الفصل الرابع والثلاثون

42.9K 1.3K 94
                                    

الفصل الرابع والثلاثون

سيرين بتنهيدة حزينة:"دي حكاية شوق يابابي."

عمر كان بيبصلها ومش مستوعب كل إللي شوق عاشته وفي نفس الوقت دموعه مش بتبطل تنزل ..

سيرين بحزن من حالته:"بابي."

عمر بدموع:"أنا جيت عليها.. كان المفروض آخدها في حضني أول أما شوفتها بس أنا سيبتها ومشيت .. إتعاملت معاها وحش وماسمعتهاش وماتفاهمتش معاها .. ما أخدتهاش في حضني زي ماكنت بعمل زمان ..أنا ماعملتش إللي المفروض أعمله يا سيرين .. أنا كنت قاسي عليها .. شوق عامله زي القشايه لو حد بس تناها حاجة بسيطة بتتكسر .. فيما بالك إللي هي عاشته ده."

فضل يبكي على حالها وسيرين مستوعبه إللي بيحصل .. باباها إللي نادرًا ماشفتهوش بيبكي بقا بيبكي .. ومش بكاء عادي ده قهر ... ضمته لحضنها وطبطبت عليه ..

سيرين بدموع:"بابي إهدى."

عمر ببكاء:"أنا السبب في إللي حصلها .. أنا السبب في كل حاجة يا سيرين، ياريتني ماسيبتهاش .. ياريتني مسافرت .. ياريتني كنت فضلت وخليتها قدام عيوني دايما وفي حضني .. أنا السبب."

سيرين بعدت عنه وبصت في عيونه ..

سيرين بتشجيع:"بابي ... مافيش وقت للندم يا بابي .. ماتسمحش للندم إنه يخليك ضعيف .. إرجع لشوق وعوضوا بعض عن كل حاجة عشتوها بعيد عن بعض .. إتجوزوا وضمها لحضنك تاني عشان تتطمن .. أكدلها إنك عمر الإنسان إللي فضل يحميها لما كانوا مع بعض وإللي مستعد يعمل المستحل عشانها، خليك جنبها وفي ظهرها ماتسيبهاش، يلا يا بابي روح لبيتها تاني وقولها إنك بتحبها وعايز تبدأ معاها من جديد."

عمر فضل ساكت وبيبصلها بهدوء ...

سيرين بإبتسامة:"ساكت ليه يابابي؟"

عمر مسح دموعه وبص قدامه وهو معقد حواجبه ...

سيرين بإستفسار وتفهم:"بابي هو في حاجة حصلت وأنا معرفهاش؟"

عمر بهدوء:"شوق طردتني من عندها عشان هي إعتقدت إني شكيت فيها في موضوع السرقة *بص في عيونها* لكن صدقيني يا سيرين أنا مكنش قصدي كده أبدًا، أنا كان قصدي أخليها تمشي وكنت هوضحلها بعدين بس كنت عايز أخلص من المشكلة دي الأول وأجيبلها حقها وبعدها كنت هوضحلها قصدي."

سيرين بهدوء:"طب ممكن تحكيلي إيه إللي حصل بينك وبينها بالظبط بداية لما روحتلها البيت؟"

عمر بتنهيدة:"حاضر."

بدأ يحكي كل حاجة حصلت من ساعة ماوصل عند شوق لحد ما هي طردته ......

...................................

أمير كان واقف عند باب الشقة وبيركب كالون جديد فيه ... عيونه جات على التشققات إللي حصلت في جوانب الكالون .. ده غير إن في تشققات على الباب من بره ..

شوق العُمَرحيث تعيش القصص. اكتشف الآن