Aku bangun daripada tidur ku dan terlihat dia sedang tidur membelakangi ku. Aku mendekati mukanya dan...
Dia nangis?
Aku melihat sisa air mata di seluruh pipinya.
Chup!
Aku mencium telinganya yang agak suam itu.
"Sleep well, Daniel".
Aku tak tahu kenapa aku buat macam tu. Aku tahu, aku sedangkan marah kan dia. Aku tahu tu. Tapi...
Entahlah!Dan aku keluar daripada bilik itu untuk mengambil angin di luar.
...
Aku duduk di atas pangkin kayu yang agak usang yang berada di bawah pokok ceri di halaman rumah opah.
"i will never ever like or love you, keep that in your f*cking mind!".
Kata-kata itu bermain di fikiran ku.
Betul ke?
Tanpa sedar, air mata ku menitis lagi. Aku tak tahu! Aku tak tahu kenapa aku menjadi semanja ini. Aku tak tahu, kenapa aku tiba-tiba... takut kehilangan dia.
Do i love him?
Entahlah.
" Bunga buat apa kat sini sorang-sorang? Nik mana?".
Aku cepat-cepat mengelap air mata ku.
"Oh, saje je opah. Nik, tidur dekat atas".
"Oh. Bunga okay? Opah nampak tau, kamu balik rumah nangis-nangis tadi. Nik cakap apa dekat kamu?". Dia menggosok-gosok belakang badan ku membuatkan aku sebak. Ingin menangis lagi.
"Nik...".
"Takpe, nangis je. Opah teman".
Dan di situlah, aku melepaskan tangisan ku lagi.
"Nik... Bunga bukan isteri yang terbaik untuk Nik".
"Eh, kenapa cakap macam tu? Tak baik tau". Tangan tua itu menarik aku ke dalam pelukannya.
"Dia tak cinta kan Bunga".
"Siapa cakap? Hm?".
Wait-what?
"Nik cakap".
"Nik tipu. Opah kenal sangat dengan dia tu. Opah kenal dia sejak dia lahir, Bunga. Dia tak pandai nak menipu dan dia tak pandai nak sorok perasaan dia dekat seseorang. Tadi, opah nak pergi sawah dengan dia, risau dia nak tinggalkan kamu sorang-sorang. Semalam masa baru sampai, dia yang angkat kamu masuk bilik. Dia rela tak kejut kamu, tahu tak? Tadi, lepas je dia marah kamu tu, terus dia berlari balik, nak pujuk kamu. Opah tahu Bunga, opah pandang mata dia opah dah tahu. Cara dia tengok kamu, cara dia layan kamu. Bukan macam orang kena kahwin paksa. Percayalah cakap opah, opah dah lama hidup dekat dunia ni. Dah berpuluh tahun. Opah makan garam dulu. Percayalah, dia cintakan kamu. Macam opah cakap la, Nik tak pandai menipu". Panjang lebar opah terangkan dekat aku.
Kini, air mata ku sudah berhenti.
"Bunga! Bunga!".
"Ha, tengok tu. Baru opah ambik sekejap, dah cari macam orang gila. Nampak tak?". Opah menghalakan jarinya ke arah Daniel yang sudah berlari menghampiri aku.
"Ni, pon kau".
"Opah, naik dulu lah, busuk ni. Nak mandi. Bunga jangan lari pulak".
"Opah...".
"Byebye". Opah melambai ala-ala model lalu melangkah pergi. Meninggalkan aku dan Daniel bersendirian di bawah pokok ceri itu.
"Bunga...". Dia memegang tangan ku.
YOU ARE READING
[BOOK 1] BUNGA DAHLIA ||©
Romance[BUNGA DAHLIA The Series] Bunga Dahlia Isaac Daniel One of the cutest love story I've ever written. Apa lah nasib dia. Dikahwini di usia muda. Tambahan pula berkahwin dengan orang yang paling dibencinya. Eh, benci ke? Lama kelamaan, berputik juga...