الحلقه الثانيه

16.1K 408 5
                                    

البارت الثاني
من الحلقات الخاصة
سبحان الله وبحمده✨ سبحان الله العظيم
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
في فيلا سليم .
قاعد فريده وهدى وفتحيه مع بعض
فريده : انا مبسوطه اننا رجعنا نتجمع زى زمان .
هدى : نعمل إيه منا ماقدرش اسيب أحمد وايمي لوحديهم .
فتحيه : وانا كان لازم اقف جنب فتحي بعد موت ابني والشلل اللي جاله مكنش في حد ياخد باله منه.
فريده : ونبي انتي طيبه هو دا كان راجل يتعاشر دا كان عاوز الحرق بس انتي اللي اصيله .
هدى : ما هي كان لازم تعمل كدا هي دى  ست الاصيله لازم تقف جنب جوزها في شدته .
فتحيه : الله يسمحه ويرحم ابني ويغفر له ذنوبه وفضلت تبكي.
سهيله : نزلت هي ومحمد صباح الخير مالك يا توحه انتي بتبكي ليه .
فتحيه : ما فيش يا حبيبتي اطمني بس اي انتي زى قمر النهارده وابتسمت.
محمد : طبعآ أنا مراتي اجمل نساء العالم مش كدا يا طنط وبضحك ل سهيله.
فريده : ملكش دعوه بطنط مش انت حرمتني منها واخدتها وعيشته بره مصر وهي بنتي الوحيدة .
محمد : انت البركه يا طنط بس اعمل اي مبقدرش ابعد عنها وبعدين أنا بسبها تنزل لحضرتك كل شهرين تلاته بالكتير يا أنتم بتيجوا لينا يعني يا طنط انا مش حارم حضرتك منها.
هدى : سيبك منها يا حبيبي فريده لو ماكنتش تعمل مشاكل متبقاش فريده مش عارف عرق الشر اللي فيكي دا هنخلص منه امتي ارحميهم بقي.
فتحيه : كفايه عليهم غربتهم وحرمنهم من بنتهم واستمتعي بقي بالايام اللي هم فيهم معانا.
سهيله : راحت قاعدت جنبها وحضنتها انتي الخير والبركه يا امي وباستها من خدها حضرتك ماتعرفيش انا بحبك اد أي.
ايه : السلام عليكم
كلهم رد عليها السلام .
فريده : غريبه جايه النهارده بدرى يعني .
ايه : أنا عارفه يا طنط اني مقصره مع حضرتك بس معلش الاحداث كتير ازى الفتره دى.
سهيله : بس ايه الشياكه دي مرات اخويا قمر يا ناس .
همس :  دخلت السلام عليكم وربعت اديها ليهم ورفعت حواجبها ل سهيله بقي كدا وانا فين نصيبي بقي من الكلام الحلو دا اصل في زمن دا مافيش اخت زوج بتقول كلمه حلوه في مرات اخوها وانتي لو مقولتش عليا كلام حلو هقول عليكي عقربه .
سهيله : معقول دانتي مرات اخويا الكبير يعني انتي الست القومل بتاعت العيله يعني يا حبيبتي وراحت حطت اديها علي كتفها  انتي ربنا مش حارمك من حاجه مديكي كله جنان علي شعره عقل طفله علي دكتوره يعني مش حرمنا  من حاجه معقول مشكرش فيكي .
همس : بقي كدا ماشي أنا مجنونه وطفله أنا هوريكي بقي وحطت الشنطه بتعتها علي الكرسي.
وسهيله : فضلت تضحك وطلعت تجرى حرمت يا مرات اخويا يا عقله يا ست الستات وهي بتجرى خبطت في سليم راجع من بره الحقني يا ابيه مراتك اتجننت وحضنته.
سليم: حضنها حبيبه اخوكي دى همس كيوت خالص آه هي مجنونه بس متقلقيش أنا بسيطر عليها .
همس : حطت اديها في وسطها بقي أنا مجنونه وكمان وخدها في حضنك ماشي اه ما هي اختك ولسه هتمشي .
