settle je kemas bilik, aku capai beg atas kerusi. pintu bilik dibuka sebelum aku pandang sekeliling. agak macam tak de orang aku pun cepat-cepat tutup semula pintu bilik.
semua benda aku buat perlahan-lahan. sampai je bawah, laju kaki aku melangkah ke ruang depan. tapi setiap gerak geri aku terhenti bila Jaehyun yang berdiri depan pintu pandang aku. aku cuba stabilkan nafas. yee lah punya gelabah aku turun bawah sebab tak nak ada siapa yang tahu, sekali turun (?) Jaehyun pulak ada. tak lupa juga Ika yang duduk berpeluk tubuh disofa.
" nak pergi mana? " soalan pertama dan yang sama disoal kat aku.
" keluar " jawab aku sepatah.
" duduk dulu. kita kena bincang pasal something "
" balik nanti lah. saya kena cep- "
" awak ada minta izin saya nak keluar? "
aku mengeluh.
ni lah! ni yang aku malas kalau dia dah mula nak start cakap pasal izin. no, korang jangan cakap aku tak minta izin pulak. aku dah minta awal-awal. kadang tu aku siap bagitahu dia lagi, kalau aku pergi mana-mana tolong izinkan sebab aku keluar pun bukan pergi mana melainkan pergi kerja atau beli barang dapur macam tu.
" saya izinkan awak keluar tapi... lepas kita bincang pasal ni "
aku diam tak jawab apa.
dah Jaehyun cakap macam tu, aku pun dengan pasrah terpaksa juga duduk. nak lari blah pun tak boleh sebab Jaehyun berdiri kat pintu. so aku labuhkan punggung atas sofa berhadapan dengan Ika.
" okayy, Ika... "
tak tahu apa yang dirancang diaorang tapi aku dah tayang riak wajah pelik bila tiba-tiba Ika yang tadi duduk atas sofa kini bersila dekat aku.
" hmm... akak... " dia dongak sambil tangan aku dipegang erat.
" Ika... Ika nak... "
" kau nak apa? " aku tarik tangan aku dari genggaman Ika. malas nak berpura-pura baik biar Ika pegang tangan aku depan Jaehyun ni.
" Ika nak minta maaf dekat akak " ditarik lagi tangan aku tapi aku keraskan badan. so dia jadi macam susah nak pegang tangan aku. aku kalau boleh nak je tolak Ika lepastu bangun duduk tempat lain tapi kang benda jadi lagi teruk. satu lagi aku nak tengok apa benda yang perempuan ni rancang.
" Ika tahu selama ni Ika salah. and Ika rasa Ika tak patut buat akak macam...
" apa benda yang kau cuba nak cakap ni? "
" Ika.. nak minta maaf kat akak " macam yang dia selalu buat kat Jaehyun (?) mata dikelip kat aku beberapa kali. kat Jaehyun mungkin Jaehyun cair tapi kat aku, aku rasa nak tampar je.
aku hanya tengok dia tanpa riak. lepastu aku tengok Jaehyun pulak. sumpah aku tak faham apa motif dia nak minta maaf kat aku depan Jaehyun macam ni.
" apa motif kau? aku tak rasa kau boleh tiba-tiba nak baik minta maaf kat aku macam ni? "
" orang dah minta maaf kat awak, kan? cuba awak maafkan je " Jaehyun yang tadi diam kini mencelah.
pandangan aku beralih pula kat Jaehyun yang berpeluk tubuh.
" baru sekarang nak rasa bersalah? nak minta maaf bagai? kenapa tak minta maaf dari kampung hari tu? "
tiga soalan aku tanya buatkan mereka berdua diam. like benda dah betul, of course lah diaorang tak tahu nak cakap apa kan.
" Ika cuma nak minta maaf je. takkan akak tak boleh nak maafkan Ika? " dipegang tangan aku lagi tapi cepat-cepat aku tepis.
aku kerut dahi. cuba nak faham dengan situasi sekarang. kenapa dia tiba-tiba nak minta maaf macam ni? setahu aku and selama yang aku kenal Ika, dia takkan senang nak minta maaf macam ni kecuali dipaksa. itupun kalau mak su atau abah yang paksa je lah.
dalam beberapa saat macam tu, aku tersenyum sendiri. rasanya aku dah tahu kenapa dia beria nak minta maaf macam ni.
" awak saja suruh Ika minta maaf kat saya so boleh lah dia tinggal kat sini lama-lama, kan? "
terus Ika pandang Jaehyun. riak wajah -aku-perlukan-jawapan-daripada-soalan aku diberi kat Jaehyun bila mata kami bertembung.
