CPT 10

221 27 0
                                    

9:45 a.m.

Aku pulang ke rumah sesudah berjogging dengan papa di taman yang berdekatan dengan rumah aku.

"Mama kitorang dah balik!"

Dari luar rumah aku sudah menjerit.

"Heh apa Ell ni menjerit terlolong macam mama ni pekak pula"

"Hehe saje"

"Dah pergi naik mandi, lepas tu turun breakfast"

"Aip aip captain"

Aku membuat gaya seperti spongebob yang baru mendapat tugasan penting di bikini bottom.

Naik sahaja ke bilik aku terus mandi. Selepas mandi aku duduk sekejap dan membelek phone takut-takut ada mesej ataupun call yang tak sempat diangkat.

Dan tekaan aku benar, ada missed call daripada Syifa.

Mesti ada something terjadi dekat bakery ni.

Lantas aku menelefon kembali nombor Syifa.

Tut, tut, tut ...

"Hello Syifa"

"Hello akak tadi Syifa call akak tak angkat"

"Akak pergi jog dengan papa, phone tertinggal dalam bilik. Ni kenapa call?"

"Ha ni Syifa rasa akak kena work la hari ni"

"Really, why?"

"You know what sis tadi ada abang pilot ni datang nak oder pavlova 250 biji untuk lusa"

"So what's the problem?"

"Lima minit lepas tu ada tengku ni nak oder pavlova 500 biji sis, 500! Dia nak esok sis, ESOK!"

"What really esok? Kenapa dia tak oder awal-awal?"

"Iya kak, tu yang Syifa risau takut-takut tak sempat nak buat yang abang pilot tu,Syifa ada tanya tapi dia kata ada meeting last minute and dia akan bayar double untuk late oder ni. So i think i need your help"

Aku senyap seketika.

"Kalau macam tu nanti lunch akak datang kita pergi beli barang. Lepas beli barang kita tutup kedai awal and siapkan tempahan,oraight"

"Okey kak roger"

Selepas menamatkan panggilan aku turun ke bawah untuk breakfast.

"Ingat tak nak turun tadi."

"Ingat dah terbongkang dah atas katil tadi."

"Takde la ma,pa. Ma Ell rasa Ell tak dapat nak ikut schedule mama hari ni sebab Ell kena pergi bakery. Syifa baru call tadi ada customer oder pavlova 500 biji untuk esok. Lepas tu lusa ada sorang ni oder pavlova juga 250 biji, yang ni yang takut tak sempat siap kalau diorang je yang buat. So that's why Ell rasa Ell kena tolong my staff kali ni, can i?"

Panjang lebar aku menerangkan situasi aku dekat mama.

"Hmm kalau macam tu dah nak buat macam mana, Ell pergi je la. Tapi kenapa customer yang oder 500 biji tu tak oder awal-awal?"

"Ell pun tak pasti, mungkin dia dalam keadaan urgent kot. Lagipun Syifa kata customer tu sanggup bayar double untuk 500 biji tu, sebab tu kut Syifa on je"

"Allhamdulillah, kalau dah bayar double tu rezeki Ell la tu" celah papa.

"Tu la pa."

"Ni bila nak pergi bakery?"

"Lunch nanti, Ell lunch sekali dengan staff Ell."

"Hmm elok la tu"

Selepas breakfast aku membuat list untuk membeli stok barang dan aku bersiap-siap untuk berangkat ke bakery.

.
.
.

Pavlova Untuk ??Where stories live. Discover now