3-الدادة دودي

2.2K 162 13
                                    

"هو في عروسة تلبس فستان بامبي انتي عاوزه تنقطيني! "

لتجيبها نورا محركة كتفيها بلا مُبالاة"مش عاجبكم هاتوا عروسه غيري متعطلونيش! "

لتتحدث هند بحنان"يا حبيبتي الالوان دي بتبقى للخطوبة معروف ان فستان الفرح ابيض او فضي"

"ياايما دا ياايما بلاش! وبعدين البمبي طالع موضة اصلا"

لتنظر لها هند بنفاذ صبر"صبرني يارب"

"عاوزه تبقي صباره ليه يا عمتو "

"روحي هاتي الفستان ومتصدعنيش"

"اشطااتت"

كان الفستان ضيق من الخصر وينزل باتساع للاسفل ،عليه نقوش صغيرة من الورود اضاف عليه لمسات ناعمة

"بالطرحه هيبقى احلى علي فكره "

"لا مهو مش علشان اعجب سي لطفي ابنك اقلع خُماري! ذيس إذ اون ماي جثتي!"

"مقولتش حاجه انا اسفه "وأشارت للبائعة"هنحجز دا "ثمت عادت بنظرها لنورا"خلاص كدا انهاردة ولا هتشتري حاجه تاني؟"

"لا خلاص كدا روحي انتي وانا هقابل البت امنية هتشتري حاجات بسيطة كدا واجي"

"تمام ماتتأخريش"
....................
وبعد القليل من الوقت كانت نورا وامنية ينظرون لتلك اللوحة المكتوب بها صريحا *ممنوع اصطحاب الأطفال*

لتشير نورا للبائع الواقف"ممكن المدير لو سمحت"

"انا المدير اتفضلي"

"معلش يا استاذ في الاطفال، بس فعلا مش هنعرف نوديهم فين"

نظر لابناء امنية الذين ينظرون اليه باعين القطط ثم تابع "لا عادي يا بنتي الاطفال احباب الله ودول اللهم بارك باين هاديين"

تحدثت امنية من بين ضحكتها "هادين!هههه دمك خفيف يمضروب"

"قولتي ايه!"

"لابس تقيل يا كتكوت!؟"

لتتابع نورا محاولة دفع امنية بعيدًا "هو قسم الستات فين؟"

"ال 5 بعد قسم الالعاب يافندم"
.........
"ها انهي احلا"

دققت نورا النظر ثم تابعت"حلو البامبي دا هاتيه علشان نكون زي بعض"

"يا خبتك يا امنية في صاحبتك! العروسة مينفعش حد يلبس زيك لازم تبقي مميزة"

"وفيها ايه لما تكون صاحبتي احلا مني انا شايفة ان كل واحدة تلبس اللي يليق عليها من غير ما تقعد تقول دا مش هينفع علشان فلانة رغم انه اشيك حاجه عندها،وانا عاوزة اصحابي اليوم دا اشيك ناس في الفرح ،وبعدين العروسة بتبان من اصحابها اصلا"

ابتسمت امنية لصديقتها،ومن ثم اردف اميد بملل"انا مش عارف جايبنا معاكم ليه هنقيسلكم الفستان!"

خلطبيطة بالصلصة حيث تعيش القصص. اكتشف الآن