plusz rész is fog csatlakozni.
A mai téma: Karácsonyon Magyarországon 100 év távlatából.
Ma inkább tudósításszerűen szeretnék beszámolni erről, holnap pedig egy novellával fogok kedveskedni nektek.
A 20. század első fele teljes mértékben széttagolta az alapvetően csapongó társadalmi rétegeket. Rengeteg középosztálybeli volt, akik számára nem adatott meg számos olyan karácsonyi dolog, amelyek ma már alapvetőnek számítanak minden családnál, vagyonuktól, társadalmi helyzetüktől függetlenül. Nem csak társadalmi rétegek alapján lehet felosztani a karácsony ünneplésének a módját, hanem helyileg is. A városok számottevően a mai sémára formálódtak azzal, hogy az anyagiasság volt az elsődleges mérce, amelyen keresztül próbálták a szeretetüket mutatni az arisztokráciába tartozók.
Az első karácsonyfát Brunszvik Teréz állíttatta, a 19. században (Najó nem, egy német fickó írt róla még a 15. században elsőként, ahol konkrétan karácsonyfáról beszélhetünk). Ugyan, akkoriban nem volt olyan elterjedt, drága Brunszvik mama hatására szépen kibontakozott a fakultusz, amely egy státuszszimbólummá vált a gazdaság körében. Ők voltak az egyetlen réteg, akik megengedhették a karácsonyfa tartást, egészen a 19. század végéig, ahol a gazdag parasztság számára is elérhetővé vált. A munkás, és szegényparaszti réteg számára azonban csak a 20. század első harmadában lett lehetőség a karácsonyfa megvásárlására.
A képen éppen egy karácsonyfa eladása van megörökítve, egy jómódú család számára.
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Csodákkal teli éjszakák - Huszonnégy nap Karácsony
Kısa HikayeAdventi kalendárium, one-shots-ok, és egy csupornyi szívet melengető történet az én tollamból. #karacsony2020