ليل: انا عندي ليكوا خبر حلو.
مالك وهو ينظر الي عشق بابتسامة: وانا كمان.
ليل: حلو اوي بس انا اللي هبتدي..انا وحياه هنتجوز.
مالك: وانا هتجوز عشق.
نظرت الفتاتان لبعضهم بدهشة:ايه !!لا.
ليل: هو ايه اللي لا؟!.
حياه بجدية مصطنعة: هو كدة بقي، لا وخلاص.
امسكت حياه بيد عشق ودلفوا سريعا الي غرفة والدة مالك..
نظر ليل بصدمة لمالك ثم ركضوا خلفهم.
ليل: خدي هنا هو ايه اللي لا مفيش الكلام ده.
حياه: لا في.
عشق: في اي يا ولاد بس صوتكوا عالي ليه.
كان مالك ينظر الي عشق بعتاب ثم خرج وتوجه الي غرفة مكتبه.
عشق: ممكن تقولولي مالكوا ومالك مالوا.
ليل بعصبية: اسأليهم...هما السبب.
اقترب ليل من حياة وهو ينظر الي عيناها ويهمس لها: انتي بتاعتي انا وبس..ومش هتكوني لحد غيري طول ما انا عايش وحتي بعد ما امو..اوقفته حياه وهي تضع يدها علي شفاه حتي لا يكمل.
عشق: احم احم روح انت يا ليل دلوقتي.
ليل وهو يبتعد عن حياه: تمام بس عقليهم علشان مرتكبش جناية هنا.
عشق بضحك: طيب روح انت بس شوف مالِك.
خرج ليل من الغرفة وجلست عشق مع حياه وعشق الصغيرة: ها قولولي بقي عملتوا ايه.
عشق ببراءة: معملناش يا ماما احنا بس اتفاجئنا و هما اللي زعلوا.
حياه بضحك: بصي يا ماما انا هفهمك اللي حصل هما قالوا انهم هيتجوزونا وخدوا كدة قرار مع نفسهم قبل ما يسمعوا ردنا فبصراحة انا حبيت اضايق ليل شوية وقولت لا.
عشق: وانا قولت زيها من المفجآة.
ضحكت عشق كثيرا عليهم واردفت: طيب واخرتها هتعملوا فيهم ايه وبالذات انتي يا حياه هتجننيه اكتر ما هو مجنون.
حياه بضحك: لا متقلقيش انا مش هطول انا بس عاوزة اغلس عليه شوية.
عشق: بس انا مش هغلس انا هروح اشوف مالك و اصالحوا...خرجت عشق وذهبت الي مالك.
ابتسمت والدة مالك بحنان لكلام عشق وبرأتها.،نظرت الي حياه.
حياه: بصي يا ماما انتي اكتر واحدة شوفتي انا كانت حالتي ايه وهو بعيد عني وهو مهتمش ولا حتي كان يعرف عني حاجة.
اردفت والدة مالك: بس ليل مسابكيش يوم واحد يا حياه كان بيجي يتطمن عليكي كل يوم مني وكان بيفضل يراقبك من بعيد وطلب مني مقولكيش علشان تنسيه..ليل حبك لدرجة انوا كان بيخاف عليكي من نفسوا يا حبيبتي..ليل عصبي ومتهور وكمان هو حياتوا متلغبطة وفيها حاجات كتير غلط ده غير مشاكل كاميليا اللي مش بتخلص هو كان خايف عليكي من كل ده بس كان غلطان لا هو عرف ينساكي ولا انتي قدرتي تنسيه انتي بقيتي حياتوا يا حياه.
تجمعت الدموع في عيونها من افعاله التي كادت ان تجعلها تفقد عقلها...ما الذي تفعله هل حقا تحبني لدرجة ان تخشي عليا من نفسك اي حب هذا لقد كنت تراني اتألم لفراقك وانت تقف تراقبني في صمت... حياه.. حياه.. فاقت حياه من شرودها علي صوت عشق: سرحتي في اي يا بنتي.
حياه: في ليل.. ها قصدي بصي انا لازم اعاقبوا وهتشوفي هعمل فيه ايه.. خرجت حياه بسرعة من غرفة عشق الكبيرة وهي تنادي ليل بصوت عالي: لييل.. ليييييل.. انت فين.
اتي اليها ليل و وجهوا متجهم: بتزعقي ليه. وطي صوتك
عشق: مفيش يا حبيبي دي بس كانت بتدور عليك.
حياه بعند: لا فيه.
وضع ليل يده في جيب بنطاله وهو ينتظر ان تكمل قولها.ونظر الي عيناها كثيرا: فيه ايه...قولي.
