البارت ٢

63 2 0
                                    

لم اقع فى حبك..بل وقع العالم من عنى..حين احببتك💘💓

ويذهب حازم وريم الى الملاهى...بينما يذهب عمر الى القصر ويدخل ويكون الجميع موجود فى الصاله...عمر: السلام عليكم..
الجميع: وعليكم السلام..
الجد بامر: انا خلاص خت القرار انتا هتتجوز ندى بنت عمك..اول ما ندى سمعت الخبر كانت هتموت من الفرحه..بينما عمر ينظر الى الجد بغضب..
عمر ببرود: دى لو اخر وحده انا مش هتجوزها وسبق وقولت لحضرتك انى محدش يأمر الاسد..
رحاب بغضب: ليه انشاء الله هو انتا هتلقى وحده زى بنتى فين مال وجمال وبنت عمك ..
عمر ببرود: اممم انا قلت اللى عندى..
الجد بغضب: يعنى انتا هتعصى اومرى يا ولاد
مروان يحاول يهداء الجد: لا يا جدى هو مش قصده ..
الجد: انتا تسكت انتا خالص انتا لسه دورك جاي...سكت مروان بضيق..
كريم ببرود: جدى احنا ماش بنات خايف عليهم ميتجوزوش..
سيف بمرح يحاول يهداء الجو: خلاص ياجماعه جوزونى انا وانا مز والبنات هتتخانق عليا ولا ايه😁..
الجد بامر: خلاص انا خت القرار انتا هتتجوز ندى وكريم هيتجوز سهيله ومروان هيتجوز ندى...
صدمه نزلت على الجميع.. سهيله تبكى لانها لا تحب كريم وتعتبرو اخوها ..ومريم هى حاسه انها فرحانه لانها تكن مشاعر لمروان ولكن تظن انه لا يحبها...وكان مروان يطير من الفرحه ولكن مظهرش ده.. وطبعا ندى اللى هتموت من الفرحه عشان هتحقق اللى هى عيزاه...
كريم بغضب: جدى مع احترامى لحضرتك بس انا مش هتجوز وسهيله اختى الضغيره مش اكتر..
ويذهب كريم خارج القصر وهو فى اعلى قمت غضبه لانه لا يحب احد يامره..
نرجع فى القصر تانى...
سهيله ببكاء: ياجدو انا مش عيزه اتجوز دلوقتى وكمان كريم ديه يبقا اخويا ازاى هتجوزو..
الجد بغضب : انتى ملكيش رائي اصلا انا اللى اقول ايه الى يصح وايه لا ..
عمر ببرود: لازم تعرف انى انتا مش هتقدر تغصب حد على حاجه ومريم وسهيه دول اخواتى الصغيرين ولازم تعرف انى لو هما مش موفقين على كريم ومروان مش هتقدر تعمل حاجه ..
الجد بغضب وصوت عالى: انتا ازاى تتكلم كده ياولد انا هنا اللى اقرار مش انتا فاهم
عمر بغضب اكتر : انتا ايه كل حاجه عندك اومر اومر ايه مش مكفيك اللى عملتو فى ابويا ولا عمى عمى اللى انتا خلتو يتجوز مرتين والمرتين غصب عنه ايه انتا مش حاسس بذنب لما خليت عمى يتخلى عن حب حياته ولحد دلوقتى مش عايش مرتاح انا عمرى مهخلى قرراتك تمشى علينا ...
الجد بغضب: انتا ازاى تتكلم معيا كده ياولد انا ممكن احرمك من الميراث واتردك فى الشارع..
عمر بسخريه: امم وانتا فكرنى هموت لو انتا حرمتنى من الميراث انا اصلا سيبلك القصر تقعد فيه برحتك وابقا دور على عريس لندى بدال محدش راضى بيها وجاى تلبسهالى..
ويذهب عمر الى الغرفه يضب اغراضه ويذهب وراء مريم ومروان وسهيله...فى غرفه عمر يدخل مروان وسهيله ومريم ..
مروان: انتا بجد هتمشى
عمر: امال انا كنت بهزر..
مروان: وهتسبنا طيب انا هاجى معاك
عمر : انتا اهبل يلا ومين قلق انى هسيبك انتا وسهيله انتو هتجو معيا انا عندى شقه هنقعد فيها..
سهيله : بس بابا ..ويقاطعها محمود: ايه كلوكو هتمشو وتسيبونى انا لحد دلوقتى هنا عشانكم انتو...
عمر: ياعمى مش هقدر اقعد هنا تانى انا مش عايز اعيد غلطتك زمان انتا وبابا ..
محمود بحزن: طيب عشان خطري اقعدو هنا انتو لو مشيتو انا هعمل ايه هنا..
عمر بزعل على عمه: خلاص ياعمى مش هنمشى...
العم بفرحه: بجد ربنا يخليك يابنى ...
سهيله: بابا هو انتا فعلا المرتين اتجوزت غصب عنك وسبت حببتك...
محمود بحزن: ايوه
مريم: طيب ليه ياعمو وفقط على الوضع ده..
سيف: اه ياعمو ليه وفقت على كلام جدى كان ممكن تسيب البيت وتروح تتجوزها .
محمود بحزن: ومين قلق انى مكنتش هعمل كده بس مكنش بساهل كده جدك هددنى سعتها وحطنى قدام الامر الواقع..
مروان: ازاى يابابا احكلنا جدى عمل ايه..قاطعه دخول كريم..
كريم وهو يجلس عمر بتساول:انتا كنت فين..
كريم:كنت بتمشا شويه المهم عملتو ايه مع جدى
مروان:ولا اي حاجه بس عمر رفض وكان هيمش
كريم: طيب حل حلو يلا نمش انا كنت لسه جاى اقولك كده
عمر: لا مش هنمش هنقعد اولا عشان عمر ثانين عشان يعرف انو مش هيقدر يغصب حد على حاجه وهو كده كده مسافر انهارده عنده شغل فى امريكا
كريم: ماش يلا تصبحو على خير
محمود: يلا ياولاد روحو نامو الوقت اتاخر..
مريم بزعل: ياعمو مش هتحكلنا قصه حببتك..
محمود: هحكهالك انشاء الله بكره يلا عشان الوقت اتاخر.. اومه له الجميع ويخرج الكل من غرفه عمر بينما عمر كان يفكر فى شياء ما..

