masuk je kedai, aku terus letak beg dan plastik atas meja sebelum hampiri Hanis. maybe terkejut sebab aku tiba-tiba muncul, bahu aku jadi mangsa pukulan dia.
" akak ni, terkejut Hanis "
katanya seraya dada dipegang. ehh takkan tak dengar loceng masa aku masuk tadi?
" nak akak tolong buat apa ni? " soal aku sambil tengok gubahan bunga yang baru je Hanis siapkan. aku dah sinsing lengan baju. baru je semangat nak tolong, Hanis halang.
" dah siap dah, ni yang last " Hanis tunjuk thumb up kat aku.
serious aku terkejut. biar betul dah siap. setahu aku orang tu tempah dua hari lepas. and Hanis bagitahu ada lah dalam 10 gubahan macam tu. dengar dia kata banyak tu mesti lah aku excited sebab dah lama tak gubah. aku rasa last aku gubah pun sebelum balik kampung. lagipun asyik Hanis je yang gubah.
aku bukan kata dia gubah tak lawa. lawa sangat, kadang tu lawa dari aku. cuma asyik dia je dan benda ni buat aku rasa bersalah walaupun yee dia pekerja aku.
" kenapa tak tunggu akak? " sambil soal tu aku belek bunga yang dah siap dia gubah.
" semalam Hanis dah buat separuh "
" ehh, bukan semalam kedai tak buka ke? "
" Hanis buka sekejap, datang buat ni "
haihh budak ni kan.
" petang ni kita pergi makan "
" makan? "
" akak belanja "
terus dia sengih bila aku kata aku belanja. lama dah aku tak belanja dia makan. bulan ni pun aku rasa aku nak bagi gaji lebih kat dia. perlahan aku jalan ke meja belakang dan capai beg. seluk tangan dalam beg dan aku keluarkan phone. contact Jaehyun dicari.
saya balik dengan
Hanis. awak tak payah
ambik sayabaru nak off phone, satu mesej masuk. so, aku slide semula.
Jaehyun ☁
- no, balik dengan sayatengah aku taip nak bagitahu tu, sekali lagi mesej masuk.
Jaehyun ☁
- balik dengan saya atau awak
tak dapat kunci kereta!boleh tak...
aku nak menangis sekarang?
tadi aku dah follow naik kereta dengan dia datang sini, takkan ni pun aku nak ikut. nak tak nak, terpaksa juga aku bagitahu Hanis aku tak jadi belanja dia harini.
-
kek yang baru dibeli tadi aku potong. susu kotak pula aku ambil dan letak atas meja. lauk yang memang awal-awal tadi aku dah letak dalam mangkuk aku renung kosong sebelum aku mengeluh.
jujur aku cakap. aku jadi macam benci dengan kehidupan aku sekarang. aku nak hidup aku yang dulu. yang mana hidup aku hanya dengan Jaehyun dalam rumah ni. yang tak de sesiapa ganggu kitaorang dalam rumah ni. aku tak tahu kut aku dah berulang kali ulang ayat yang sama. tapi nak buat macam mana, benda yang sama juga aku rasa bila teringat pasal Ika.
macam tadi, korang tahu yang aku balik dengan Jaehyun. atau lebih kepada dia paksa aku untuk balik dengan dia. rasa bersalah aku nak bagitahu Hanis tak jadi nak belanja dia. even berulang kali Hanis cakap tak pe, rasa bersalah aku tu still tak hilang kat dia.
dalam pukul 6 macam tu, lepas kunci kedai (?) Jaehyun pun sampai. mood aku time tu aku tak pasti okay ke tak, terasa nak ajak Jaehyun makan kat luar. so aku ingat masuk je kereta, terus nak ajak dia.
siap lambai dekat Hanis, pintu kereta aku buka.
kat sini!
kat sini aku nak bagitahu betapa sakitnya hati aku bila buka je pintu kereta, wajah Ika memenuhi ruang mata. seriously aku tak tahu nak bagi reaksi apa bila tahu yang Ika dalam kereta ni.