سليم : شدها لحضنه تعالي يا اخرت صبري هي اختي وانتي بنتي يا هبله بحبكم أنتم الاتنين بس كل واحده ليها حبها في قلبي وباسهم الاتنين من جبهتهم وحط ايده علي اكتفهم الاتنين ودخل بيهم .
سهيله: الله عليك يا ابيه راضتنا أحنا الاتنين ربنا ماةيحرمنا منك .
همس : بصتله ربنا يحفظك ويخليك لينا يارب .
ودخلوا ليهم وكلهم بيتكلموا ياتررى هيعمله اي في بعض همس اللي هتغلب ولا سهيله.
ايه: ابيه سليم صالحهم علي بعض زى كل مره.
سليم : السلام عليكم.
محمد : وعليكم السلام وبيضحك الحمد الله انك انقظتهم كنت بفكر اطلب الاسعاف.
سليم : بيضحك الحمدلله وصلت في وقت المناسب لو مكنتش وصلت كنت هتطلب المطافي كمان مش كدا يا بنات.
كلهم فضلوا يضحكه عليهم.
فريده : هو في اي النهارده كلكم جاين بدرى ليه هو في مناسبه وانا معرفش .
عامر : دخل هو في مناسبه احلا ولا اجمل من تجمعنا مع بعض وحضرتك بصحه وخير وسطيني  وراح قاعد جنب ايه وقرب منها وهمسلها وحشتني وابتسم.
ايه: بنفس بنفس الهمس انت اللي وحشتني اووووى .
همس : هشوف أخبار الاكل اي علي كل الولاد ترجع  واجي اساعدك تغير هدومك وبتغمز ل سليم.
فريده: هم زمانهم ما عملوش حاجه لانهم ما يعرفوش انكم هتتغدوا في البيت.
همس : أنا بلغتهم قبل ما انزل المستشفى الصبح واتصلت قبل ما اجي وكانوا قربوا يخلصه وبلغتهم بكل الاكلات اللي بيحبها كل واحد فينا.
فريده : وانا هنا مليش لازم صح خلاص بقيت كبيره ومحدش بيبلغني بحاجه وبتتكلم بعصبيه.
همس : راحت قاعده جنبها ومسكت ايديها  ليه يا حبيبتي يا خالتو يا مامتي حضرتك كنتي نايمه وانا نزلت قبل ما سليم يصحي عشان كان عندى عمليه بدرى لاني قدمت مواعيد العمليات عشان اخلص شغل بدرى ونتجمع مع بعض ومكنش ينفع اصحي حضرتك بدرى فبلغت داده .
فريده : آه كلي بعقلي حلاوه مش كدا.
همس : ولا حلاوه ولا حاجه حضرتك الخير كله ربنا يخليكي لينا وقامت راحت المطبخ .
الداده : اتفضلتي يا بنتي محتاجه حاجه.
همس: أخبار الاكل اي خلصتم كل حاجه وجهزتي طلبات الكيكه والكنافه .
الداده : كل حاجه جاهزه اتفضلي حضرتك اعمليها بس أنا بقول كنتي ارتاحتي وانا اعملهم.
همس : تسلمي يا داده الولاد بتحب الكيكه باعتي وسليم بيحب الكنافه بتاعتي أنا هطلع اغير هدومي وانزل اعمل كل حاجه ومشيت خطوتين وقفت آه يا داده عملتي ل ماما فريده رز معمر عشان كانت ماما فريده طلبه من يومين.
الداده : أنا نسيت خالص يا بنتي .
همس : طيب يا داده اعمليه عشان متزعلش هي الايام دى بقت حساسه اوى وانا هنزل اساعدك.
الداده حاضر اتفضلي حضرتك .
همس : تسلم ايدك يا داده وسابتها وخرجت ومشيت خطوتين سليم شدها  لحضنه وحضن وشها باديه الاتنين يسلملي حبيبه قلبي وبنت عمرى اللي بتفكر فينا كلنا بتعرف اللي بنحبه وباسها من عيونها .
همس: أنا من غيرك ولا حاجة ومن غير ولادى مليش هويه ومن غير لمه العيله دى مليش وطن انت ليك الفضل في كل دا انت خلتني حبيبه وزوجه وام وبنت واخت أنا من غيرك مليش وجود .
