البداية

903 22 1
                                    

في ڤيلا مالك الحسيني

كانت عشق في اخر شهرها التاسع
استيقظت بعد محاولات عديدة فاشلة في النوم وجدت مالك لا يزال مستيقظ فأردفت بنعاس:  حبيبي نام انت كدة هتتعب انا تقريبا من اول بدآت الشهر التاسع وانت مبتنامش غير ساعتين تلاتة بالكتير في اليوم بجد حرام عليك نفسك.
مالك بقلق وهو يربت علي شعرها:  انا بخاف تتعبي في اي وقت الدكتورة قالت نتوقع الولادة في اي وقت من اول التاسع.
عشق بضحك:  ادينا وصلنا اخر يوم اهو ومفيش حاجة حصلت تقريبا كدة هدخل في العاشر بنتك مش عاوزة تيجي.
مالك بضحك:  ما ده اللي قالقني هي شكلها عجبتها القاعدة جوا ومش قادرة تستغني عنك.
عشق:  انا مش عارفة انام وهي جوة ومتأكدة اني مش هعرف انام بردوا لما تيجي.
مالك بحنان:  متخافيش انا هبقي معاكي وكل واحد ياخد بالوا منها شوية والتاني ينام.
عشق:  حبيبي انت محتاج تنام شهر لوحدك علي الاقل بعد التعب اللي انت تعبتوا معايا طول الفترة اللي فاتت.... انا مش عارفة اقولك ايه بجد انا بحبك اوي يا مالك انت مسيبتنيش لحظة كنت محتجالك فيها واستحملت كل حالاتي.
قبل مالك يدها برقة:  انا وعدتك اني عمري ما هسيبك او اخلي حاجة تآذيكي وانتي معايا انتي متعرفيش انتي بالنسبالي ايه يا عشق.
شعرت عشق بآلم حاد مفاجئ في اسفل ظهرها ولكنها حاولت اخفاؤه:  ططيب ممكن تنام بقي يا حبيبي انت شكلك مرهق اوي.
لاحظ مالك انكماش ملامحها  بآلم الذي اخفته بسرعة وحاولت ان تبدوا طبيعية فآردف بقلق:  عشق انتي تعبانة صح.
عشق بتحمل:  انا كويسة صدقني متخافش.
مالك بعدم ارتياح:  حبيبتي متخبيش عليا انا كويس متخافيش قوليلي حاسة بآيه.... فيكي ايه يا ماما.
لم تستطع عشق التحمل اكثر فالآلم الذي داهمها كان لا يحتمل بدآت في البكاء بآلم:  اناا. اااسفة يا مالك بس مش قادرة استحمل ااااه.
انتفض مالك بقلق:  انتي بتقولي ايه يا بنتي اسفة علي ايه بس اهدي متخافيش..... قوليلي حاسة بآيه بالظبط.
عشق بصراخ مكتوم:  وجع جامد اوي في ضهري بيروح ويجي اااه.
حملها مالك بسرعة بين ذراعيه وهو يحاول تهدآتها:  اهدي متخافيش هنروح المستشفي حالا وكلوا هيبقي تمام متخافيش يا عشقي.
ذهبوا الي المستشفي بسرعة وتبعهم عشق ومحمد وليلي وعلي 
وبعد ساعات قليلة في غرفة العمليات سمعوا صوت صراخ طفلة صغيرة تعلن عن قدومها لهذا العالم.
في غرفة عشق كان الجميع حولها هي والصغيرة التي كانت في غاية الجمال.... وما اكمل فرحتهم هو رجوع ليل وحياه الذان اشتاقوا اليهم كثيرا.
حياه وهي تحمل الصغيرة:  يا قلب خالتو ماشاءالله زي القمر حمدالله علي سلامتكوا يا عشق.
عشق بآرهاق:  الله يسلمك يا قلبي حمدالله علي سلامتكوا انتوا انتوا وحشتونا اوي.
ليل وهو يعانق مالك:  الف مبروك يا حبيبي ربنا يحفظهالكوا.
مالك بسعادة:  حمدالله علي سلامتك يا ليل متتخيلش انا  فرحان ازاي اني شايفك كدة من تاني.... حياه انا بجد ممنون ليكي انتي رجعتي ليل صاحبي بتاع زمان كان عندك حق يا حياه ليل فعلا كآنوا اتولد من جديد.