" awak cuma perlu maafkan Ika and- "
" saya tanya awak, awak suruh dia minta maaf kat saya sebab nak bagi dia tinggal lama kat sini, kan? "
" hmm saya yang suruh "
jantung seakan terhenti. tangan aku genggam kuat. nafas macam biasa aku cuba stabilkan bila Jaehyun angguk dengan kata-kata aku. sumpah tak percaya dengan apa yang aku dengar.
Jaehyun hampiri aku tapi tak rapat mana sebab Ika still lagi bersila kat bawah.
" satu lagi , saya nak Ika kerja dengan awak "
okayy yang ni aku tak terkejut. entah kenapa, aku memang dah lama rasa yang Jaehyun akan suruh Ika kerja dengan aku.
" no, saya tak nak dia kerja dengan saya "
" kenapa? "
" stop tanya kenapa "
" tch, mesti awak takut kawan-kawan lelaki awak dah tak boleh lepak kalau Ika kerja dengan awak kan? " perkataan lelaki saja dia tekan.
aku angguk laju.
" a'ah saya takut. lepas ni saya tak boleh nak keluar dengan diaorang. pergi makan, pergi lepak dengan diaorang "
lebar senyuman aku bila Jaehyun tayang muka terkejut. maybe dia tak sangka kut aku nak cakap macam tu.
yang Ika tadi elok je bersila, tiba-tiba pulak berdiri laju. benda wajib yang dia selalu buat, dah berdiri tu (?) of course lah sebelah Jaehyun kan. tak lupa lengan Jaehyun dipegang erat.
" kira betul lah akak ada lelaki lain? "
aku jeling dan buat donno dengan soalan Ika.
" haa kan Ika dah cakap! akak memang ada lelaki lain belakang abang " ditunding jari kat aku beberapa kali buatkan aku kebelakang.
" macam haritu, lelaki mana entah bagi hadiah kat akak. nasib baik Ika ada, kalau tak (?) tak tahu lah apa yang akan jadi "
" kau tak tahu apa, kau diam! "
" teruk akak ni! dah ada suami pun still lagi nak simpan lelaki lain "
aku malas nak balas apa, jadi aku capai beg semula. baru nak melangkah, Ika tarik lengan aku.
" akak! "
" jangan pegang aku! " aku tepis kasar.
" akak! "
" akak!? "
lamunan aku terhenti bila Haechan goyang lengan aku. dia yang duduk disebelah, aku pandang kosong.
" akak... "
" y..yer..? "
" akak dengar tak Haechan cerita tadi? "
teragak-agak juga lah aku angguk. bukan apa, teringat pasal tadi aku langsung tak dengar apa yang Haechan cerita. even sikit pun aku dengar.
Haechan kecilkan mata (?) aku tahu dia syak yang aku tak dengar dia bercerita tadi jadi aku pun sengih je lah.
" akak kalau ada masalah, bagitahu lah Haechan. tak pun Haechan boleh bagitahu dekat abang Johnny "
" Haechan! " serentak kitaorang angkat kepala.
°°
YOU ARE READING
[✔] ʙᴇ ǫᴜɪᴇᴛ ᴅᴏɴᴛ ᴄʀʏ 2
Short Story" ᴀᴋᴀᴋ ʙᴀɢɪ ʟᴀʜ ᴀʙᴀɴɢ ᴊᴀᴇʜʏᴜɴ ᴅᴇᴋᴀᴛ ɪᴋᴀ " " ᴋᴀᴛ ᴍᴀᴛᴀ ᴅɪᴀ ʜᴀɴʏᴀ ᴀᴅᴀ ʟᴀᴋɪ ᴋᴀᴜ. ᴅɪᴀ ᴅᴀʜ ᴛᴀᴋ ᴛᴇɴɢᴏᴋ ʟᴀᴋɪ ʟᴀɪɴ " " ʙᴀʟɪᴋ-ʙᴀʟɪᴋ sᴀʏᴀ ᴛᴇɴɢᴏᴋ ɪᴋᴀ ʏᴀɴɢ ʙᴀɪᴋ ᴅᴀʀɪ ᴀᴡᴀᴋ " sᴛᴀʀᴛ : 𝟶𝟺𝟶𝟿𝟸𝟶 ᴇɴᴅ : 040321 ©ʏᴇᴏʀᴇᴏʙᴜɴ-