سليم:ابتسملها أنا بقول نطلع فوق اصل ضهرى قافش عليه ومحتاج مساچ اي رايك وبيغمز بعيونه.
همس : حطت ايدها علي خده أنا بقول نطلع بسرعه وانا هعملك احلا مساچفي الكون.
سليم : انتي هتقوليلي أنا عارف ربنا يحفظك ليا ومسك ايديها باسها ومشي.
عامر : انت اختفيت فين انا فكرتك في المكتب .
همس: وانت مالك يا معالي الباشا سليم مكانه الطبيعي اللي أنا ابقي فيه يعني انت بتعمل اي هنا من غير ايه.
عامر : ايه طلعه حالا تغير هدومها وانا قايم طالع بدل ما تزعل مني عن اذنكم مش هننزل الا لما تخلصوا الأكل.
همس :تمام هنتصل عليكم خلي بالك من إيه وبتبصله نظره ليها معني .
عامر : فهمها حاضر ايه دى روحي يالا سلام مؤقت وطلع جرى علي فوق.
سليم : عن اذنكم هطلع ا خد شاور واصلي وانزل عشان متفق العب مباره مع الولاد قدامهم ساعه وهيوصله لما يوصله خلي باهر يكلمني.
هدى : حاضر يا حبيبي يالا اطلع ارتاح.
فريده : يعني جيت بدرى زى ما جتش بدرى وهنفصل لوحدينا .
أحمد: دخل هو وايمي امال أنا بعمل أي هنا ازيكم.
ايمي : سلمت عليهم كلهم وعلي همس أحنا جينالك اهو نسليكي ولا منفعش .
فريده : لا يا حبيبتي ازى دانتي العقله اللي فيهم .
همس : استلمي بقي يا قلبي على ما انزلك وقربت منها اوي عشان محدش يسمع هطلع اعمل تمارين الصباح وجايه وغمزتلها ومسكت ايد سليم يالا .
ايمي : ربنا يسعدك بس عدى الجمايل.
همس : اردهالك في الافراح وطلعوا.
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
اوضه ايه وعامر
عامر : دخل كانت ايه خرجه من الحمام بصتله وابتسمت وراحه تلبس تعالي يا روحي وشدها ووقعها علي سرير  مالك بتحلوا اوى كدا ليه وهو مكتف ايديها وبيلعب في مناخرها قولي إي حكيتك يا قلب قلبي.
ايه: يمكن عشان انت عاوز تشوفني حلوة الايام دى او يمكن عشان شلت الغيامه اللي علي قلبك واخيرا قررت تحبني بس اتاخرت اوى.
عامر : انا عارف اني ظلمتك معايا وعزبتك عارفه امتي اكون اتاخرت لما يكون دا وبيشاور علي قلبها بطل يحبني ساعتها هتبقي نهايتي يا ملاكي قولي بطلتي تحبيني.
ايه: يوم ما اموت يبقي آخر يوم في عمري انت عمرى وحبيبي اللي اتمنيته.
عامر: عاوز اعيش عمرى اللي ضيعته في وهم الحب الاول اسعديني يا ايه وانا هسعدك وهعوضك عن اللي فات بس سامحيني انا عارف اني مش هقدر اعوضك عن الليالي اللي زعلتي مني فيها اسمحيلي اغرق في نهر عشقك وقلبك.
ايه: أنا عشقتك واتمنيتك وعمرى كله ما زعلت منك عشت ادعي ربنا يهديك وتحبني وتفضل في معايا وبخير وكنت متاكدة ان ربنا هيعوضني وهتحبني زى ما بحبك وبتضجك وبتبص لشفايفه يمكن اكتر منا بحبك كمان .
عامر : نظره عيونك بتقول انك داخله علي طمع.
ايه: رفعت حواجبها طمعانه فوق ما بتتخيل لدرجه اني عاوزه احبسك جوه مني.