nak marah?
yes memang aku nak marah gila. kalau boleh aku nak terbalikkan kereta Jaehyun terus. bebal punya pasal, kuat aku tutup balik pintu kereta. jalan laju (?) jauh dari diaorang, tahan teksi dan balik rumah. dengar je Jaehyun panggil aku, tapi aku buat donno.
now berbalik kat sini. ingatkan aku yang sampai rumah dulu. mana nak tahu kut diaorang singgah pergi mana-mana ke. aku pun ada lah singgah kedai sekejap tadi. beli lauk dengan kek yang aku baru potong ni.
dah pastikan dapur bersih, lauk dah letak atas meja, nasi pun aku dah siap masak, laju kaki aku melangkah ke ruang tamu. kek dan susu kotak pun aku bawa sekali. plan nak masuk bilik tapi teringat pula yang tadi Jaehyun ada kat atas. entah lah dia mandi ke tukar baju. buat masa sekarang aku malas nak hadap dia. tu yang tak naik tu.
masalahnya dah elak nak hadap Jaehyun, benda lain pulak yang datang. aku stop melangkah bila perasaan yang Ika tengah duduk atas sofa tengok tv sambil makan.
aduhh dia ni. time aku nak tengok tv tu lah dia ada. takkan aku nak patah balik duduk dapur kut.
haihh.
lepas satu-satu masalah yang datang. tengah aku berdiri (?) berfikir sama ada nak naik atas atau duduk kat dapur, terasa seseorang melingkar di pinggang aku dari belakang. aku tak toleh sebab tahu siapa. entah bila pulak dia turun pun aku tak tahu.
" kenapa tak duduk? "
aku cuba jarakkan diri dari Jaehyun. dia punya dekat tu sampai aku boleh rasa nafas dia kat leher.
" saya makan kat atas "
" tak payah lah. teman saya makan " cepat-cepat aku ke belakang bila dia nak ambik pinggan yang aku pegang.
" awak kan selalu makan dengan Ika. pergi lah ma- "
" ehh bukan abang dah makan ke? "
serentak aku dan Jaehyun tengok Ika disofa.
" makan? " aku monolog sendiri.
Ika angguk laju.
" tadi Ika dengan abang pergi makan. awal tu nak ajak akak sekali tapi akak kan... "
aku tahu dia saja biarkan ayat tu tergantung. ye lah aku terus blah je kan tadi. Jaehyun yang kerut dahi disebelah aku pandang.
" wow, pergi makan huh... " kataku sebelum naik atas.
°°
YOU ARE READING
[✔] ʙᴇ ǫᴜɪᴇᴛ ᴅᴏɴᴛ ᴄʀʏ 2
Short Story" ᴀᴋᴀᴋ ʙᴀɢɪ ʟᴀʜ ᴀʙᴀɴɢ ᴊᴀᴇʜʏᴜɴ ᴅᴇᴋᴀᴛ ɪᴋᴀ " " ᴋᴀᴛ ᴍᴀᴛᴀ ᴅɪᴀ ʜᴀɴʏᴀ ᴀᴅᴀ ʟᴀᴋɪ ᴋᴀᴜ. ᴅɪᴀ ᴅᴀʜ ᴛᴀᴋ ᴛᴇɴɢᴏᴋ ʟᴀᴋɪ ʟᴀɪɴ " " ʙᴀʟɪᴋ-ʙᴀʟɪᴋ sᴀʏᴀ ᴛᴇɴɢᴏᴋ ɪᴋᴀ ʏᴀɴɢ ʙᴀɪᴋ ᴅᴀʀɪ ᴀᴡᴀᴋ " sᴛᴀʀᴛ : 𝟶𝟺𝟶𝟿𝟸𝟶 ᴇɴᴅ : 040321 ©ʏᴇᴏʀᴇᴏʙᴜɴ-