حياه بتشتت: هااه ممفيش...ثم اردفت بعصبية ..وبص اصلا انا مش هتجوزك ماشي ،ولو اخر راجل في الدنيا بردوا مش هتجوزك انا مش عاوزة اتجوز خالص انت فاهم ومالكش دعوة بيا خالص.... ركضت بسرعة الي غرفتها بعد ان انهت كلامها .
ليل بضحك: شايفة يا امي انا عقبال ما اتجوزها هبقي اتجننت رسمي.
عشق بضحك: معلش يا حبيبي انت عارف هي بتحبك ازاي.
ليل: والله و انا بعشقها..بس انا عارف انها عنيدة..لكن خلاص عندها ده مش هيجيب معايا نتيجة.
خرجت حياه من غرفتها بعد ان استمعت لكلام ليل: بردوا مش هتجوز يا ليل..ثم دلفت مجددا وهي تخبئ ضحكاتها.
ليل بغضب مصطنع: براحتك يا حياه انا ماشي.
عشق: استني بس يا حبيبي.
غمز ليل عشق حتي تفهم انه يمزح واكمل بجدية وغضب مصطنع: استني ايه ما هي قالتها قدامك انها مش عاوزاني خلاص هي حرة خلي العند بتاعها ينفعها...انا ماشي ومش جاي تاني.
رأي ليل باب غرفة حياه يفتح فأختبئ بسرعة حتي تعتقد انه ذهب بالفعل.
خرجت حياه وهي تبحث بعيناها عنه ولكنها لم تراه فأردفت بحزن: هو مشي بجد؟؟..احسن هو حر انا اصلا مش بحبوا ..غبي ...بااارد وغلس ومبيحسش ...تجمعت الدموع في عيونها فاقتربت عشق منها وضمتها اليها: طيب بتعيطي ليه دلوقتي مش قولتي مش هتتجوزيه ومش بتحبيه.
حياه بدموع: عشان هو غبي بيصدقني ليه هو عارف اني بحبوا.
عشق بأبتسامة وهي تربط علي شعر حياه: يعني بتحبيه؟
حياه: اووووي.
عشق: مش هتسيبيه؟!
حياه: اه.
عشق: اكيد؟!
حياه: اه.
خرج ليل بهدوء واردف من خلفها: وهتتجوزيني؟
حياه وهي ما زالت في حضن عشق: اه...خرجت حياه من حضن عشق وهي تردف ب: انتي قولتي ايه!؟
عشق بضحك: لا مش انا اللي قولت ده حد تاني.
ليل: بس انا قولت وهقولها لتالت مرة.
تتجوزيني يا حياه..موافقة تكملي حياتك معايا وتشاركيني حياتي.
اقتربت منه حياه ثم لكمته بقوة في صدره: اه..موافقة يا قاسي القلب.
ضمها ليل الي حضنه بقوة وشوق: بحبك..والله بموت فيكي وعمري ما هسيبك.
حياه: وانا بحبك اوي يا ليل.
انسحبت عشق بهدوء وذهبت الي مالك وعشق الصغيرة
في غرفة مكتب مالك كان يقف في شرود حتي وجد يد رقيقة تلمس يده ثم وقفت امامه عشقه واردفت برقة: انت زعلان مني؟
مالك: لا
عشق: انا بس وقتها اتفاجئت.
مالك: ولا يهمك انتي قولي اللي في قلبك.
عشق بنفي: لا لا مش قصدي ده مش حقيقي.
مالك بتساؤل: وايه هو قصدك يا عشقي؟
عشق: انااا.اااا..اناااا!
مالك: قولي سامعك.
عشق بخجل جعل وجنتيها اصبحوا كحبات الفراولة: مموافقة..
اقترب مالك منها بهدوء ورفع رأسها اليه لتصبح عيناها في عينيه:بتحبيني!
اومات له عشق في خجل.
مالك: عاوز اسمعك.
عشق وهي تحاول جاهدة ان تجد صوتها من شدة توترها وخجلها فعيناه التي تشبه البحر الذي غرقت في عشقه جعلتها في عالم اخر..همست عشق ودقات قلبها تتسابق: بحبك يا مالك.
امسك مالك يدها وقبلها برقة: انا بحبك اوي يا عشقي.
كانت والدته تتابعهم من بعيد و هي سعيدة ان كل منهم وجد من تملك قلبه وتغير حياته وتملئها بالحب والسعادة..خرجت الي حديقة الفيلا وجدت ليل وحياه ومالك وعشق يأتون اليها وكل منهم يمسك بيد حبيبته.
مالك بأبتسامة: ماما..حياه. انا عاوز اتجوز عشق وهي طلبت مني اطلب ايديها منكم الاول...موافقين؟
عشق بسعادة: انا موافقة يا حبيبي انا واثقة انك هتحافظ عليها.
ن