18

1.1K 180 50
                                    

aku mengeluh untuk kali ke tiga. penyapu aku letak tepi sebelum labuhkan punggung. fikiran aku kusut (?) aku perhati phone yang memang aku sentiasa pegang dari tadi. langsung tak ada reply sejak tiga hari lepas. serentak wajah Ayu dan Haechan bermain di fikiran.

" Ayu tak nak buat masalah kat sini lagi " itu ayat last Ayu sebelum dia balik dengan Haechan.

yes masuk hari ni dah tiga hari diaorang balik. dan tiga hari ni juga aku rasa aku banyak termenung. aku tak tahu kenapa aku rasa bersalah gila bila benda ni jadi.

sebelum diaorang balik tu, Jaehyun ada halang. ditarik beg Ayu dan Haechan sebelum bagitahu yang dia tak berniat pun nak halau ke apa. Ayu hanya menunduk. perlahan dia bagitahu yang dia nak balik sebab tak nak buat hal lagi kat rumah aku. dah Ayu salam dengan aku, Haechan salam dengan Jaehyun, terus diaorang balik. Ika pula tayang sengihan yang minta kaki di belakang. and guess what, aku tak sempat nak bersuara apa-apa, even nak melangkah pun, Jaehyun terus marah aku dengan alasan aku tak halang Ayu dengan Haechan tadi.

like kau cuba fikir logik, sekarang salah siapa? siapa yang buat diaorang keluar? kalau aku jadi Ayu pun aku keluar lepas dah kena marah macam tu.

so sejak haritu, berkali aku call Ayu tapi dia langsung tak jawab. dah call pun tak jawab, mesti lah mesej pun dia tak reply. jadi aku cuba call Haechan and aku lega sangat-sangat bila Haechan jawab. terus aku tanya pasal Ayu tapi Haechan hanya diam sebelum jawab dia tak tahu.

aku curious gila. diaorang duduk sekali, takkan Haechan tak tahu keadaan Ayu kan... kecuali Ayu dah pesan dekat Haechan awal-awal. aku tak nak paksa Haechan so aku pun iyekan je. but tak lupa pesan Haechan untuk jaga Ayu and call aku kalau ada apa-apa.

ohh sebelum aku lupa, yang pasal Jaehyun pula. pasal wajah terkejut yang dia tayangkan kat aku masa Ika cakap tu. korang expect dia akan marah Ika kan. no bukan korang je expect, aku pun expect macam tu. tapi guys...

nothing happend. dia just tayang wajah terkejut dia, tengok Ika lama and then tengok aku pula lepastu pergi ke ruang tamu. Ika punya reaksi seriously jelas gila yang dia lega. maybe sebab dia takut Jaehyun dengar apa yang dia cakap kut.

now berbalik pada situasi sekarang, aku kat kedai. tak de tempahan apa-apa pun cuma aku malas nak duduk rumah and malas nak hadap Ika. bangun je tidur pagi tadi, aku terus bersiap and datang sini.

and sesuatu terlintas kat otak aku and kadang tu ada lah juga aku terfikir, aku sendiri yang cari masalah.. macam tadi. aku tinggalkan Jaehyun dekat rumah sorang- no dengan Ika. yeah even Ika pun maybe tak bangun lagi but still aku tinggalkan, kan?

kalau apa-apa jadi, tak ke semua ni punca dari aku? ke aku yang overthinking? tapi aku penat tho. aku banyak fikir pasal orang lain lebih dari diri aku sendiri.

nak tenangkan fikiran, aku ambil keputusan untuk pergi beli air kat seberang kedai. perut dan berbunyi sebab aku langsung tak makan apa-apa dari tadi. beg yang aku letak atas kaunter tadi aku capai. ada lah terselit kat hati (?) lega sebab tak buka kedai and dah bagitahu Hanis tak payah datang kerja hari ni.

straight je terus, aku melangkah ke 7E di seberang jalan. pintu dibuka sebelum aku ke bahagian air di belakang. rasa nak makan maggi tapi tak kenyang. nak makan nasi aku malas nak cari kedai. sambil otak fikir nak makan and tengah cari air apa yang sesuai dengan tekak sekarang, mata aku jatuh pada seorang lelaki yang berdiri di hadapan.

nak tegur takut salah orang. so aku pun berdiri kaku tunggu dia pusingkan badan. dalam beberapa minit macam tu, terus senyuman terukir dibibir bila lelaki yang aku cakap tadi pusingkan badan. dia berhenti betul-betul depan aku.

" kau? "

" kau buat apa kat sini? " aku tahu soalan aku kedengaran minta kaki. yee lahh nak tanya apa lagi, of course lah beli makan ke minum kat sini kan tapi nak hilangkan kekok ni terpaksa juga aku tanya.

" ni " dia angkat (?) tunjuk dua air kotak yang dipegang buatkan aku angguk dan senyum kekok.

" kau...

" hmm? "

" laki kau buat apa kat Ayu? "




°°

[✔] ʙᴇ ǫᴜɪᴇᴛ ᴅᴏɴᴛ ᴄʀʏ 2Where stories live. Discover now