* طيب نسبهم هما ينامو ونروح عند شروق *

شروق بعد مرجعت البيت فقضه الامل انها تلقى شغل دخلت لقت ممتها تعبانه جريت عليها بخضه :ماما مالك ياحببتى فى ايه..
الام بتعب: لا مفيش يا حبيبتى انا بس تعبت شويه ..
شروق بدموع: انا اسفه انا عرفه انى انتى لازم تعملى العمليه انا والله قعت ادور على شغل ومحدش راضى يشغلنى عشان لسه بدرس..
الام بتعب: وانتى زنبك ايه ياحبيبتى انشاء الله كل حاجه هتبقا كويسه..تقطعها دخول كارمن: ايه مالك ياماما
الام تحاول اخفاء تعبها: انا كويسه ياحببتى متخفيش..ويقطعها دخول عبدلله وهو فرحان اميره بستغراب: انتا فرحان كده ليه ..
عبدلله: ايه خيفه تشوفينى مبسوط بس هقولك ياستى انا فرحنا عشان انهارده اتقدم واحد لشروق وانا وفقت وهيجى الاسبوع الجاى...
شروق بصدمه: نعم وفقت من غير معرف...
الاب: مش مهم رايق انا خلاص وفقط وكمان ده غنى..
شروق بعصبيه: اه قول كده بقا تلقى هيدفع فيه فلوس كتير عشان كده..
الاب بغضب: اه هيتفع كتير وانا موافق وهتتجوزى غصب عنك ...
شروق بعصبيه: لا مش هتجوز غضب عنى هو مش بم...ولكن قطعها صفعه قويه عبدلله بغضب: انتى ازى تتكلمى معيا كده لو صوتك عالى على تانى هكسر عضمك..
شروق ببكاء : انتا ليه بتعمل معيا كده انتا المفروض ابويا ليه بتعمل معيا كده ..
عبدلله بغضب: اسالى امك ليه بعمل كده وكمان مش كفيا علمتكو واول واحد هيتقدم لكارمن هجوزها..
شروق ببكاء وتوسل: لا ونبى بلاش كارمن انا هتجوز وهعمل اللى انتا عيزو بس بلاش كارمن ونبى...
عبدلله: ماش مش هجوزها دلوقتى بس لو انتى موفقتيش تتجوزى الراجل اللى اتقدملك انا هجوزها...
شروق ببكاء: لا لا هتجوز بس الى كارمن ونبى ...ويذهب عبدلله اللى القهوه....بينما فى المنزل تبكى الام وبنتها...
الام ببكاء: انا اسفه منك لله يا عبدلله انتا وابويا منكو. لله...
كارمن بستغراب: ماما شروق لما قلتلو انتا ليه بتعمل كده قلها اسالى امك
شروق بتاكيد: اه صح ياماما هو فى ايه وليه بابا من وحنا صغيرين بيعملك وحش وليه بيكرهنا كده ده احنا ولاده...
الام بتذكر الم الماضى وكيف كانت حالتها: دى حكايه طويله..
كارمن: طيب متحكلنا ...
الام بتعب: مش دلوقتى فى الوقت المناسب هتعرفو ...
شروق : خلاص يا ماما تعالى عشان ترتاحى...وتتدخل الام تستريح وتذهب البنات الى غرفتهم...

طيب ولحد هنا وخلص البارت بتعنا خلص اتمنا انه يعجبكم وقلولى رئيكو فى البارت ......

ياتره ايه هو ماضى اميره وايه اللى حصل؟
ومصطفى الشافعى عمل ايه مع ولاده وعمل ايه فى محمود؟
وياترى عمر هيعمل ايه مع جده؟

انتظرو البارت الجاي وعيزه توقعتكم☺☺☺☺☺☺☺☺

                                      بقلم#رقيه احمد

بين احضان الاسدحيث تعيش القصص. اكتشف الآن