15-His First Love

1.3K 60 3
                                    

Aku bersiap-siap dengan memakai baju kurung bewarna royal blue itu. Dipadankan dengan shawl bewarna putih.

Aku ingin mengambil cincin kahwin ku yang aku letak di atas meja bewarna coklat itu kelmarin. Tapi, ianya hilang.

"Mana ni?".

Aku mencarinya di sekitar meja kecil itu. Yela, mana tahu jatuh kat situ, kan?

"Cari ni ke?". Daniel masuk ke dalam bilik itu dengan berbaju melayu sama warna dengan ku dan sampin berwarna putih sambil memegang cincin ku di udara.

"Bak la sini".

"Lah, ingatkan tak nak dah. Semalam tak pakai, kenapa? Mahal tau aku beli".

Heh!

Aku melemparkan jelingan tajam.

"Meh sini aku bagi pakai. Duduk situ".

Aku mendengar arahannya lalu duduk di birai katil sementara dia melutut di hadapan ku.

Tangan kanan ku dihulurkan kepadanya.

"Bunga Dahlia, sudikah awak maafkan saya?".

Sekali lagi, panggilannya sudah bertukar daripada 'aku-kau' kepada 'saya-awak'.

Dan dia menyarungkan cincin itu ke jari manis ku.

"Tah pape".

"Eleh, padahal awak suka kan? Tengok tu, blushing".

"Mana-, manada di blusher lah".

"Alah, saya tahu lah. Awak mana pakai make up, kan?". Dia mengangkat keningnya beberapa kali.

"Now, pakaikan saya butang baju melayu ni".

"Tak pandai ke? Form 5 dah kan? Dah jadi suami orang dah pon". Aku menyindirnya.

"Pandai, tapi nak suruh awak pakaikan, boleh tak?".

"Mana butang?".

"Ni". Dia menghulurkan sebuah kotak kaca berisi lima biji butang baju melayu yang berbentuk keris.

Aku menundukkan muka ku untuk memakaikan butang baju melayu kepada Daniel yang masih lagi melutut di hadapan ku itu.

Satu,
Dua,
Tiga,
Empat,
Lima.

"Dah".

"Thank you, Bunga. Ni hadiah".

Dia mencium dahi ku.

...

Aku duduk agak rapat dengannya, malu. Aku agak sedikit malu berada di khalayak ramai.

Memang ramai pon. Seluruh saudara mara Daniel datang, tengahari ni.

"Kenapa tak makan? Makanlah". Daniel berkata.

"Malu".

"Nak malu apa? Ni saudara mara saya jelah".

"Awak punya bukan saya punya".

I kept clinging to his arm.

"Manja betul isteri Daniel tu". Seorang mak cik berpakaian serba pink bercakap tentang ku.

"Haah, Daniel tu pulak melayan je. Sweet betul". Kalini, seorang akak baya-baya Aqil pula yang menegur.

Haish, malu lah aku.

Sebut je pasal Aqil, aku nampak dia dan isteri dia masuk ke dalam rumah opah.

"Assalamualaikum".

"Eh, Aqil. Masuk lah".

Aku memandang muka Daniel.

Mukanya kelihatan tegang dan serius. Tidak seperti tadi.

[BOOK 1] BUNGA DAHLIA ||©Where stories live. Discover now