عامر : موافق احبسيني جواكي وفوقيكي ومعاكي موافق اتجنني وجننيني سيبي نفسك وانا هسلمك نفسي وخطف شفايفها وغرقوا في عشقهم اللي بطعم الحرمان.
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
اوضه سليم وهمس.
سليم : نايم وواخد همس في حضنه وبيلعب في شعرها .
همس : بس يا قلبي كدا أنا هنام ومش هقدر انزل ولا اعمل حاجه .
سليم : واي يعني ارتاحي وانا هبعت اجبلهم كل اللي هتعمليه ومتتعبيش نفسك .
همس: لا يا قلبي البنات طلبه مني الكيكة من كام يوم وانا مش فاضية خالص ورفعت دماغها وباسته من خده انت ممكن تعمل في معروف ساعدني اخد شاور وبتضجك اصلي بصراحه عضلات متشنجه وبتزغزغ سليم وبتضحك.
سليم : فضل يضحك وكتفها مش هتكبري بقي نفسي اعرف لسه ماشبعتيش من ضعفي .
همس : دا طار قديم يا قلبي ولازم اخلصه منك وبعدين أنا لو كبرت وبقي عندى سبعين سنه هفضل ادلع عليك ولا متحبش .
سليم : شالها محبش ازى دا كلام  انتي اللي جبتيه لنفسك يا بنت عمرى استحملي بقي اللي هيحصلك .
وراح حطها علي كنبه انا بقي هفترسك هنا التغيير حلو برده .
همس : الله عليك أنا عاوزك شرس علي طول اقولك حاجه قطعني وانا هكون سعيدة .
سليم : متهونيش عليا يا قلب سليم اقطعك أنا هكلك بس وبيضحك.
همس: كل اللي يجي منك حلو انا موافق بس ونبي كلني بضيمر وبتضحك بصوت عالي.
سليم: ضحكتي ضحكه دى جبتيه لنفسك يا حبيبتي استحملي بقي وغرقوا في دلع وهزار وجنان وحب وعشق .
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
في جنينه فيلا
الولاد رجعوا من المدرسة وغيروا وفضلوا يجهزوا للمباره والبنات اتجمعوا وجهزوا سفره كبيره في الحديقه عشان الاكل ونزل ايه وعامر وانضمه ليهم وفضلوا ينادوا علي سليم وهمس.
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
اوضه سليم
خلاص شكلي هنزل اضربهم كلهم علي المظاهره اللي عملوها تحت دى .
همس معلش سامحهم أحنا اتاخرنا عليهم يالا .
سليم : حبيبتي بتسحبي مني اي حاجه تدايقني بحبك وحنيتك وابتسامتك وباسها من ايديها.
همس : ربنا يخليك ليا يا قلبي يالا ونزله فعلا وهو ماسكها بتملك رهيب اسبقني انت نص ساعه وهكون عندك .
سليم : سيبك من الكيك والكنافه وكلام دا وتعالي اتفرجي علي المباره.
مرمر: خارجه من المطبخ وهي شايله الاكل  ازيكم وحشتني يا ماما وحضرتك يا بابا .
همس : الله يسلمك يا قلب ماما .
سليم: حبيبه بابا اللي بقت شطوره وبتساعد ماما.
لولو : مش كدا بس يا بابا دى عملت الكيكه مع عمتو سهيله كمان .
سليم : وانتي يا شقه عملتي اي بقي.
لولو: عملت سلطه بس أي هتسيب الاكل كله وهتكلها هي بس.
رهف: وانا بقي يا خالو يا حبيبي عملت شربه عصفور هايله.
همس : الله أكبر علي البنات اللي بقت شطوره وبتساعدنا ربنا يخليكم لينا يارب.
ايه: يالا انتوا اتاخرتوا اوى كدا .
همس خلاص جين يا حبيبتي
وفعلا خرجوا اتجمعوا كلهم
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
في الجنينه
قاعدوا كلهم علي الاكل واكلوا وفضلوا يضحكه ويهزروا وبعد الاكل .
سليم : همستي لو سمحتي فنجان قهوه من ايدك .
