" orang tunggu berjam-jam dekat rumah yang dia boleh pulak keluar pergi makan dengan jantan lain "
aku rasa tak payah nak cakap kut situasi dalam bilik sekarang. elok aku balik tadi, dia suruh aku naik atas. Ika yang panggil beberapa kali pun dia endahkan. masuk je bilik, terus dia berdiri peluk tubuh tengok aku. tak sempat-sempat aku nak buka tudung lagi.
" saya dah mesej "
" kan saya dah cakap yang saya tak suka awak rapat dengan diaorang "
" rapat apanya? " aku soal balik. sambil tu aku buka shawl sebab panas. kaki melangkah buka suis kipas.
" saya nak belanja Hanis makan tadi. lepastu Ayu pulak memang nak ajak saya, tu yang kitaorang pergi sekali " sambung aku lagi dan terus duduk atas katil.
lama dia diam dan benda ni serious aku cakap aku tak senang duduk bila Jaehyun langsung tak bersuara. nak-nak pula dia pandang aku tak lepas dari tadi.
" jantan lain tu? " menyirap darah aku bila sebut jantan. tak bukan nak bela, tapi diaorang still kawan aku and diaorang ada nama.
" Yoongi tu tak rancang pun. kitaorang cuma terjumpa dia masa makan tadi "
" kira Johnny tu awak rancang lah? " dia tarik kerusi dan duduk betul-betul depan aku. terbantut sekejap aku nak buka stokin.
" haihh, Ayu dengan Johnny datang kedai saya le- "
" kedai awak? " aku angguk.
" lepastu awak tak reti nak balik? "
aku mengeluh. kenapa susah sangat dia ni nak faham tho.
" takkan lah saya nak balik bila diaorang dah ajak. nanti nampak macam- " yaa ayat aku dipotong lagi.
" macam apa? awak sebenarnya suka dia kan!? " dahi aku berkerut bila dia angkat suara. benda boleh bincang elok-elok kan tak payah lah sampai nak marah macam ni. aku ingat nak marah dia balik, yee lah asyik dia je yang menang kan. tapi fikir balik, kang bertambah buruk pulak keadaan. dia marah, aku marah, sampai bila tak settle kan.
" stop menuduh boleh tak? " sedaya upaya aku cakap baik-baik walaupun tengah sakit hati. aku perasan yang bibir Jaehyun bergetar. muka dia berubah wajah merah. laju dia bangun dan jalan kehulur hilir sambil serabutkan rambut. aku pula sambung balik buka stoking.
sekilas juga aku perhati Jaehyun masa bangun letak stoking dalam bakul. jam aku buka and letak atas meja. time aku capai tuala tu dia panggil aku, so aku pun pusing tengok dia.
" Ika...
Jaehyun larikan anak mata dari tengok aku.
" Ika takkan keluar dari rumah ni "
" wait what!? " okay aku rasa aku perlu tarik balik kata-kata aku tadi. aku tak rasa yang aku perlu jadi baik sangat nak cakap elok-elok dengan dia bila dia cakap pasal Ika tak jadi keluar ni.
" saya cuba nak berbaik dengan awak. tapi awak sendiri yang cari masalah. pandai-pandai jumpa diaorang belakang saya. so sekarang ni, Ika tak keluar dari sini and awak still akan ikut cakap saya "
laju dia keluar bilik tapi kali ni aku tak duduk diam. aku follow dia dari belakang. berkali aku panggil nama dia.
nak dijadikan cerita, no bukan cerita but benda ni betul-betul jadi bila aku turun bawah tu, sempat aku tarik baju Jaehyun dari belakang tapi benda yang aku nak fokus sekarang bila kitaorang dua nampak Ayu tampar Ika. mata aku membulat. tangan aku yang pegang baju Jaehyun terlepas bila dia jalan hampiri Ayu dan Ika.
" apa ni Ayu sampai nak tampar-tampar macam ni? " aku yang tadi berdiri jauh dari diaorang kini hampiri sekali dengan Haechan.
" dia tuang air panas atas tangan Ayu " aku berdiri sebelah Jaehyun. terus tengok tangan Ayu bila dia cakap macam tu. dan yaa tangan kiri Ayu merah. merah sangat-sangat.
" tipu! Ika cuba nak tolong dia je. tapi dia tak bagi lepastu tampar Ika. dia cakap Ika tak layak duduk sini " lengan dipegang sebelum Ika sembamkan muka kat bahu Jaehyun.
" mana ada. Ayu tak cakap ma- " tak sempat Ayu nak habis cakap, Jaehyun bersuara. atau lebih kepada menjerit.
" kau! " jari dituding betul-betul kat muka Ayu.
" kau ni kenapa hah!? dah lah datang rumah orang tiba-tiba. buat masalah pulak! "
dah bila Jaehyun bahasakan diri dia aku tu, kau jangan cakap terkejut macam mana aku sekarang. like seriously dia boleh cakap macam ni kat Ayu? buta sangat ke sampai tak nampak yang tangan Ayu merah? at least boleh je kan dia tanya dulu.
aku pula jadi tak tahu nak cakap apa sebab benda ni macam jadi tiba-tiba. bertambah terkejut aku bila nampak mata Ayu yang berair. serentak tu, Haechan disebelah pegang lengan aku erat.
" okay, aku balik " dilanggar bahu Ika kuat sebelum berlalu pergi. sempat juga Ayu panggil Haechan. aku baru nak buka mulut, Jaehyun pula berlalu. so tinggal lah aku dengan Ika sekejap. aku tengok perempuan ni atas bawah. dia dah bagi senyuman sinis kat aku.
" aku saja buat macam ni sebab nak diaorang keluar dari rumah ni "
aku geram.
yeahh of course lah lepas tahu yang dia saja buat macam ni sebab nak Ayu dengan Haechan keluar tapi pada masa yang sama aku... aku tak tahu aku gembira ke tak bila aku toleh kanan, aku nampak yang Jaehyun dah tayang muka terkejut. entah lah bila dia stop berhenti kat situ sebab aku rasa dia dah blah tadi. tapi aku betul-betul harap yang dia dengar apa yang baru je Ika cakap tadi.
°°
YOU ARE READING
[✔] ʙᴇ ǫᴜɪᴇᴛ ᴅᴏɴᴛ ᴄʀʏ 2
Historia Corta" ᴀᴋᴀᴋ ʙᴀɢɪ ʟᴀʜ ᴀʙᴀɴɢ ᴊᴀᴇʜʏᴜɴ ᴅᴇᴋᴀᴛ ɪᴋᴀ " " ᴋᴀᴛ ᴍᴀᴛᴀ ᴅɪᴀ ʜᴀɴʏᴀ ᴀᴅᴀ ʟᴀᴋɪ ᴋᴀᴜ. ᴅɪᴀ ᴅᴀʜ ᴛᴀᴋ ᴛᴇɴɢᴏᴋ ʟᴀᴋɪ ʟᴀɪɴ " " ʙᴀʟɪᴋ-ʙᴀʟɪᴋ sᴀʏᴀ ᴛᴇɴɢᴏᴋ ɪᴋᴀ ʏᴀɴɢ ʙᴀɪᴋ ᴅᴀʀɪ ᴀᴡᴀᴋ " sᴛᴀʀᴛ : 𝟶𝟺𝟶𝟿𝟸𝟶 ᴇɴᴅ : 040321 ©ʏᴇᴏʀᴇᴏʙᴜɴ-