19-Few Things

1.2K 56 1
                                    

Mula-mula aku bercadang nak masak makanan kegemaran Daniel which is masak lemak cili api daging salai. But, i tak reti. Memandangkan ni dapur orang, aku tak nak lah try and error, nanti terbakar, sape nak bayar?

So, aku masak jela sayur campur yang ada brokoli + cauliflower kat dalam dia. Aku letak kunyit sikit untuk tambah warna. And... udang! Sebagai bahan tambahan rahsia. Nasib baik ada lebih sikit dalam peti ais mama.

"Eh, Bunga buat apa ni? Biar Mak Senah jelah masak". Mak Senah secara tiba-tiba menghampiri ku.

"Takpela. Harini, Mak Senah rehat. Biar Bunga masak untuk Daniel".

"Haish budah ni. Yela-yela. Jangan sampai terbakar pulak dapur tu".

"Okay, Mak Senah!".

...

Aku meletakkan dua senduk nasi ke salam pinggan Daniel beserta seketul ayam goreng dan beberapa sudu sayur campur yang aku bersama udang tadi.

Dia makan dengan penuh berselera.

"Sedap tak?". Aku menelan air liur. Bukan sebab terliur, tapi takut dia cakap tak sedap. Yela, selain tolong ibu masak nasi lemak untuk dia masa hari pertama kahwin tu, nilah first time aku masak untuk dia.

"Erm...".

"Kalau tak sedap, takpe". Aku menuangkannya segelas air oren.

"Tengok tu. Back to perangai manja dia lah tu. Saya belum cakap apa-apa lagi, dah nak majuk".

"Hehe, dahtu sedap tak?".

"Sedap. Ala-ala masakan Mak Senah tapi Bunga version".

"Thank you sebab sudi makan".

"Thank you jugak sebab sudi masak. Walaupun saya rasa, saya tak layak pon makan masakan awak".

"Kenapa?".

"Saya still tak boleh maafkan diri saya. Macam awak cakap la, saya perlakukan awak macam awak takde maruah semalam. Tapi harini, awak still masak untuk saya, tunggu saya makan".

Aku memegang tangan kirinya.

"Daniel, kita dah bincang kan pasal ni? Dahla, takpe, saya maafkan awak". Aku menampakkan senyuman ku.

"Kenapa awak senang sangat maafkan saya?".

Just because i love you, Daniel.

"Sebab saya cinta dan sayangkan awak. Saya tak nak tengok orang yang saya sayang tidur depan pintu dah". Aku tergelak kecil tetapi matanya mula berair.

"I don't deserve you".

"Tak baiklah nangis depan makanan". Aku mengusap ubun-ubunnya.

"Tak mau nangis dah, makan erh?".

"Okay".

...

"Awak, nak tanya boleh?". Aku yang sedang membuat kerja sekolah bersamanya di hadapan televisyen itu terus meletakkan pensil ku.

"Tanya lah". Matanya fokus memandang buku teks Sejarah nya itu.

"Jangan marah tau".

"Hm, tanya je".

"Kenapa family awak suruh saya kahwin dengan awak erh? Kenapa saya? Kenapa tak girlfriend awak yang lain?".

Dia meletakkan pen birunya dan memandang ku.

"Betul nak tahu ni?".

"Hm!". Satu je perkataan, teruja.

Yes, aku teruja. Nak jugak tahu kenapa mama atau dulunya aku panggil Auntie Julia suruh aku kahwin dengan Daniel ni.

[BOOK 1] BUNGA DAHLIA ||©Where stories live. Discover now