همس : ابتسمت عيوني يا حبيبي مين هيشرب قهوه  كلهم طلبوا قهوه واللي طلب نسكافيه واللي طلب شاي بالنعناع وراحت همس وايه وايمي وسهيله عملوا المطلوب وخرجوا وشربوا .
باهر : يالا نلعب بقي عشان نهضم  .
محمد : وقف يالا بينا وكلهم قاموا يلعبوا المباره وقسموا نفسهم فرقين. والبنات قاعدوا يضحكه ويهزروا ويتكلموا.
ايه: شوفه العيال كبرونا اد أي بقوا طولنا .
همس : لا يا حبيبتي اتكلمي عن نفسك أنا هخلف تاني انا لسه صغيرة ونفسي اخلف من سليم ولاد كتير اوى.
سهيله: انتي مجنونه وتعمليها أحنا نتوقع منك اي حاجه مدام هتفرح سليم.
همس: طبعآ دا غير اني بحب الولاد عكسكم خالص.
ايه : انا بحب الولاد جدا بس كنت مش متاكدة من حب عامر ليا وطول ما كان لبس سلسله اللي عليها صوره كوكي الله يرحمها مكنتش اقدر اخلف بس دلوقتي قلعها واعترف بحبي وطلب اني اسامحه.
همس: الحمد الله انك اتاكدى من حبه ربنا يرزقك يالا اعمليها.
سهيله: يا بختكم انا بقي كنت بعيط كتير اوى عشان نفسي اخلف بس مكنش ينفع وانا في غربه وانا مش مستقره وسبتها ل ماما وليكم عشان مش فاضيه اخد بالي منها مكنش ينفع اخلف واظلم عيل تاني معايا كفايه رهف أنا بتقطع عشان سيبها بس مش قادرة اقول ل محمد كفايه غربه ويالا نلحق اللي فات من عمرنا وننزل بلدنا ونخلف عيل ياخد باله منا لما نكبر عشان المكانه اللي وصلها في الطب بره والمنصب الكبير اللي بقي فيه.
ايه : حبيبتي ربنا يعوض عليكي وتيجي من عند ربنا.
ايمي : انا بقي انحرمت من الخلفه بسبب الحادثه اللي عملتها وكل ما اقول اتجوز يا أحمد يقولي انتي هبله انتي وادهم بالدنيا كلها.
همس : حبيبتي أحمد بيعشقك ومستحيل يفكر يدخل واحده تانيه حياته.
وفجأة كلهم اتخضه علي صوت صرخه البنات عشان دهل جول.
فريده : كانت نامت وهي قاعده علي الكرسي في اي يا زفت انتي وهي
لولو: فريق بابا كان هخسر.
هدى : انا هقوم افرد جسمي مش قادره رجلي وجعتني ساعديني يا رهف.
فتحيه: وانا كمان خديني معاكي معاد المسلسل بتاعي.
فريده : وانا بقي اللي هتسبوني هنا يالا قومي ساعديني أنا اشوف اعاده شيف شربيني طبخ اي النهارده.
لولو : قال يعني بتطبخي يا تيته وتفضلي تكتبي وانتي أصلا مش بتطبخي.
فريده: دانا كان عليا اكل الله يرحمه جدك عمره ما اكل اللي من ايدى وكان يتباها باكلي في كل مكان .
مرمر : شكلها قصه حب بقي .
فريده: طبعآ أقرب طريق لقلب الراجل بطنه.
رهف: يا حلوتك يا فوفا وانتي حبيبه قديمه .
فريده: دانا عشت قصه حب مع جدكم تتكتب روايات وبتضحك.
فتحيه : قصدك كرشه يا أختي يالا ونبي انتي رايقه يا فريده ودخلوا.
والمباره خلصت وسهروا يضحكه ويهزوا وكل واحد طلع اوضه واحمد وايمي ناموا في اوضتهم اللي فيلا عند سليم.
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
عاوزه رايكم توقعاتكم وكمونت كتير 10 ملصقات بالاضافه لريكم في الاحداث
بقلم ياسمينالهجرسي

ياسمين الهجرسي هوس عاشق وأنوثة طفله رومانسيه حد الجنون ل ملكه الاحساس حيث تعيش القصص. اكتشف الآن