09

1.1K 180 68
                                    

siap parking, aku capai beg dan keluar kereta. tengah buka kasut tu, mata aku jatuh pada kereta Jaehyun. awal pula dia balik harini.

dah tahu Jaehyun balik awal tu, tak de lah susah-susah aku nak cari kunci rumah. pulas je tombol pintu, yup Jaehyun tengah duduk atas sofa sambil tengok tv. aku pun tutup pintu semula sebelum berjalan hampiri Jaehyun dan hulur tangan nak salam.

" awak cakap apa kat Ika? " soalan pertama yang keluar dari mulut dia bila dia angkat kepala tengok aku. of course lah dahi aku terus berkerut bila dia tanya macam tu. aku baru balik kerja macam ni, cuba nak buat mood aku okay walaupun aku penat, boleh tak tanya soalan lain selain dari perempuan tu.

" saya tak cakap apa pun " aku hembus nafas. tengok muka dia pun aku tahu dia tak nak aku salam dengan dia sekarang. so aku pun decide naik atas. jelas dengar derapan kaki dia yang tengah follow aku dari belakang. pintu bilik dibuka tapi aku tak tutup sebab tahu ada Jaehyun.

" saya tak habis bercakap dengan awak lagi "

aku tengok dia sekilas. ni mesti perempuan ni mengadu pasal pagi tadi aku suruh dia keluar. confirm dah lah, kalau tak mana Jaehyun nak soal aku macam ni.

" Nurul! " lengan aku ditarik bila aku cuba nak capai tuala yang tergantung dibelakang pintu. maybe dia tahu aku cuba nak elak dari jawab soalan dia. nak tak nak, aku pun terpaksa angkat kepala tengok dia.

" awak halau Ika? "

aku angguk sambil cuba nak tarik lengan aku yang dipegang Jaehyun.

" kenapa? "

" sebab saya tak nak dia duduk sini "

" kenapa? "

" sebab saya tak suka dia " kali ni aku tarik lagi lengan aku tapi hampa cengkaman dia terlalu kuat.

" then, kenapa tak bincang dengan saya? "

lengan aku dilepas dan dia berpeluk tubuh. wajah datar ditayang. entah lah mana silap aku (?) dah dia lepas lengan tu, aku pun jalan laju lepasi dia. serentak tu juga, tangan aku terkena gelas dihujung meja.

gelas jatuh dan pecah buatkan mata aku dan Jaehyun bertembung seketika.

" benda boleh bincang elok-elok kan? yang awak nak pecahkan gelas kenapa? " dahi dia berkerut. aku dah agak dia akan cakap macam tu. kaca yang berteraburan atas lantai aku biarkan.

" awak memang buta... atau saja butakan diri sendiri sebab dah suka perempuan tu? " aku pula yang peluh tubuh (?) pusing hadap dia.

" apa yang aw- "

" saya malas nak explain. awak sendiri faham maksud saya " aku dongak sikit kepala bila Jaehyun berdiri betul-betul depan aku.

" kita tengah bincang pasal benda lain. apa kena mengena pulak yang saya suka dia? "

" ada kena mengena. saya nak dia duduk tempat lain, bukan rumah ni "

" ini rumah saya. saya nak Ika duduk sini "

kali ni aku pula yang diam. cuba nak stabilkan nafas aku yang rasa susah nak hembus.

" awak boleh tak cuba sekali je faham saya? "

" sekarang ni saya cuba nak faham awak lah "

" then kenapa awak tak boleh nak ikut apa yang saya cakap? saya cuma nak Ika duduk tempat lain "

" fine! kalau macam tu bagi saya sebab. sebab kenapa awak tak nak dia duduk sini "

aku rasa limit sabar aku dah habis. dia ni memang tak faham and tak nak faham aku langsung. rambut aku serabutkan.

apa...

apa yang perempuan ni dah buat kat laki aku sampai dia jadi macam ni? banyak benda yang main dalam fikiran aku buatkan aku tak boleh nak duduk diam. nak bernafas pun susah.

" saya nak seb-

" sebab dia menggedik dengan awak! dia menggatal dengan awak depan saya! awak faham tak depan saya!!? semua kerja dalam rumah ni semua dia buat. cara dia, gaya dia tak ubah langsung macam dia isteri awak. bila saya marah perempuan tu, awak akan backup dia. semua benda yang saya buat semua tak kena dekat mata awak! dia buat apa semua awak puji. sekarang ni saya ke dia isteri awak!? "

" Nurul, listen to me "

" no!! you listen to me!!! " aku tunding jari dekat Jaehyun.

" okay cakap! saya dengar!! "

" saya benci nak ulang benda yang sama. daripada kita duduk kampung lagi saya dah cakap saya tak suka perempuan tu. saya benci dia. saya bagitahu awak, saya tak suka awak rapat dengan dia. saya tak suka awak sembang dengan dia tapi apa awak buat apa? lagi saya cakap tak suka lagi awak rapat! lagi awak sembang! lepastu awak pun satu! tak habis-habis nak sebab bila saya buat sesuatu dekat perempuan tu. saya buat ini awak nak sebab. buat itu awak nak sebab. semua benda yang relate pasal perempuan tu semua awak nak tahu. apa yang perempuan tu dah buat dekat awak hah!? "

sunyi...

tiada respon apa dan lama...

lama dia diam. mata aku berair dan bibir aku bergetar. malas nak tunggu respon dari Jaehyun, jadi aku tolak dia supaya beri aku laluan. tapi langkah aku terhenti sebelum sempat aku masuk bilik air.

" awak rapat dengan lelaki lain belakang saya, boleh pulak? "

°°

[✔] ʙᴇ ǫᴜɪᴇᴛ ᴅᴏɴᴛ ᴄʀʏ 2Where stories live. Discover now