عشق الكبيرة:  ربنا يخليكوا يا حبايبي انا فرحتي دلوقتي بجد متتوصفش اننا كلنا سوي دلوقتي وشايفاكوا مبسوطين.
ليلي:  حمدالله علي سلامتك يا عشق بجد انا مبسوطة اوي مش مصدقة ان صديقة طفولتي بقت مامي.
عشق:  حبيبتي الله يسلمك عقبالك يا لولي.
اخذ ليل حياه دون ان يشعر بهم احد وخرجوا من الغرفة.
حياه بضحك:  هتوديني فين خلينا معاهم وحشوني.
ليل وهو يقترب منها ويحاوط خصرها: وانتي وحشتيني... هخطفك.
حياه بضحك وهي تحاول ابعاده قليلا:  ليل احنا في المستشفي.... اعقل.
ليل وهو يقترب منها اكثر:  يعني ينفع تجننيني وتقوليلي اعقل.... انتي السبب يبقي مينفعش تعترضي علي نتيجة افعالك.
حياه بجدية مصطنعة:  طب بس بقي يا شبح ومتعصبنيش عليك.
ليل بضحكة قوية:  ايوة كدة هي دي حياه اللي انا اعرفها  فينك وحشتيني.
حياه بضحك:  تصدق انا غلطانة انت مينفعش معاك غير العين الحمرا ولو جدع بقي امسكني.... ركضت حياه بسرعة من ليل حتي خرجت من المستشفي.
لحق ليل بها:  حياه احنا في الشارع لمي الدور.
حياه بضحك وهي بعيدة عنه:  ابدا بعينك انت مش عاوز حياه بتاعة زمان وريني هتعمل ايه بقي.
ليل:  طب خلاص يا مجنونة انا اللي جبتو لنفسي اهدي بقي و تعالي.. انا عاوز حياة القمر العاقلة.
حياه وهي تضع يدها في خصرها:  انا بقي عاجبني حياه القديمة.
ليل:  يعني ده اخر كلام.
حياه بأصرار:  اه اخر كلام.
ليل بقلق:  حياه حااسبي.
نظرت حياه خلفها برعب ولكن لم تجد شئ وجدت فقط ليل يحملها علي ذراعيه وسط اعتراضها ومقاومتها.
حياه بغضب طفولي وهي تلكمه في صدره وكتفه :  يا كدااب يا غشاش... عارف انك مش هتعرف تمسكني تقوم تضحك عليا... ماشي يا ليل والله لاوريك.
ليل بضحك:  وطي صوتك يا جزمة وبعدين كل شئ مباح في الحرب والحب.
حياه وهي تحاوط رقبته بذراعيها : ودي بقي حرب ولا حب يا ليل
ليل وهو ينظر لعيونها:  الاتنين.
حياه:  طب يلا بقي نزلني الناس بتتفرج علينا عاوزة اطلع لعشق.... مينفعش اسيبها تاني.... كمان عاوزة اقعد مع البيبي دي جميلة اوي.
ليل وهو يغمزها بوقاحة ويتجه بها الي سيارته :  لا احنا هنروح بيتنا علشان نجيب بيبي احنا كمان.
فتحت عيناها  بصدمة و خجل وهي تلكمه في كتفه:  قليل ادب اصلا.
ليل بضحكة رجولية قوية:  حبيبتي انا اصلا متربتش.
حياه بضحكة ناعمة :  بحبك يا مجنني.
ليل بعد ان وضعها في مقعدها في السيارة اقترب منها حتي اختلطت انفاسهم:  انتي حياتي.. حياة ليل............

البداية..........

رواية حياة ليل للكاتبة ماري حليم

وبس كدا يا حلويييين اخيرا خلصت روايتنا ولكن هي في الحقيقة ابتدت حياه جديدة لليل وحياه اللي قرروا يكملوا عمرهم كلوا مع بعض ويواجهوا اي حاجة تقابلهم سوي اتمني تكون عجبتكم انا بجد عاوزة اشكر الناس اللي لسة بتقرأ رواية حياة ليل برغم الصعوبات والاوقات الكتير اللي كنت بضطر اني اوقف كتابة فيها الا انكم لسة بتقرآوها بجد شكرا ليكم اوي واتمني تكون الرواية عجبتكم متنسوش تقولولي رآيكم فيها وايه اللي عجبكم وايه لا وتدوها كام من 10 بحبكم جدااااااااا ❤
                                                   ماري حليم ✨

حياة ليلحيث تعيش القصص. اكتشف الآن